torsdag 4 februari 2010

Politiken i Älmhult

Det är rätt sällan jag skriver något om den kommunala politiken, som egentligen är den jag numera sysslar med. Nu bor jag i en liten kommun med relativt få frågor, jämfört med Stockholm och Malmö som jag bott i tidigare, att diskutera. Och kanske framförallt så är den kommunala politiken, enligt mig i varje fall, inte alltid så styrd av partiernas grundåsikter, utan det går att hitta sympatiska åsikter även hos "fiendelägret".

Nu är det visserligen ingen hög kostnad för utredningen om spårbilstrafik från centrala Älmhult till det kommande handelsområdet vid väg 23. Men det känns verkligen som en satsning som blir dyr om den görs och det är en ny lösning som mig veterligen ingen svensk kommun tidigare gett sig på. Vilket gör det till en lika stor chansning som förändringen av reningsverket, också det ett centerförslag, som var ett nytt och oprovat kort som jag förstår det och som inte fungerade heller. En så liten kommun som Älmhult ska naturligtvis inte gå i bräschen för ny teknik med skattepengar, utan ska hålla sig till beprövade kort man vet fungerar.

Samma sak gäller fiberprojekt för snabbt internet på mindre orter. Nu har jag ingen uppfattning om hur mycket det hela eventuellt kommer att kosta kommunen. Men som det står i kommentarerna så kommer snart tekniken i kapp och det finns möjlighet till luftburen snabbt internet, som borde vara billigare att investera i än vad det är att gräva ner fiberkabel. Om jag inte förstått det fel så är nedgrävandet av fiberkabel ytterligare ett projekt centern är positiva till. Jag bor själv i en av kommunens mindre orter, men jag hade sagt samma sak även om det gällt min ort.

Till sist men inte minst så läser jag om att hundar får springa vidare i skogen, efter ett medborgarförslag jag lade innan jag blev aktiv politiker. Det är lite synd att det tar sån tid att få medborgarförslagen att rulla, i mitt fall ett par tre månader efter jag blev aktiv politiker, efter att ha gått på några möten med vänsterpartiet, så det kan se lite konstigt ut att jag som politiker lagt ett medborgarförslag.

Det som är märkligast, som bland annat nämns i kommentarerna, är att centerpolitikern som är ordförande i kultur- och fritidsnämnden själv väljer att, mot gällande regler, låta sin hund springa okopplad i skogen.

Oavsett vad man tycker om saker och ting så borde man välja att följa de lagar och regler som finns. Och en nämndsordförande som inte kan de lagar som rör hennes område är direkt konstigt. Utöver det så borde hon dessutom fundera över en förändring, med tanke på vad som hände i grannbyn i höstas, så en hund blev ihjälbiten av en annan hund.

Jag har fått mycket god respons, oväntat nog även av hundägare som är trötta på att andra hundägare utgår från att deras hundar vill hälsa på alla hundar de möter.

Den första som dunkade mig i ryggen och tyckte det var bra förslag var grannen, som har en schäfer stor nog att skrämma vem som helst. Hon sa att hon också var trött på okopplade hundar som bitit och skrämt hennes hund att vara rädd och ilsken mot alla andra hundar. Människor däremot älskade hunden och var snäll som ett lamm mot.

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Ciao.

    Ordnade sig ändå..;)
    Trodde det gick automatiskt som tidigare med mail-adressen.

    Lämnar den här i stället för säkerhets skull.
    tulipano@live.se

    Hinner inte läsa nu, hockey snart. MoDo du vet..:)

    Hörs. /Patrik

    SvaraRadera