lördag 6 februari 2010

Desperation även hos andra partier

I Hur når man väljarna bäst så skrev jag om det förslaget Reinfeldt kommer med idag, att knacka dörr för att nå tveksamma väljare och hur osäker jag är på om det verkligen är bästa sättet, oavsett parti. Det kan lika gärna göra folk skitirriterade, som när vilken försäljare eller Jehovas Vittne som helst ringer på när man är på väg att göra mat eller natta barn...

Sen har jag också skrivit om förslagen att rikta in sig på kvinnor som i lägre utsträckning väljer moderaterna, i Undersökningarna duggar tätt nu om hur jag betvivlar att kvinnor är så lättlurade att de kommer att börja röstar högerut i högre utsträckning eftersom de i högre utsträckning än männen märker av neddragningarna på sina jobb.

Även om Reinfeldt säger att exempelvis sjuksköterskor fått högre lön tack vare skattesänkningar, så finns möjligheten att de fått mer problem att klara av sina jobb. Frågan är om det är värt mödan? Än värre är det för de kvinnor, som antagligen är större till antalet, som fått inte bara sämre förutsättningar på sina jobb, utan även är betydligt lägre betalda än de rätt bra betalda sjuksköterskorna, där samma procentsats lönökning tack vare skattesänkning är rätt lite pengar i slutändan.

Jobbet är vi alla på ofta och förutsättningarna där gör mer för trivseln med livet än vad någon hundralapp hit eller dit i plånboken gör.

Ökad trygghet för kvinnor nämns, men inget om hur lägre skatter gör det tryggare för kvinnor, varken på jobb eller i privatlivet. Undrar varför?

Jag skrev om att Desperationen ökar tidigare idag, syftandes på Centerns otidsenliga och ogenomtänkta förslag om IT som hushållsnära tjänst.

Jag fick ett indirekt svar av centerpolitikern Per Ankersjö i Tyst om sossarnas negativa kampanjmetoder som undrar vad det desperata är att diskutera moms?

Mitt svar blev så här:

Desperationen enligt mig låg i att man tog ett förslag som på många sätt redan existerar, fast gällande andra typer av tjänster, och som jag skriver så är det inte genomtänkt alls när de tjänsterna som bland annat tas upp angående datorer och tv-apparater faktiskt finns att få redan nu för en peng även jag utan hög inkomst kan betala om jag har råd med dator eller tv.

Så varför jag tycker det är desperat förklarar jag. Det behöver du inte hålla med om, men att avfärda argument som negativa, utan att svara emot är ett lika lumpet debattknep som du anklagar mig och andra för :)

Momsen berörde jag inte och blir ytterligare en del av det du argumenterar mot mig med, som jag inte alls skrev om i texten ifråga.

Något som ärligt talat även det luktar viss desperation och fula debattknep ;)

Mer media dag sds ab svd

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar