söndag 14 februari 2010

Förlust men ändå vinst?

Visst är det lite märkligt att läsa om hur moderaterna via Reinfeldt först anses ha förlorat senaste tv-debatten mot Sahlin, och sen kommer det siffror idag som hävdar att hans moderaterna ökar, just på grund av samma debatt?

Undrar hur mycket moderaternas fusk som jag skrev om igår kommer att påverka? Konstigt nog så tycker jag, som jag varit inne på flera gånger, att det verkar som om väljarna gör konstiga prioriteringar i vad som är viktigt, som handskakningar framför att ledande politiker ljuger om Vattenfall eller andra centerpolitiker som gärna gör reklam, när de borde stå så neutrala som möjligt.

Jag betvivlar att Regeringens senfärdighet som riskerar fördyra för hushållen, då alla inte kan vinna tävlingar om lägst ränta, kommer att få något politiskt genomslag det heller, trots att det är en av de sakerna som mest påverkar många hushålls ekonomi, kanske för att det är för komplicerat att reflektera över, vilket gör att exempelvis Sd:s enkla politik har lättare för att vinna gehör. (Nu hade de visserligen gått tillbaka under 4% enligt senaste mätningen men det lär fortsätta svaja...)

Kriget i Afghanistan kan komma att påverka, även om det inte verkar så nu, trots många vettiga argument mot det, som Linderborgs artikel. Men tyvärr inbillar jag mig att det krävs fler dödsoffer för att människor även där ska börja fundera på om det verkligen förbättrar situationen på sikt att Sverige för första gången på århundraden deltar i krig? Inte ens jag är så cynisk att jag önskar döda soldater för att gemene mans uppfattning ska ändras så kraftigt att det påverkar politiken.

Som jag sa för någon dag sen så räcker det att se på regeringens olika misslyckande över hur deras politik har slagit. Det är inte förvånande att siffrorna för centern är låga och inte heller att de är låga för Hägglunds parti efter hans misslyckande som knappast minskat gräddfilerna inom vården, utan snarare ökat behoven av dem för de som kan betala privata. I vanlig ordning drabbas de som inte har råd med det.

Nåväl, vem kan ändå vara missnöjd, trots låga siffror för V om det stämmer som SvD-artikeln säger, att varken kd eller sd kommer in i riksdagen? Konservatism av deras mått är det få som vill ha och vad det gäller Sd så gäller det sannolikt även en stor del av deras väljare, den gången de orkar sätta sig in vad deras politik faktiskt innebär.

Uppdaterat Jag noterar att Johanne Hildebrand skriver i Aftonbladet om den svenska medverkan i Följ med till Afghanistan Jan Guillou. Hon och Marcus Birro, som hon citerar, tycker inte man ska uttala sig om kriget om man inte varit där, utan hävdar att "Att uttala sig om kriget utan att ha varit på plats är som att recensera en bok man aldrig har läst".

Även om jag försöker bortse från den horribla jämförelsen mellan ett krig där riktiga människor med riktiga barn, föräldrar och andra anhöriga som dör och en bokrecension, vilket naturligtvis är allt annat än lätt, så konstaterar jag att den typen av argument plötsligt har diskvalificerat nästan alla av oss som lever idag att ha en åsikt om både första och andra världskriget eftersom vi inte var på plats, utan antingen var ofödda eller befann oss i ett land som inte var inblandad i konflikten.

Mer media ab ab svd svd svd svd hd dag dag

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar