onsdag 3 februari 2010

Mängder av snö!

Jag får äta upp vad jag sa i morse... Jag hade fel och alla kom till jobbet, även om inte riktigt alla hann i tid utan var närmare en timme försenad på grund av snön.

Själv var jag på plats betydligt tidigare än jag brukar. Jag struntade i att skotta mig ut, vilket var lite av ett vågspel eftersom det lutar nedåt relativt kraftigt mot garagedörrarna och inte var helt lätt att köra ut då det blåst ihop rätt rejält på flera ställen. Men det gick till sist att ta sig ut även om jag tvivlade då det kändes som om de nästan nya dubbdäcken hade svårt med fästet.

Sen hade jag tur, det var lite oväntat plogat nästan hela vägen till jobbet och bara en knapp centimeter nysnö. Det var bara de hundra första och de hundra sista metrarna, som gick på små vägar, som var mycket snö och svårkört.

Betydligt svårare var det på jobbet, trots fyrhjulsdriven traktor, att ta sig fram på gångar som var rejält översnöade och ihopblåsta, efter den kyrkogården som många andra är öppna (och vår ligger dessutom vid en sjö det ofta blåser ifrån), vilket gjorde att vissa ställen hade en meter snö. Det kändes vid flera tillfällen som om jag körde ovanpå snön, ungefär som om man flöt som med en båt och hade direkt svårt att både styra och få fart framåt.

Men det fixade sig till sist, men det tog utan att tveka mer än dubbelt så lång tid då många sträckor fick köras tre fyra gånger, istället för en enda. Nu börjar det dessutom bli trångt på många gångar eftersom det är så höga vallar och de börjar falla tillbaka in i gången igen, vilket gör att det blir svårt att hålla hjälpligt rent om det kommer lika stora mängder igen.

Som om det inte var nog så var det bara att ägna sig åt snöskottning nästan en och en halv timme när jag kom hem, med handkraft, för att vara säker på att klara av att köra upp och ner till garaget, även om det kommer mer snö.

Visserligen har jag skrivit många gånger att jag gillar vintern och den myckna snön. Det gör jag fortfarande, men det vore onekligen skönt om det inte kom så mycket på en enda gång som det till sist gjorde i natt eftersom det blir jobbigt att lyfta bort skiten.... Men jag är ändå glad åt att, som man kan tro, inte nödvändigtvis en lång kall vinter innebär en varm lång sommar, utan att man kan få ha hoppet om att slippa värmen :)

Det är lite svårt att mäta på tomten eftersom det som sagt blåst ihop en del, men jag kunde notera att det var minst 60 cm djupt med snö och närmare en meter på sina ställen där det blåst ihop. Jag minns inte när jag sist var med om så mycket snö och om jag inte fattat prognoserna fel så kommer det att komma mer nästa vecka, och det är ingen riktig värme på gång som kan smälta undan något heller.

Det kommer att bli en riktig snösmältning och vårflod även här över när värmen väl kommer, om det inte sker väldigt långsamt. Det minns jag inte heller när jag sist var med om. Men det kan garanterat behövas då sjön vid jobbet i rätt exakt ett år bara sett ut som om den sjönk och hade väldigt lågt vattenstånd.

Lite tråkigt att försöka springa orientering, för så genomblöta skogar där allt ser ut som sankmark i verkligheten är inte särskilt upplyftande tidigt på våren när det fortfarande är kallt...

Men som jag sa tidigare så är mina problem relativt små, trevliga och lättlösta, så här långt på grund av vädret, och det är betydligt värre om man vore utan hem helt och hållet.

Det kan därför se ut som ett trevligt initativ att politiker ger bort sina filtar till hemlösa.

Men en av de hemlösa lyfter fram att politikerna också har stängt boende för de hemlösa och defintivt ligger bakom inte bara att problemen med hemlösheten inte löses, utan även att de förvärras. Det är svårt att se filtgåvan som något annat än ett hån...

Samma sak gäller vägverket, som propagera för dubbfritt, men frågan är om de klarar av att göra det med hedern i behåll efter denna vintern? Jag har definitivt klarat mig mycket bättre på grund dubbarna än jag gjort annars, och jag noterar att odubbat tycks ge fler olyckor. Något för Vägverket med sin nollvision att komma ihåg... men det kanske inte var så viktigt med nollvisionen när det gäller dubbdäcken? Det kanske känns bättre att satsa på framtida drömmar om olycksfria bilar än att satsa  på sånt som redan idag hjälper? Även aftonbladets trafikreporter skriver om det och jag minns mina år som taxichaufför och hade inte velat vara utan dubbdäck ute på landet och skogsvägar utan dubb.

Fotona är tagna av sambon nyligen och är baksidan på vår snöiga tomt och det borde kanske vara med ett foto på vår carport, som jag snart tror brakar ihop av all snö, precis som en tennishall och ridhus gjort tidigare. Snö väger verkligen mycket när det är blött och tjockt...


Media ab ab ab ab svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn dn sds sds sds sds sds sds sds sds sds sds sds sds sds sds sds dag smp kb kb kb kb kb kb kb kb nsk hd nsk hd hd hd hd hd hd hd hd hd hd hd

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar