onsdag 3 februari 2010

Mycket märkligt

Mycket märkligt att se på kommentarerna till domen mot sopåkarna, som är relativt välbetalda när det gäller den typen av kroppsarbete. Det gnälls på att de har höga löner. Jag tror inte att de som gnäller inser vilket jobb de människorna gör, hur det luktar, hur stressigt det är att komma upp de höga ackorden och jag skulle inte bli förvånad om samma människor gärna försvarar  höga löner för andra yrkeskategorier...

Jag personligen är fel person för att jobba på ackord då jag är på tok för lättstressad för det och jag passade inte ens som taxichaufför, med konstant magkatarr sista året, trots att jag inte körde på något annat än månadslön.

Men det går inte att förneka att ackordslön många gånger får upp tempot, även om det för de flesta inte är värt det i längden eftersom det sliter på kroppen. Konsekvensen borde bli, som Transports representant säger, att de får anställa fler sopåkare och fler bilar för att få samma antal ton sopor hämtade.

Och vad är då vinsten för företaget, för att inte tala om miljön?

Mer media dn dn dn sds dag svd

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Man behöver inte vara vänster för att bli asförbannad om man satt sig in i vad den här konflikten gäller och nu tagit del av AD-domen.

    De som bestämt detta är idioter. Jag hoppas djupt och innerligt att sopåkarna och Transport har modet att verkligen göra som de hotat: att börja följa arbetsmiljölagen i detalj, så petigt som det bara går. Egentligen borde de ta med sig en våg och väga varje enskild sopsäck.

    Jag hoppas att vi om en månad kan läsa i tidningarna vilken katastrof detta inneburit för Stockholms Stad och om att Stockholms Stad hotar stämma Liselotte Lööf AB eftersom arbetet inte blir gjort.

    Jag hoppas också att Transport blockerar svartfötters möjligheter att inte vara petiga med arbetsmiljölagen.

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas det samma som dig!

    I övrigt så var det en anonym, och mao ickepublicerad, kommentar som tyckte det var för ynkligt att sopåkarna fick så höga löner när de på exempelvis äldreboende fick dåligt betalt men ändå fick utslitna kroppar.

    Problemet är knappast att sopåkarna har för bra betalt. Problemet är att de på äldreboendena har för dåligt betalt och att de borde vara fler anställda så de slapp stressa på ett jobb som inte går att hantera under ackord för att få upp lönerna.

    SvaraRadera