onsdag 10 februari 2010

Oskakad hand ÄR ett dåligt skäl...

Jag nämnde i Vilka valfrågor som blir avgörande som hastigast Bo Frank och hans desperata letande efter röster när han lägger sig i debatten om hur man ska eller inte ska hälsa i Sverige som invandrare, trots att det inte alls har med hans jobb som kommunalråd i Växjö att göra.

Men det är fan svårt att vara tyst...

Jag var utan fast jobb i många många år, men med ett antal tidsbegränsade jobb under den tiden. Det innebar många anställningsintervjuer för min del, både för jobb jag inte fick, för jobb jag fick under en begränsad tid och de jobb jag blev erbjuden en tillsvidareanställning. Jag kan, om jag räknar lite snabbt, komma fram till att jag varit på runt 50 intervjuer under de åren, plus ett antal till innan jag blev arbetslös.

Av de intervjuer så är det högst, jag säger högst, hälften av de som intervjuade mig som valde att ta mig i handen. De flesta sa Hej och nickade lite lätt och konstaterade antagligen att det var ytterligare en desperat arbetssökande som de skulle behöva lyssna på en timme...

Tycker ni att de skulle bli av med sin inkomst och sina anställningar för att de inte gjorde det? Ni vet själva hur man är på anställningsintervju, lite osäker, känner sig liten och vill göra sitt bästa. Inte vågade jag be om att de skulle ta mig i hand för att få mig att känna mig välkommen...

Som Angela Roger är inne på, tror jag i varje fall, så kan man fråga sig om man ska, om en arbetsgivare vill det, känna kravet på sig att krama om dem också ifall de vill det? Det är ju som bekant en väldigt vanlig hälsningsfras numera, även bland mer ytligt bekanta.

Eller som när det under svininfluensans värsta dagar snarast blev en svensk sed att inte alls ta i hand, som Steve Lando är inne på.

Jag är inne på samma spår som Oskakad hand är ett dåligt skäl; om det handlat om ett jobb där det är viktigt att skaka hand med kvinnor varje dag, då hade jag tyckt det varit mycket motiverat att inte anställa ens för en praktikplats. Men en svetsare och när det enligt VD:n inte alls hade med den uteblivna handskakningen att göra, så drar man in inkomsten.

Det måste finnas rim och reson, och det fanns inte i AF:s bedömning, och inte i mångas åsikt om att man måste ta folk i hand, även om man inte vill.

Edit Än märkligare blir alla diskussioner som inkluderar sverigedemokraterna när man konstaterar att de kopierat mycket från kristdemokraterna och att båda två lägger förslag som inte behövs, eftersom det visar sig att man redan lär ut mycket inom Svenska för invandrare...

Edit 2 Noterar att Bo Frank får svar på tal på ett bra sätt. Inte undra på att barn får rasistiska värderingar med vuxna människor som gör kommentarer av den typen som man ser i artiklarna som skriver om bland annat den uteblivna handskakningen.

Detta inlägget går för övrigt hand i hand med ett senare inlägg: Vart tog ni vägen?

Media svd svd dag dag dag sds smp smp smp smp hd

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

5 kommentarer:

  1. Men du måste ju göra skillnad på att helt enkelt inte hälsa alls (ingen känner sig sårad), mot att någon vägrar ta din hand när du sträcker fram den (en grav förolämpning). Du ser inte skillnaden?

    SvaraRadera
  2. Rätt konstigt resonemang tycker jag. Om valet står mellan en svetsare som tar i hand och en som inte tar i hand, så gissar jag att man väljer den som tar i hand 10 gånger av 10 om båda är lika kvalificerade. Visst har den här mannen rätt att inte ta i hand om han inte känner för det, men då får han väl också vara beredd på att ta konsekvenserna av det.

    "Don't get so tolerant that you tolerate intolerance"

    SvaraRadera
  3. Många som inte lyckades följa de få reglerna som finns för kommentar i detta inlägget, men Håkan M och Fredrik lyckades, trots att de inte höll med mig :)

    Håkan - Fast han hälsade ju genom en bugning och det tycker jag räcker som hälsning.

    Fredrik - Jag hade valt den som varit bäst för företaget och eftersom det handlade om praktik så hade det varit lätt att avgöra i själva arbetet om personen var duglig eller inte.

    SvaraRadera
  4. Hej
    jag läste artikeln och tycker att en oskakad hand är ett bra själ. Den kvinnliga vd.n kände sig kränkt då personen i fråga hälsade och tog i hand på alla de andra utom henne! Han diskriminerade helt klart henne för att hon är kvinna. Vad lär man sig av domen? Fritt fram att diskriminera för ditt kön! Arbetsförmedlingarna kommer inte att våga något längre. Har vi inte kommit längre!? Jag hade blivit jättearg och kastat ut honom med buller och bång.
    vänligen , Eva-Marie

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är tråkigt att en så liten fråga får så stor uppmärksamhet när det finns betydligt värre saker, även vad det gäller kränkningar mot kvinnor.

    SvaraRadera