torsdag 8 april 2010

Apropå kopplingstvång av hundar

Jag noterar att det skrivs om att hundägare inte vill ha heltäckande koppeltvång och det går att kommentera med ett tidigare inlägg:


Till sist men inte minst så läser jag om att hundar får springa vidare i skogen, efter ett medborgarförslag jag lade innan jag blev aktiv politiker. Det är lite synd att det tar sån tid att få medborgarförslagen att rulla, i mitt fall ett par tre månader efter jag blev aktiv politiker, efter att ha gått på några möten med vänsterpartiet, så det kan se lite konstigt ut att jag som politiker lagt ett medborgarförslag.

Det som är märkligast, som bland annat nämns i 
kommentarerna, är att centerpolitikern som är ordförande i kultur- och fritidsnämnden själv väljer att, mot gällande regler, låta sin hund springa okopplad i skogen.

Oavsett vad man tycker om saker och ting så borde man välja att följa de lagar och regler som finns. Och en nämndsordförande som inte kan de lagar som rör hennes område är direkt konstigt. Utöver det så borde hon dessutom fundera över en förändring, med tanke på 
vad som hände i grannbyn i höstas, så en hund blev ihjälbiten av en annan hund.

Jag har fått mycket god respons, oväntat nog även av hundägare som är trötta på att andra hundägare utgår från att deras hundar vill hälsa på alla hundar de möter.

Den första som dunkade mig i ryggen och tyckte det var bra förslag var grannen, som har en schäfer stor nog att skrämma vem som helst. Hon sa att hon också var trött på okopplade hundar som bitit och skrämt hennes hund att vara rädd och ilsken mot alla andra hundar. Människor däremot älskade hunden och var snäll som ett lamm mot.


Egentligen räcker det att följa det som jaktlagstiftningen säger i paragraf 6:


"Under tiden den 1 mars - den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt." 


Om vi bortser från att det är lite märkligt med lagar som tar mer hänsyn till djur än till människor, som också kan bli attackerade av lösa hundar, så kan man konstatera följande:


Vilt finns nästan överallt, utom möjligen i storstadskärnorna. 
Det är få okopplade hundar som ägarna har så mycket disciplin över att de aldrig sticker från ägaren, vilket gör att 95% av alla hundar ska vara kopplade, så att de inte riskerar jaga vilt.  


Ett exempel på det är från Stockholm där hund bet ihjäl rådjur, det samma i Bollnäs där två hundar attackerade rådjur till döds och det samma hände i Ljungby i vintras, något tiotals meter ifrån motionsspåret i Kronoskogen.


den gamla artikeln hundar får springa vidare i skogen,  som varken kvinnan med hunden eller journalisten tycks ha sett eller komma ihåg, så tycker jag att kultur- och fritidsnämndens ordförande är rätt tydlig med att medborgarförslaget för kopplingstvång i hela kommunen inte kommer att gå igenom, men däremot en uppdatering av den där det "finns folk". 


Däremot har jag noterat att det i flera av kommunens motionsspår finns skyltar uppsatta om att alla hundar alltid ska vara kopplade där.


Utöver vad jag nämnde i den gamla texten om vad som hände i grannbyn i höstas,  så blev en hund i Växjö ihjälbiten av en annan tidigare i år. Det förvånar mig att vissa hundägare, trots att som sagt många varit positiva till det som hört av sig till mig, inte inser att det är en lag och regel som skyddar även deras egna hundar från att bli skadade.


(Fast märkligast är nog när folk blandar in barn- och katter i den här diskussionen. Oavsett vad man tycker över disciplinen på dem så är det sällan de skadar människor och vad säger att man inte behöver skärpa till regler som gäller katter också?)


De allmänna lokala ordningsföreskrifterna av idag i Älmhults kommun inom det här ser ut som nedan. (Bilden nedan är klickbar!)








Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar