tisdag 27 april 2010

Bra satsningar mot välfärd och mänsklighet!

Jag var lite skeptisk igår mot oppositionens tågsatsning om jag ska vara riktigt ärlig, eftersom jag inte upplever att just snabbtåg är det mest högprioriterade vad det gäller allmänna färdmedel.

Men jag noterar idag att det innehåller andra satsningar också på betydligt mindre järnvägar på betydligt mer lokal, eller regional, nivå och då tycker jag genast det låter som ett mycket bättre förslag, inte minst eftersom det kortar restiden, vilket är något som radikalt påverkar viljan att alls vilja använda tåg som färdsätt framför bil.

Möjligen kan jag fortfarande till viss del hålla med i den kritik som bland annat Skånskans ledarsida framför, att det är på fel sträckning man planerar höghastighetståg, eftersom södra stambanan är i behov av mer resurser, kanske främst i form av fler spår snarare än fler tåg på befintliga spår.

Prioriteringarna på tåg kan dock hjälpa till för att få ner den massarbetslöshet som regeringen inte får bukt med då det blir lättare att ta sig till arbetsplatser som inte ligger där man bor, då många trots allt har svårt att lämna hus och familj för att flytta till jobben, och någonstans måste det självklart vara prioriterat att man bryr sig om inte enbart jobb i sig, utan även hur folk kan leva sina vardagsliv i hemmen.

Att de Rödgröna även högprioriterar välfärden gör att det blir riktiga satsningar på familjernas väl och ve och det ger ett betydligt mänskligare politisk styrning mot befolkningen än av den typen vi haft under den senaste mandatperioden, där det finns allt för gott om exempel på hur människor med låg ersättning får ännu lägre efter de borgerliga förändringarna.

Oavsett vad man nu tror så ger inte sänkta socialbidrag mer jobb att söka eller sämre villkor för deltidsarbetslösa bättre ekonomi att överleva på...

Mer media dn dag dag dag dag nsk exp gp gp gp gp gp hd kb sds svd svd hd hd hd ab

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!


2 kommentarer:

  1. Lena Fredriksson13 maj 2010 kl. 13:59

    Mot välfärd? Menar du inte FÖR välfärd?

    SvaraRadera
  2. Jo det hade varit bättre att säga så men jag tänkte typ "Nu satsar vi MOT välfärd".

    SvaraRadera