onsdag 28 april 2010

Har du råd med ytterligare 49 kr mer i utgifter per månad?

Har du råd med ytterligare 49 kronor mer i utgift per månad på din bil?

Bra, det är jag övertygad om att alla bilägare har och att ingen står och faller med den summan.

Moderata Svenska Dagbladet har nämligen räknat ut att det är exakt den summa som bensinskattehöjningen på 49 öre kommer att kosta för medelbilisten, som kör 1 500 mil, enligt deras Faktakollen:

Påstående: 


Oppositionspartierna meddelade på onsdagen att de vill höja miljöskatter, bland annat bensinskatten, med sammanlagt elva miljarder de närmaste två åren.
Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand hävdar att den höjda koldioxidskatten på bensin, som genomförs i två steg, ökar kostnaderna med 49 kronor per månad på två år. I beräkningarna förutsätts att man kör 1 500 mil per år. Första året ska bensinpriset höjas med 20 och andra året med 29 öre per liter. I summorna ingår, enligt de rödgröna, både skatt och moms. Den sammanlagda höjningen blir alltså 49 öre per liter. 

Hur det är: SvD har räknat på tre exempel:
1) En ny bil som drar 0,67 liter per mil. Enligt branschorganisationen Bilsweden snittförbrukningen för en ny bil förra året.
Vid 1 500 mils körsträcka blir då den extra kostnaden för de två årens totala höjning på 49 öre per liter 41 kronor per månad. 
Så här räknade vi: Det går åt 1005 liter att köra 1 500 mil. 1005 gånger 49 öre är 492,45 kronor. Utslaget på tolv månader blir det 41,04 kr per månad.

2) En bil som drar 0,8 liter per mil. Enligt Bilsweden snittförbrukningen för hela beståndet förra året. Den extra kostnaden blir då 49 kronor per månad.
Så här räknade vi: För att köra 1 500 mil krävs 1 200 liter bensin. 1 200 gånger 0,49 kronor blir 588 kronor. Utslaget på tolv månader blir det 49 kronor i månaden.

3) En gammal bil som drar 1 liter per mil. Då blir månadskostnaden för höjningen 61 kronor.
Så här räknade vi: 1 500 mil gånger 49 öre är 735 kronor. 735 kronor utslaget på tolv månader blir 61,25 kronor per månad. 

Slutsats:
Maria Wetterstrands påstående stämmer förutsatt att man kör en bil som drar ungefär 0,8 liter eller mindre per mil

Innan ni gnäller, för det vet jag att några av er kommer att göra, så kan jag påpeka att moderaterna höjde med 30 öre i början av sin mandatperiod. Det påverkade inte mer än marginellt människors möjlighet att köra bil eller priserna på de varor som riskerar att bli dyrare på grund höjda fraktkostnader. (Dock är de flesta företag så medvetna om att hålla logistiken genomtänkt att per vara blir höjningen väldigt liten också)

Höjd skatt för de över 40 000 kronor i månaden tycker jag är ett ännu bättre förslag och det går inte att med all god vilja i världen kalla för orättvisa som Reinfeldt gör. Kort sagt så drabbar det inte någon fattig och de vars köpkraft behöver ökas är snarast de som har lägst inkomster, vilka oftast har ett uppdämt köpbehov som påverkar exempelvis affärer mer än vad redan rika gör, som istället sparar pengarna...

I själva verket är det som Aftonbladet säger i ledarbloggen:




Men klart tycks vara att förvärvsavdraget, det så kallade jobbavdraget, skall trappas ner för dem som har en månadsinkomst på 40 000 kronor och mer. Vid inkomstnivån 80 000 skrotas skattereduktionen helt.
Det behövs pengar till välfärdens kärnområden. Om detta råder det rätt så stor enighet, enligt den opinionsundersökning som de rödgröna lät genomföra förra sommaren. Hela 65 procent höll med om påståendet att kommuner och landsting ska få större resurser till skola och vård, "även om det kräver högre skatter". 25 procent höll inte med.
Säkerligen kan flertalet väljare också hålla med om att det vore det utmärkt med en politik som nu kan minska de klyftor som Anders Borg hävdar måste vidgas ytterligare för att kanske krympa i en obestämd framtid.
"Skattechock", sade Reinfeldt.
Verklighetsanpassning är ett sannare ord.
Tur att i vart fall moderatkvinnorna kan lägga bra förslag i form av höjt tak för vab-ersättning.

Inlägget är att se som en fortsättning på Fortsatta bra satsningar som jag skrev i morse.

Uppdaterat Jag är inte förvånad över att bensinskatteförslaget inte är populärt, men frågan är hur många som verkligen insett att det rör sig om en relativt liten höjning per bilist i kronor räknat och att den ska höjas lite i taget?

Och vem är för övrigt förvånad över att centern vill höja bensinpriset ännu mer men väljer att hålla tyst om det?

Mer media ab e24 e24 e24 svd svd svd svd svd svd svd dag exp exp exp gp skd skd hd hd dn dn dag

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!


18 kommentarer:

  1. Det är väl klart att man kan kalla det orättvist och inte minst korkat. Om jag tjänar 40000 så betalar jag ju redan dubbelt så mycket som någon som tjänar 20000. Sen betalar jag dessutom statlig skatt på det hela.

    Nu till korkat; som egenföretagre tar jag självfallet inte ut mer än att jag når den statliga skatten. Resten tar jag ut på andra lagliga sätt som gör att statskassan får in mindre än om jag tagit ut det i lön men sluppit straffskatten. På vilket sätt har välfärden tjänat på det? Du finns även mer orättvisa, av de arbetsgivaravgifter jag betalar in över ca. 370 tusen så får jag inte ett öre eller någon pension för. Det förklarar varför egenföretagare sällan tar ut mer lön än så.

    P.s
    Vården i Stockholm är betydligt bättre idag än vad den var för fyra år sedan, t.o.m Sossarna som var så emot reformen tycker nu att den är alldeles förträfflig.

    SvaraRadera
  2. Vi tar ett till reelt exempel. Jag har ett bolag som gör en vinst på 10 miljoner. I Sverige får jag betala 7.7 miljoner i skatt. Eftersom vi bor i en global värld så kommer jag att flytta ut tjänsten utomlands och betala mellan en och två miljoner i skatt istället.

    Förklara gärna för mig hur Sverige tjänar på detta? Missförstå mig rätt, jag har inga problem med att betala skatt, jag har bara problem med att den är orättvis. Jag skulle gladeligen betala ut 3 miljoner i skatt, valet står dock mellan 7.7 och 1.5. Tro mig, det är ett enkelt val.

    Vänstern måste inse att det är 2010 och ett svenskt bolag är inte längre ett glasbruk i de småländska skogarna som inte har möjlighet att förflytta sig.

    SvaraRadera
  3. Men vad händer med de 49 spännen då? Frågan om man kan betala in den är ju helt ointressant.

    "Har du råd att betala XX kr? Ja bra, då kan vi ta ut det på skatten. Vad vi ska använda det till? Ja vi kallar det grön omställning men det vet vi inte vad det är? Kanske går lite i bistånd, eller täppa till något kommunalt försörjningsstödshål? Eller...nåt? Du är väl solidarisk...eller grön...eller bara beskattningsbar..."

    Ett uselt förslag och usla partier överlag.

    SvaraRadera
  4. Lysande, så för att man redan betalar en 20-30 tusen om året i bensinskatt så är det ok att betala 500 till. Med sådan argumentation kan man motivera vilken prishöjning som helst, men när det är hyran eller sophämtningen som höjs med en eller två futtiga procent då är det annat ljud i skällan.

    SvaraRadera
  5. "Född -68 och bor med Annika, Rasmus och Kajsa, granne med skogen. Är aktiv inom Vänsterpartiet i Älmhults kommun, ledamot i den kommunala Parlamentariska kommittén, aktiv inom Kommunal Kronoberg, nykterist, jobbar som kyrkvaktmästare, läser mycket, lyssnar nästan alltid på musik, ser mycket film, klappar katter, springer gärna och långt i skogen, är orienterare, ofta ironisk och är alltid trött."

    Allt detta tyder på att du aldrig rört en fena vad det gäller att driva varelse ett större, eller mindre företag. Alltid knyckt pengar från regelbunden lön. Givetvis har en enkel man som du aldrig känt av orättvisan av att behöva skatta bort allting du själv skapat med egna händer, från noll. Vad händer med viljan att starta de företag som Sverige som bekant behöver, om de som verkligen skapar något för Sveriges framtid tvingas skatta ännu mer? Tror Ni att rika alltid varit rika? Icke! Jag slutar aldrig bli förvånad över naiviteten...

    SvaraRadera
  6. Hur var det. Ska hela landet leva? Här i stan kan jag knalla ner till näröppet om jag glömt att köpa kaffe men hur blir det för norrlänningen som har fyra - fem mil till affären enkel resa? Om du säger buss har du visat din okunnighet om förhållandet. Om det mot förmodan finns någon så går den två gånger om dagen.
    Mupparnas "miljöpolitik" går ut på att döda bilismen och satsa på kollektivtrafik - i STOCKHOLM.

    SvaraRadera
  7. Du har så rätt!! Hemska människor som tjänar mer än dig och mig! Har de inget hyfs i kroppen?? Höj alla skatter! Folk har verkligen inte fattat att man faktiskt får MER pengar på att vara sjukskriven och jobba svart! Vi måste ge fler möjligheten att upptäcka detta, och framförallt ha ett system som lockar till och möjliggör detta! De rika och deras kapital ska jagas från landet. Usch och fy för dem. Är man så j*vla korkad att man går och utbildar sig, eller föds in i en rik familj, så får man stå sitt kast. Komma här och tjäna pengar? Jösses....Jag röstar JA för en oattraktiv arbetsmarknad. JA till att färre ser det som attraktivt att utbilda sig (då börjar de ju kanske tjäna pengar, och röstar blått sen). JA till att tvinga folk från sina hus genom att införa fastighetsskatten igen. Varför ska de bo i hus när inte jag gör det??
    Jag har startat en grupp som heter BAJS (Bevara Alla J*vla Skatter). Jag hoppas att fler tänker till och går med! Ser fram emot en röd framtid! Hoppas vi kan få det lite mer som på sovjettiden. Lyckliga den som fick leva där och då! Ha en skön valborg så ses vi vid valurnorna i höst!

    SvaraRadera
  8. Chrille - Jag tror att få kommer att agera som du tänker göra för att smita undan skatten.

    SvaraRadera
  9. Ölme - Här verkar det som att det är en sak att höja välfärden med.

    SvaraRadera
  10. Patrick - Jag har aldrig hört någon gnälla över en höjning på 49 kr vad det gäller de sakerna.

    SvaraRadera
  11. Andreas - Det kan ju också jämnas ut för de som har minst pengar att röra sig med, så att de får mer pengar att röra sig med.

    SvaraRadera
  12. Patrik - Du glömmer att allt jag skapat med andra händer är det något annat som tjänat pengar på, så det får jag knappast behålla heller, som det är för vilken lönearbetare som helst.

    SvaraRadera
  13. Herr Nilsson - Planering och som sagt det är en försumbar kostnad för nästan alla.

    SvaraRadera
  14. Linda-Lo: Ska vi låta de med mindre löner betala mer istället? Och fastighetsskatten togs inte bort, den döptes om istället och blev för alla utom de med mest pengar dyrare...

    SvaraRadera
  15. Någonstans undrar jag om begreppet "risk" är bekant. Att ta ett jobb och tillverka något som någon annan tjänar pengar på innebär en låg risk och inget extra arbete; du får betalt oavsett om företaget går dåligt eller inte och du får ut din lön den 25 utan att behöva bry dig. Tar man en låg risk kan man inte räkna med att få bra betalt. Startar man ett eget företag är man villig att ta på sig extra arbete och dessutom ta en hög risk. Ett sådant vågspel ska naturligtvis ge bra betalt om företagets produkt säljer bra och således tycker jag det är rent ut sagt skamligt att ta ut 70 % i skatt på uppkommen vinst. Det spelar ingen roll att den som tillverkar produkten i någon sorts förlängning tjänar pengar åt någon annan. Jag jobbade en gång på Volvo som montör och jag ansåg inte att jag hade rätt till den vinst företaget gjorde. Jag gick dit, monterade och fick avtalad lön på utsatt tid. Jag var lönearbeterare helt enkelt och att någon annan skötte byråkratin var enbart skönt.

    Förövrigt har jag väldigt svårt att förstå varför samhället ska höja skatten för "höginkomsttagare" när det i slutändan genererar så lite extra pengar. Och den nya fastighetsskatten blev visst några få tusenlappar dyrare för vissa, men är å andra sidan betydligt mer sund nu än förut. Att behöva betala skatt på något som inte är realiserat är ju enbart konstigt och det enda rätta vore att man betalar noll eller en fast procent på köpesumman.

    SvaraRadera
  16. Fastighetsskatten är som jag ser det en av få riktigt rättvisa skatter eftersom den är svår att smita undan.

    SvaraRadera
  17. Jaha, så kriteriet för en "rättvis" skatt är att den inte ska gå att smita undan? Märkligt. Jag har betydligt högre krav för att anse att en skatt ska vara rättvis.

    SvaraRadera
  18. Det är naturligtvis inte den enda anledningen men att med rätt kunskaper och pengar kunna smita undan en skatt skapar knappast rättvisa.

    SvaraRadera