lördag 11 september 2010

Piratpartister och F!:are borde byta till Vänsterpartiet

Jag läser om hur Piratpartiet och F! kämpar i tuff motvind med sina frågor, rörande upphovsrätt, integritet och feminism.

Det märkligaste är att båda två egentligen hade passat bäst hos Vänsterpartiet och därigenom hade haft bäst möjlighet att påverka mot sina strävanden. (Möjligen undantaget för kommuner och/eller landsting där de faktiskt kan komma in av egen kraft).

Vänsterpartiet röstade nej till Ipred, har samma inställning som PP i fra-frågan och vill ha digitala bibliotek, som ska fungera som dagens bibliotek sett till ersättningarna till upphovsmännen, för det som går att ladda ner.

Att Vänsterpartiet är feministiskt är knappast någon nyhet, så jag rekommenderar intervjun med Josefin Brink från DN, som är ny talesperson i de här frågorna.

Frågan är varför ni vill skänka bort era röster så att de blir ett stöd för partierna och åsikterna ni står längst ifrån? Jag menar, tror ni att moderaterna är intresserade av era frågor?

Även om jag läser att Mp ska vara extremisternas bästa vän, så tror jag snarare det är alla de som väljer att inte bara rösta och agera för extremisterna direkt som är vän till dem.

Tyvärr tror jag även att de som inte alls röstar eller som röstar så att rösten inte får någon påverkan alls är större vänner än de egentligen vill vara.

Vem vill ha in partier som, lika religösa extremister, vill förbjuda religionsfriheten?

De som inte vet vad de ska rösta på, får helt enkelt välja det minst dåliga alternativet hos de som kan få reell makt.

Läs även Irriterande med all gratisreklam (för sd)

Mer media ab hd exp dn


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

7 kommentarer:

  1. En begränsad demokrati-syn du representerar. "Rösta inte på dem som för er talan, rösta på dem som har störst chans att ta sig in i riksdagen."

    F!s jämställdhetssyn (som är oerhört gynocentrisk) går inte att kombinera med piratpartiets fokus på intigritetsfrågor. Tvärtom står de snarare i motsatts eftersom F! vurm för social ingengörskonst (som i tvingande lagar om hur föräldrarförsäkringen skall fördelas utifrån en ideologisk ståndpunkt, inte praktisk) är just intigritetskränkande.

    Det är ett dilemma för oss som värderar äkta jämstställdhet (baserat på bägge könens perspektiv) och intigritetsfrågor; vi kan inte rösta på det röd-gröna blocket för de för en intigritetskränkande jämställdhetspolitik, vi kan inte rösta på det blå blocket för de för en traditionalistisk konservativ jämställdhetspolitik och låter en ekonomisk rationalitet prioriteras högre än individens frihet och intigritet.

    Kvar finns då inte mycket mer än piratpartiet, som står för en sund intigritetspolitik, men en ryggradslös position i alla andra frågor. (vi gör som andra vill så länge de håller med oss i våra hjärtefrågor).

    Så problemet är inte att folk röstar "fel", problemet är att det inte finns några vettiga alternativ att rösta på.

    SvaraRadera
  2. Hedervärt att ta ställning i FRA-frågan.
    Precis som Centern gjorde i förra valet, om du förstår vad jag menar. ;-)

    SvaraRadera
  3. Stefan - Det är du som har begränsad syn som tycker att man ska välja det parti som inte alls kan påverka. Hittar man inte det perfekta partiet så är det som jag ser det mer demokratiskt riktigt att rösta på det minst dåliga partiet.

    Ezel - Sen när kan man lita på Centern? :)

    SvaraRadera
  4. Men nu finns ju ett parti som representerar mina åsikter - F!

    Jag vet inte hur du räknar, men jag är helt säker på att valmyndigheterna inte kommer att räkna min F!-röst som en röst på Alliansen. Det är ohederlig skräckpropaganda du för här - typiskt kommunister, blev jag sugen på att lägga till, men det kanske är lite taskigt. En röst på F! är en röst på F!, inget annat - sen om dom ändå inte kommer in, så är det förstås trist, men det är knappast ett argument för att rösta på något skit jag inte tror på.

    SvaraRadera
  5. Jag menar naturligtvis att det indirekt blir ett stöd på den sida av blocken som du står längst ifrån. Det är jag övertygad om att du också förstår.

    Kan man inte hitta det perfekta partiet, som har möjlighet att få makt, så borde det vara självklart att välja det partiet som har bäst politik av de som har möjlighet att påverka politiken.

    SvaraRadera
  6. Feministiskt att köpa en strippa till "firmafesten"?

    SvaraRadera
  7. Det var ingen strippa: http://grodperspektiv.blogspot.com/2010/09/for-sista-gangen-det-var-ingen-strippa.html

    SvaraRadera