söndag 9 januari 2011

Inte helt fel budskap

Rubriken hos SvD idag om att Ohly är inställd på ny rödgrön front är möjligen lite förvånad men jag kan, trots valnederlaget, inte tycka att att just den delen är helt feltänkt.

Jag vet att många, främst sossar, men även en annars habil bloggare som Svensson anser att det rödgröna samarbetet är en av grundorsakerna till att det gick åt helvete i valet.

Det stämmer inte att det var nyheten om samarbetet i sig som sänkte opinionssiffrorna, men däremot var det nyheten om ett antal saker i innehållet i deras utlovade budget, som bensinskattehöjningen på 49 öre, som sänkte dem eftersom det var tydligt att man såg förändringen i opinionssiffrorna efter det.

Alltså är det som ska kritiseras innehållet i den budgeten, inte samarbetet i sig.

I övrigt tycker jag det är tråkigt att Ohly, samt övrig partiledning som suttit i toppen i många år, inte inser att man inte kan sitta kvar som partiledare när man gjort så många val utan att det skett någon förbättring.

Jag vet inte hur många gånger jag sagt det, men politiken i Sverige borde handla om sakpolitik och inte personer. Men det gör den inte och då går det inte att behålla partiledare som inte drar mer folk, även om jag och många vänsterpartister egentligen verkar tycka rätt bra om Ohly, inte minst vid hans tal i Växjö inför valet, som är det bästa talet jag hört och sett.

Samarbete kan vara bra, men på rätt sätt. Ett bra sätt vore att samarbeta om partiledarposten i Vänsterpartiet, ungefär som miljöpartiet gör, precis som jag skrivit om tidigare som Jonas Sjöstedt föreslog för ett tag sen, i inlägget På tiden!:

Precis som Jonas Sjöstedt vill så är vi för ett delat partiledarskap, som Miljöpartiet har det och det är, hur bra jag egentligen tycker om Ohly och i 9 fall av 10 tyckte han var en mycket god retoriker, i synnerhet när han talade i Växjö, så går det inte att behålla en partiledare som inte höjt partiet någonting sett till valsiffrorna och som få väljare känner förtroende för.

Tyvärr kommer människor mer ihåg alla de dåliga sakerna som politiker på vänstersidan gör, i rak motsats till när det gäller politikerna på den högra sidan. Jag tycker inte om det och det är naturligtvis inte rättvist någonstans.

Men det är så verkligheten i dagens Sverige ser ut och då är det tyvärr bara en djupare förnyelse som fungerar.

Om vi i Vänsterpartiet inte vill fortsätta vara ett litet parti runt 5%, som ibland hotar att helt åka ur riksdagen.

Jag vill inte det. Vill ni andra det?

 Själv tycker jag att Jonas Sjöstedt, möjligen med Stig Henriksson som alternativ med tanke på hans framgång med V i Fagersta, skulle passa som en av partiledarna och det i kombination med Josefin Brink som igår gjorde ett ypperligt framträdande i Aktuellt.

Hur samarbetet med det andra partierna kommer att se ut står skrivet i stjärnorna och självfallet beror mycket på vem som blir sossarnas partiledare och hur de olika partiernas opinionssiffror kommer att se ut, men ute i landet fungerar samarbetet väl på många håll!

Läs även Röda Malmös Lars Ohly som dörrmatta

Mer media exp ab ab svd svd svd svd exp dag nsk


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Kalle - Naturligtvis så kommer det alltid någon människa som inte är ärlig oavsett vad det gäller. Sen är det konstaterat tydligen att det var fem olika händelser som det verkar ha hänt något vid.

    SvaraRadera
  2. Knappast bensinskattehöjningen. Snarare fastighetsskatten och gammal politik istället för ny. Exakt samma jobbpolitik, exakt samma trams om heltid och mer arbetande, exakt samma svammel om tillväxt, industri och konsumtion som högersidan svamlade om. Det fanns inga alternativ att rösta på. Det var felet med de RödGröna. Nu blev det bara en förtroendekamp mellan reinfeldt och Sahlin som den sistnämnda aldrig kunde vinna.

    SvaraRadera