torsdag 10 mars 2011

Juholt ny ledare för sossarna



Jag måste erkänna att jag inte kände till Håkan Juholt särskilt väl, även om jag vet vem det är, men en partiledare som verkar ha lite humor och folklighet kan aldrig vara helt fel.

Att han nu föreslås som partiledare tror jag trots allt är bra. Oavsett om han är den ultimata partiledaren eller det funnits bättre, så finns det ett behov av att få fram en partiledare så att det mycket viktiga opinionsarbetet mot regeringens hårda och cyniska politik kommer igång på allvar.

Jag vet att det på flera ställen påstås att Juholt lutar åt vänster, men jag vet inte hur väl det stämmer egentligen?

Flamman påpekar  att det inte är så mycket vänstersväng, med tanke på att Juholt är för euron, stödjer krigföringen i Afghanistan och pratar mycket om tillväxten...

Men det måste inte bara vara en nackdel att han är relativt okänd. Det gör ju också att inte så många har så mycket att reta på sig hos honom och att han är ett mer öppet och möjligt kort, som inte lätt får slängt på sig gamla synder, som med Sahlin, som glömts om det gällt en borgerlig politisk ledare.

Möjligen kan jag instämma i Stig Malms kritik, att det är lite märkligt att man bara tar fram en partiledarkandidat och inte låter medlemmarna välja.

Men däremot så är det bra att han är en god retoriker och debattör. Det kan S verkligen behöva för att rycka upp sig.

Tyvärr behöver även Vänsterpartiet en liknande debatt. Märkligt nog så uppför sig, vad det gäller partiledarfrågan, Vänsterpartiet inte alls lika vettigt och konkret, utan skjuter det på framtiden med ett byte av partiledare, trots att det var minst lika välbehövligt som för sossarna.

Mats Olsson i Lund förklarar bra och precis som han säger, så framtidskommissionen i all ära, men det vore bättre med en seriös diskussion inte bara om vårt partis partiledare, utan även om det inte är dags för delat partiledarskap och en man och en kvinna, som det anstår landets bästa jämställdhets och jämlikhetsparti?

Precis som Olsson så förespråkar jag Jonas Sjöstedt och Josefin Brink, även om det finns ytterligare några kandidater till jag kan tänka mig.

Det är dags för förändring på allvar, istället för att plötsligt framstå som så stockkonservativa att vi inte ens vill byta bort partiledare som inte drar väljare.

Mina sverigedemokratiska kommentatorer i den här bloggen brukar applådera vid tanken på att Ohly ska vara kvar som partiledare och anse att de snart åker ur riksdagen ändå.

Den risken tror jag också finns, och jag tror inte risken minskar med en riktigt bra socialdemokratisk partiledare, när V håller kvar vid en impopulär. Måtte det inte bli så.

Media ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp dag dag dag dag dag dag dag dag dag skd skd skd skd skd skd skd skd skd skd nsk nsk nsk nsk nsk nsk hd hd hd hd hd hd hd hd hd hd hd smp smp exp exp exp exp kvp kvp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar