Det är sällan jag blir riktigt upprörd och irriterad, även om det säkert kan låta så här ibland.
Men igårkväll, när jag av en slump zappade förbi programmet Dokument Inifrån - Hon ville ju inte lyda, som handlar om hur rättsväsendet och samhället i stort plötsligt verkar ha svängt mot att det blir mer och mer tillåtet att acceptera misshandel av barn.
Det visar rent absurda exempel på hur både föräldrar, vanligt folk, lärare, rektorer och till och med domare tycker att vuxna har rätt att slå barn.
Hur många gånger försöker man när det gäller våld mot vuxna legitimera den som slår och hitta ursäkter för uppförandet innan för att tillåta misshandeln?
Här tycks det enligt allt för många, och skrämmande nog även för rättsväsendet, vara helt okej att slå barn om de är provocerande.
Själv blir jag oehört provocerad av läraren, bangolfföreståndaren, rektorn (som visserligen blir dömd och blir av med jobbet men istället blir skolchef!), domaren och den absurt arga tanten i Helsingborg som klipper till barnen som åker skateboard på en parkeringsplats och överhuvudtaget inte tilltalat damen ifråga innan hon slår till.
Tur att just den händelsen hamnar på film, även om det tråkigt nog inte sägs i "Hon ville ju inte lyda" om hon blir dömd för något. Det är oerhört talande av hur fel kvinnan ifråga inser att hon gjort när hon blir totalt tyst när killen säger att han filmat det hela.
Kort sagt så undrar jag till er som vad med i filmen, och alla er som tycker att den här typen av beteende är acceptabelt och till och med bra:
Får jag lov att slå er i uppfostringssyfte eftersom ni provocerar mig oerhört mycket med era åsikter och ert beteende?
Det tycks ju inte hjälpa med lagar och regler som ska förhindra det och jag känner att ert uppförande behöver kommas till rätta med.
Det är oerhört märkligt att det ska komma en acceptans för att vuxna ska få slå barn och det blir än mer absurt när filmen visar på exempel på hur barn som slår vuxna bedöms hårdare. Trots att vuxna är de som borde veta bäst.
Media hd sds
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
lördag 10 april 2010
fredag 9 april 2010
Dagens roligaste nyhet
Dagens roligaste nyhet är den om Kaniner gjorde kaniner under takras, även om jag inte är helt säker på vad den gör hos kristna Dagen, men det tycks som om någon där har humor :)
Mer media dn
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
När taket på tennishallen i Nyköping rasade in under kaninutställningen i februari passade hundratals lösa raskaniner på att ha kul. Nu märks konsekvenserna - oplanerade kaninungar i alla möjliga färger och raskombinationer hos kaninuppfödarna, rapporterar lokala medier.- De träffade ju på nya kompisar och så blev de lite upphetsade av händelsen, så det var full cirkus berättade byggkillarna för mig, säger en kaninuppfödare till SVT Sörmland.Totalt rör det sig om 50 till 70 kaninuppfödare som fått oplanerade kullar, skriver Södermanlands Nyheters på nätet.
Mer media dn
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
En liten tröst
Det är en liten tröst att se att Sd inte ökar ens i Landskrona, trots all uppmärksamhet som de senaste veckornas händelser där har fått.
DN skriver bland annat om att internet gett ultrahögern ett uppsving och om hur det eventuellt påverkar Sd.
Jag har nog trott att det hela tiden påverkar Sd positivt, eftersom invandringen får oproportionerligt stor uppmärksamhet. Men frågan är om det verkligen fungerar så? Eller så påverkar det bara de grupper som befinner sig mycket på internet, de yngre, och är mer lättpåverkade?
Att de kör samma taktik som Sd och deras anhängare, att kommentera "en masse" i tidningar, bloggar och diskussionsforum, är ingen nyhet och det behövs egentligen inte så hög procent användare som skriver aktivt för att det ska se ut om om det är många som har en och samma åsikt.
Det går naturligtvis inte att stoppa det och inte heller tycker jag det är nödvändigt att stoppa kommenteringsmöjligheterna eller länkningen från bloggarna.
Men däremot så tycker jag att polisen borde ägna mer uppmärksamhet mot den här typen av kriminalitet, som det ofta blir när det bryts mot exempelvis lagen Hets mot folkgrupp.
Tidningarna borde tillåta sig ta kostnaden för eftermoderering i högre grad för att få bort inte bara de värsta rasistiska avarterna, utan även för att slippa inlägg av den typen som försöker förstöra på andra sätt, och inte är intresserade av att faktiskt diskutera.
DN.SE-bloggen kommenterar på följande sätt i Så hanterar dnse problemet med rasistiska kommentarer:
Uppdaterat Ungdomsförbund tar debatten med Sd och då är vi tillbaka vid den eviga frågan om det är bra eller dåligt att ge ett marginaliserat parti än mer uppmärksamhet? Jag är tveksam till det, om man verkligen är emot deras existens.
Läs även Per T Ohlssons eminenta text Nätets marodörer, om för- och nackdelar med nätets snabba och relativt ocensurerade existens.
Mer media dn dn dn sds sds sds hd hd hd ab gp svd nsk
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
DN skriver bland annat om att internet gett ultrahögern ett uppsving och om hur det eventuellt påverkar Sd.
Jag har nog trott att det hela tiden påverkar Sd positivt, eftersom invandringen får oproportionerligt stor uppmärksamhet. Men frågan är om det verkligen fungerar så? Eller så påverkar det bara de grupper som befinner sig mycket på internet, de yngre, och är mer lättpåverkade?
Att de kör samma taktik som Sd och deras anhängare, att kommentera "en masse" i tidningar, bloggar och diskussionsforum, är ingen nyhet och det behövs egentligen inte så hög procent användare som skriver aktivt för att det ska se ut om om det är många som har en och samma åsikt.
Det går naturligtvis inte att stoppa det och inte heller tycker jag det är nödvändigt att stoppa kommenteringsmöjligheterna eller länkningen från bloggarna.
Men däremot så tycker jag att polisen borde ägna mer uppmärksamhet mot den här typen av kriminalitet, som det ofta blir när det bryts mot exempelvis lagen Hets mot folkgrupp.
Tidningarna borde tillåta sig ta kostnaden för eftermoderering i högre grad för att få bort inte bara de värsta rasistiska avarterna, utan även för att slippa inlägg av den typen som försöker förstöra på andra sätt, och inte är intresserade av att faktiskt diskutera.
DN.SE-bloggen kommenterar på följande sätt i Så hanterar dnse problemet med rasistiska kommentarer:
Jag tycker att de väljer ett vettigt sätt att hantera problemet på, för det vore synd om den skränande rastisthopen tar bort möjligheten, även om det på något sätt minskar möjligheterna för dem själva. Det är det inte värt.
Oavsett vilket – vi agerar nu kraftfullt för att komma till rätta med problemet, just för att skydda den öppna debattmodell vi har på DN.se. Det betyder att vi stänger kommentarfunktionen helt på artiklar som vi erfarenhetsmässigt vet lockar fram rasistiska kommentarer. Till exempel artiklar om eller relaterade till invandring. Vi kommer också att vara hårda i bedömningen av vilka kommentarer som bryter mot vår policy. Tillsammans medInteraktiv säkerhet, företaget som hanterar vår moderering, ska vi jobba för att de snabbt plockas bort från sajten.Vi kommer också att börja stänga av enskilda användare som gör särskilt grova övertramp i kommentarsfälten. De är då förhindrade att kommentera på DN.se tills vi häver spärren.
I känsliga artiklar där vi ändå vill ha kommentarfunktionen påslagen - det handlar om enstaka fall - kommer vi att tillämpa förmoderering. Det innebär att vi tittar på kommentarerna innan de publiceras.
Uppdaterat Ungdomsförbund tar debatten med Sd och då är vi tillbaka vid den eviga frågan om det är bra eller dåligt att ge ett marginaliserat parti än mer uppmärksamhet? Jag är tveksam till det, om man verkligen är emot deras existens.
Läs även Per T Ohlssons eminenta text Nätets marodörer, om för- och nackdelar med nätets snabba och relativt ocensurerade existens.
Mer media dn dn dn sds sds sds hd hd hd ab gp svd nsk
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
media,
medier,
politik,
rasism,
sverigedemokraterna
Personvalet dödförklarat av centerpartist
Jag har skrivit om det åtskilliga gånger förut, de borgerliga som utåt sett varit de som helst velat ha möjligheten till personval av den typen som vi har nu, är i själva verket mest mot det av alla.
Än mer tydligt blir det att centerpartisten som skriver i Frifräsare hotar alliansen om hur alliansen riskerar gå åt pipsvängen om inte alla röstar i riktning åt partipiskans vinande. Allianspartierna är egentligen inte intresserade av eget tänkande.
Det har jag däremot kunnat hitta i vänsterpartiets landstingsgrupp i Kronobergs län, där gruppledaren Lennart Värmby vid ett par tillfällen sagt att man självfallet ska rösta efter sina åsikter och efter sina åsikter och eventuella löften till väljare, även om det går emot partilinjen.
(Går man alltid mot partilinjen kanske man ska fundera på om man hamnat i rätt parti däremot :) )
Uppdaterat Några dagar efter dödförklaringen så återupplivas personvalet av en annan politiker från folkpartiet:
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Än mer tydligt blir det att centerpartisten som skriver i Frifräsare hotar alliansen om hur alliansen riskerar gå åt pipsvängen om inte alla röstar i riktning åt partipiskans vinande. Allianspartierna är egentligen inte intresserade av eget tänkande.
Det har jag däremot kunnat hitta i vänsterpartiets landstingsgrupp i Kronobergs län, där gruppledaren Lennart Värmby vid ett par tillfällen sagt att man självfallet ska rösta efter sina åsikter och efter sina åsikter och eventuella löften till väljare, även om det går emot partilinjen.
(Går man alltid mot partilinjen kanske man ska fundera på om man hamnat i rätt parti däremot :) )
Uppdaterat Några dagar efter dödförklaringen så återupplivas personvalet av en annan politiker från folkpartiet:
Att vara politiker handlar till stor del om att kunna kompromissa. Annars blir inte mycket gjort. Men att vara politiker handlar också om att veta när man inte ska kompromissa. En del värderingar är så viktiga, så grundläggande för ens egen ideologi och för ens parti att de inte ska kompromissas med....
Skulle vi ha mer självständiga riksdagsledamöter skulle väljarnas inflytande öka. De kan välja in personer i riksdagen som faktiskt kan utöva makt och få verkligt inflytande. Det hotar inte det borgerliga samarbetet, tvärtom stärker det alliansen.
Hade exempelvis fler borgerliga ledamöter vågat stå upp i FRA-omröstningen och röstat nej hade inte alliansen förlorat tiotusentals väljare som kände sig djupt svikna i integritetsfrågor. Nästan en kvarts miljon väljare röstade på Piratpartiet i EU-valet. Alla de kommer troligen inte göra det igen i riksdagsvalet, men många kommer att göra det, en del andra gå till Miljöpartiet och ytterligare några stanna på soffan. Det kan alliansen förlora valet på grund av.
Det går att hindra denna väljarflykt, om väljarna ser att det finns självständigt tänkande borgerliga kandidater att kryssa. Kandidater som vill ha en stark borgerlig regering, men som inte bara är lydiga knapptryckare utan verkligen står upp för grundläggande borgerliga värderingar. Och framförallt är det en bra och väldigt viktigt förbättring av den svenska demokratin.Jag tror ärligt talat att han har rätt, men någonstans är jag rätt glad om miljöpartiet, vänsterpartiet och piratpartiet får fortsätta "äga" den här frågan och förhoppningsvis så en möjlighet att gå ut med den mer tydligt.
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
kronoberg,
politik,
vänsterpartiet
Inga problem för mig, men...
Jag har inga problem med att ge hårdare straff för våldtäkt i sig.
Men jag hoppas att man också satsar pengar på att försöka förebygga dem istället och uppgradera straffskalan för all typ av misshandel, eftersom det är välkänt inom de som forskar om brott och straff att hårdare straff i mycket liten grad påverkar grov brottslighet.
Däremot så påverkar en stor möjlighet att åka fast och bli dömd de som begår alla typer av brott, likaväl som alkohol och droger också påverkar. Men jag misstänker att det inte är tillräckligt populistiskt ett valår som detta.
Uppdaterat Tydligen så var ett par partier negativa till skärpningen... Då hoppas jag att man inte bara mumlar lite i skägget om en översyn av hela brottsbalken, även om det säkert också är nödvändigt, utan kommer med mer konkreta förslag på hur man ska få ner brottsligheten, även om den inte är så hög som rubriker kan få oss att tro.
Eller så kunde man gå ut hårdare med att man vill att berusade förare som kör ihjäl andra människor ska ha hårdare straff.
Mer media ab dn svd exp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Men jag hoppas att man också satsar pengar på att försöka förebygga dem istället och uppgradera straffskalan för all typ av misshandel, eftersom det är välkänt inom de som forskar om brott och straff att hårdare straff i mycket liten grad påverkar grov brottslighet.
Däremot så påverkar en stor möjlighet att åka fast och bli dömd de som begår alla typer av brott, likaväl som alkohol och droger också påverkar. Men jag misstänker att det inte är tillräckligt populistiskt ett valår som detta.
Uppdaterat Tydligen så var ett par partier negativa till skärpningen... Då hoppas jag att man inte bara mumlar lite i skägget om en översyn av hela brottsbalken, även om det säkert också är nödvändigt, utan kommer med mer konkreta förslag på hur man ska få ner brottsligheten, även om den inte är så hög som rubriker kan få oss att tro.
Eller så kunde man gå ut hårdare med att man vill att berusade förare som kör ihjäl andra människor ska ha hårdare straff.
Mer media ab dn svd exp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
Alkolhol,
brott,
brottslighet,
droger,
kriminalitet,
misshandel,
våldtäkter
Malcom McClaren död
Jag konstaterar att Malcom McLaren är död, mannen som låg bakom lanseringen av några av mina favoritband Sex Pistols och New York Dolls.
Uppdaterat Lite sött är det att läsa hur till och med hans forna fiender hyllar honom i efterhand.
Uppdaterat 2 Mindre sött är det å andra sidan att läsa om hur han görs skyldig för Sid Vicious död, trots att hur man än vänder och vrider på det hela, så blir det hans mammas fel i första hand som skaffade heroinet dom dödade honom...
Han ville gärna få det att framstå som om han själv skapade punken och punkbanden. Men jag har lite svårt för den historieskrivningen, eftersom det i någon mån handlade om befintliga band och det faktum att punken som rörelse hade startat i New York redan några år innan den blev stor i London och England.
Men jag är tveksam till att den blivit lika stor utan honom, för han hade förmåga att skapa chockerande rubriker, och sex och droger, oavsett vad man tycker om det, säljer alltid publicitet.
Idag är det svårt att förstå hur folk kunde bli så förfärade över idag rätt banala saker och frågan är hur musikvärlden och mitt eget liv, som gammal punkare, hade sett ut utan McLaren? Jag tror inte den varit bättre, trots att hans intresse antagligen var att tjäna pengar i första hand...
Uppdaterat Lite sött är det att läsa hur till och med hans forna fiender hyllar honom i efterhand.
Uppdaterat 2 Mindre sött är det å andra sidan att läsa om hur han görs skyldig för Sid Vicious död, trots att hur man än vänder och vrider på det hela, så blir det hans mammas fel i första hand som skaffade heroinet dom dödade honom...
Etiketter:
malcom mclaren,
musik,
new york dolls,
punk,
sex pistols
torsdag 8 april 2010
Apropå kopplingstvång av hundar
Jag noterar att det skrivs om att hundägare inte vill ha heltäckande koppeltvång och det går att kommentera med ett tidigare inlägg:
Egentligen räcker det att följa det som jaktlagstiftningen säger i paragraf 6:
Om vi bortser från att det är lite märkligt med lagar som tar mer hänsyn till djur än till människor, som också kan bli attackerade av lösa hundar, så kan man konstatera följande:
Vilt finns nästan överallt, utom möjligen i storstadskärnorna.
Det är få okopplade hundar som ägarna har så mycket disciplin över att de aldrig sticker från ägaren, vilket gör att 95% av alla hundar ska vara kopplade, så att de inte riskerar jaga vilt.
Ett exempel på det är från Stockholm där hund bet ihjäl rådjur, det samma i Bollnäs där två hundar attackerade rådjur till döds och det samma hände i Ljungby i vintras, något tiotals meter ifrån motionsspåret i Kronoskogen.
I den gamla artikeln hundar får springa vidare i skogen, som varken kvinnan med hunden eller journalisten tycks ha sett eller komma ihåg, så tycker jag att kultur- och fritidsnämndens ordförande är rätt tydlig med att medborgarförslaget för kopplingstvång i hela kommunen inte kommer att gå igenom, men däremot en uppdatering av den där det "finns folk".
Däremot har jag noterat att det i flera av kommunens motionsspår finns skyltar uppsatta om att alla hundar alltid ska vara kopplade där.
Utöver vad jag nämnde i den gamla texten om vad som hände i grannbyn i höstas, så blev en hund i Växjö ihjälbiten av en annan tidigare i år. Det förvånar mig att vissa hundägare, trots att som sagt många varit positiva till det som hört av sig till mig, inte inser att det är en lag och regel som skyddar även deras egna hundar från att bli skadade.
(Fast märkligast är nog när folk blandar in barn- och katter i den här diskussionen. Oavsett vad man tycker över disciplinen på dem så är det sällan de skadar människor och vad säger att man inte behöver skärpa till regler som gäller katter också?)
De allmänna lokala ordningsföreskrifterna av idag i Älmhults kommun inom det här ser ut som nedan. (Bilden nedan är klickbar!)
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Till sist men inte minst så läser jag om att hundar får springa vidare i skogen, efter ett medborgarförslag jag lade innan jag blev aktiv politiker. Det är lite synd att det tar sån tid att få medborgarförslagen att rulla, i mitt fall ett par tre månader efter jag blev aktiv politiker, efter att ha gått på några möten med vänsterpartiet, så det kan se lite konstigt ut att jag som politiker lagt ett medborgarförslag.
Det som är märkligast, som bland annat nämns i kommentarerna, är att centerpolitikern som är ordförande i kultur- och fritidsnämnden själv väljer att, mot gällande regler, låta sin hund springa okopplad i skogen.
Oavsett vad man tycker om saker och ting så borde man välja att följa de lagar och regler som finns. Och en nämndsordförande som inte kan de lagar som rör hennes område är direkt konstigt. Utöver det så borde hon dessutom fundera över en förändring, med tanke på vad som hände i grannbyn i höstas, så en hund blev ihjälbiten av en annan hund.
Jag har fått mycket god respons, oväntat nog även av hundägare som är trötta på att andra hundägare utgår från att deras hundar vill hälsa på alla hundar de möter.
Den första som dunkade mig i ryggen och tyckte det var bra förslag var grannen, som har en schäfer stor nog att skrämma vem som helst. Hon sa att hon också var trött på okopplade hundar som bitit och skrämt hennes hund att vara rädd och ilsken mot alla andra hundar. Människor däremot älskade hunden och var snäll som ett lamm mot.
Egentligen räcker det att följa det som jaktlagstiftningen säger i paragraf 6:
"Under tiden den 1 mars - den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."
Om vi bortser från att det är lite märkligt med lagar som tar mer hänsyn till djur än till människor, som också kan bli attackerade av lösa hundar, så kan man konstatera följande:
Vilt finns nästan överallt, utom möjligen i storstadskärnorna.
Det är få okopplade hundar som ägarna har så mycket disciplin över att de aldrig sticker från ägaren, vilket gör att 95% av alla hundar ska vara kopplade, så att de inte riskerar jaga vilt.
Ett exempel på det är från Stockholm där hund bet ihjäl rådjur, det samma i Bollnäs där två hundar attackerade rådjur till döds och det samma hände i Ljungby i vintras, något tiotals meter ifrån motionsspåret i Kronoskogen.
I den gamla artikeln hundar får springa vidare i skogen, som varken kvinnan med hunden eller journalisten tycks ha sett eller komma ihåg, så tycker jag att kultur- och fritidsnämndens ordförande är rätt tydlig med att medborgarförslaget för kopplingstvång i hela kommunen inte kommer att gå igenom, men däremot en uppdatering av den där det "finns folk".
Däremot har jag noterat att det i flera av kommunens motionsspår finns skyltar uppsatta om att alla hundar alltid ska vara kopplade där.
Utöver vad jag nämnde i den gamla texten om vad som hände i grannbyn i höstas, så blev en hund i Växjö ihjälbiten av en annan tidigare i år. Det förvånar mig att vissa hundägare, trots att som sagt många varit positiva till det som hört av sig till mig, inte inser att det är en lag och regel som skyddar även deras egna hundar från att bli skadade.
(Fast märkligast är nog när folk blandar in barn- och katter i den här diskussionen. Oavsett vad man tycker över disciplinen på dem så är det sällan de skadar människor och vad säger att man inte behöver skärpa till regler som gäller katter också?)
De allmänna lokala ordningsföreskrifterna av idag i Älmhults kommun inom det här ser ut som nedan. (Bilden nedan är klickbar!)
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
onsdag 7 april 2010
Lika som bär
Skillnaden mellan ministrar som vill hänga ut folk som inte är dömda och den pöbel som hänger ut både våldtagna och våldtäktsdömda är liten och de är samma andas barn.
Besinning manar polisen till och det vore det bästa om var och en gjorde det de var bäst på, och överlät rättskipandet åt rättsväsendet.
Hade de som föll in i svansen på de näthetsande släktingarna till den unge våldtäktsmannen i Bjästa resonerat så, så hade det fallet inte fått den kraft av hot mot den faktiskt utsatta som den fick.
Läs även Åsa Linderborgs Lag och ordning har ersatt välfärd.
Mer media dn dag
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Besinning manar polisen till och det vore det bästa om var och en gjorde det de var bäst på, och överlät rättskipandet åt rättsväsendet.
Hade de som föll in i svansen på de näthetsande släktingarna till den unge våldtäktsmannen i Bjästa resonerat så, så hade det fallet inte fått den kraft av hot mot den faktiskt utsatta som den fick.
Läs även Åsa Linderborgs Lag och ordning har ersatt välfärd.
Mer media dn dag
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
brott,
brottslighet,
kriminalitet,
polisen,
politik
Jag håller med Smålandspostens ledarsida
Jag håller med Smålandspostens ledarsida idag, vilket inte händer varje dag, vilket är anmärkningsvärt med tanke på att jag är vänsterpartist och de inte är det...
Naturligtvis är det rimligt att svenska elever känner till modern historia.
Varför inte börja med att lära sig svensk historia, där det finns många luckor till och med om händelserna kring andra världskriget?
Hur många har hört talas om Storsien, som var ett läger för de som inte delade den tidens syn på exempelvis stödet till Finland?
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Naturligtvis är det rimligt att svenska elever känner till modern historia.
Varför inte börja med att lära sig svensk historia, där det finns många luckor till och med om händelserna kring andra världskriget?
Hur många har hört talas om Storsien, som var ett läger för de som inte delade den tidens syn på exempelvis stödet till Finland?
- Det var ju inte bara kommunister som satt i Storsien. Här fanns både högermän och socialdemokrater som bland annat inte delade åsikten att Sverige skulle skicka frivilliga till kriget i Finland. Ofta tycks det ha räckt med ett särskilt språkbruk för att väcka misstankar om landsförräderi. Men så fanns det också en man här av judisk härkomst. Han var furir i Umeå och undrade varför de inkallade pojkarna gick med hakkors på sina civila kläder på sin fritid. Det räckte för att han skulle skickas till Storsien.Läs mer i I Storsien lever minnet av historien vidare. Jag rekommenderar Gunnar Kieri och Ivar Sundströms bok 1. arbetskompaniet Storsien : [en bok om politisk internering 1939-40], som är så gammal och en av få som skrivits om det hela, att jag är säker på att den bara finns att beställa på bibliotek.
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
tisdag 6 april 2010
Trevligt att vara med tidningen...
Trevligt att vara med i den moderata tidningen idag, men det hade varit ännu trevligare om vi hunnit prata igenom förslagen vi ska driva och om jag fått svar på de mail jag behöver för att få fram mer fakta med anknytning till de frågor som ska drivas. Jag hoppas det kommer.
I övrigt har Predrag rätt i det han säger i tidningen, hur dåligt beslut det än må vara med Haganäsleden, så är det svårt att göra något åt det, under förutsättning att inte undersökningen om miljöpåverkan av leden visar något som är värt att agera på.
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
I övrigt har Predrag rätt i det han säger i tidningen, hur dåligt beslut det än må vara med Haganäsleden, så är det svårt att göra något åt det, under förutsättning att inte undersökningen om miljöpåverkan av leden visar något som är värt att agera på.
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Konsekvenser av dålig lågskattepolitik
Lång väg tillbaka till jobbet igen visar på hur orättvist och hårt regeringens hårda nypor slår mot många sjukskrivna. Även om man bortser från att hälften av alla sjukskrivna har fått sänkt ersättning sen de istället hamnat hos arbetsförmedlingen, så är det nästan värre att det finns ett antal som istället för rehabilitering får sluta på den för att gå på en introduktionskurs, något som även personal inom AF tycker är fel. Har de tur har de en äkta hälft som tjänar pengar nog att leva på...
Det är just som sägs på slutet medicinsk rehabilitering som hjälper bäst och det är där skattepengarna borde ha satsats istället. Snabbt påbörjad rehabilitering leder till snabbare friskskrivningar.
En annan konsekvens av den notoriskt dåliga lågskattepolitiken är konstaterandet att djurinspektörerna inte hinner med lantbruken, vilket lämnar översynen och skyddet kring både djur och mat att klara sig bäst de kan. Jag kan knappast vara den enda som upplever att de felaktigheter och rena djurplågeriärenden har ökat i antal.
Anledningen enligt mig är de nedskärningar som blev en konsekvens när djurskyddmyndigheten las ner helt och hållet av regeringen, sannolikt som en konsekvens av det stöd man fått från djurproducenter vid valet, i form av röster.
Trots det så ger en känd svensk kvällstidning den ansvarige ministern till den nedläggningen högt betyg, trots att han knappt synts till...
Ytterligare en konsekvens är att naturpolitiken mer och mer överlåts till privata intressen, och att mindre hänsyn tas till framtida generationers behov av naturen. Men kortsiktiga vinster, likt kinesisk råkapitalism med hänsyn till få, tycks vara betydligt viktigare än en fungerande natur.
Ett av argumenten som anförs för den här typen av politik, där låga skatter ska frälsa oss alla, är att det ska löna sig att jobba. Synd bara att det alltid har gjort det, men att det snarast är risk för att en dålig avtalsrörelse gör att det inte lönar sig längre...
Mer media sds svd svd smp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Distriktssköterskan EvaLinnea Torstensson i Lysekil, en annan av de utförsäkrade som SvD tidigare skrivit om, ger en annan bild av regeringens reform. Hon var tidigare deltidssjukskriven och jobbade 15 timmar i veckan. Med de nya reglerna tvingas hon gå till Arbetsförmedlingen de dagar hon inte arbetar för att få ut sitt så kallade aktivitetsstöd, som tar vid när sjukförsäkringen tagit slut.–Upplägget är helt befängt. Hade jag orkat vara aktiv mer än 15 timmar i veckan hade jag ju varit det på min ordinarie tjänst.Därför valde hon att tacka nej till introduktionsprogrammet och får därmed ingen ekonomisk ersättning. Nu får makens lön räcka till båda.–Det kan låta vansinnigt att inte gå till Arbetsförmedlingen för att få ersättning, men jag kom fram till att jag måste tänka på min hälsa i första hand. Jag kan bara vara tacksam att jag inte är ensamstående, säger EvaLinnea Torstensson.Henrietta Stein, avdelningschef på Arbetsförmedlingen, konstaterar att en del av de utförsäkrade inte borde ha skickats till hennes myndighet alls.–Ett antal personer är för sjuka, och hur mycket vi än jobbar med dem är det just nu inte rätt insatser. För dem är det enbart medicinsk rehabilitering som behövs, säger hon.
Det är just som sägs på slutet medicinsk rehabilitering som hjälper bäst och det är där skattepengarna borde ha satsats istället. Snabbt påbörjad rehabilitering leder till snabbare friskskrivningar.
En annan konsekvens av den notoriskt dåliga lågskattepolitiken är konstaterandet att djurinspektörerna inte hinner med lantbruken, vilket lämnar översynen och skyddet kring både djur och mat att klara sig bäst de kan. Jag kan knappast vara den enda som upplever att de felaktigheter och rena djurplågeriärenden har ökat i antal.
Anledningen enligt mig är de nedskärningar som blev en konsekvens när djurskyddmyndigheten las ner helt och hållet av regeringen, sannolikt som en konsekvens av det stöd man fått från djurproducenter vid valet, i form av röster.
Trots det så ger en känd svensk kvällstidning den ansvarige ministern till den nedläggningen högt betyg, trots att han knappt synts till...
Ytterligare en konsekvens är att naturpolitiken mer och mer överlåts till privata intressen, och att mindre hänsyn tas till framtida generationers behov av naturen. Men kortsiktiga vinster, likt kinesisk råkapitalism med hänsyn till få, tycks vara betydligt viktigare än en fungerande natur.
Ett av argumenten som anförs för den här typen av politik, där låga skatter ska frälsa oss alla, är att det ska löna sig att jobba. Synd bara att det alltid har gjort det, men att det snarast är risk för att en dålig avtalsrörelse gör att det inte lönar sig längre...
Mer media sds svd svd smp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
arbetslöshet,
djur,
erlandsson,
Jobb,
landstinget,
sjukskrivningar,
sjukvård
måndag 5 april 2010
Visserligen bra men är det rätt?
Delar av förslagen i inlägget Alliansen ska prioritera unga (som möjligen kan anklagas för att gå emot den senaste tidens prioritering av pensionärer) tycker jag låter lysande.
Det finns inget att klaga alls på citatet ovan, det skulle kunna vara ett förslag från Vänsterpartiet rent ut av...
Frågan är bara om allianspartiernas potentiella väljare alls blir attraherade av den typen av förslag? Och hur katten ska partierna som drivit på utförsäljningen av allmännyttan och försvårat för hyresrätter överhuvudtaget kunna ordna bostäder åt unga, som dessutom får det, tack vare samma allians regler, att få fasta jobb? Något som är en förutsättning inte bara för lån till bostad, utan ofta även för någon av de få hyresrätter som finns...
Hellre klyftor än fattigdom skriver Expressens ledarsida om och tycks försöka dra slutsatsen av att det går bättre mot färre fattiga under en period som sträcker sig mellan 1997 och 2007. Vem vet det kanske stämmer? Det som är viktigast att komma ihåg att under den perioden så har det varit röda regeringar alla år utom 2007, då dessutom många av den nuvarande regeringens hårda förslag mot sjuka och arbetslösa inte slagit igenom.
Hur illa kommer nästa tioårsperiod se ut om vi inte får en ny rödgrön regering i höst?
Uppdaterat Lustigt nog så besvarar Expressen, delvis, själva artikeln en bit upp, i Pensionsklyftor växer.
Mer media hd
Dessutom sprids ofta mytbildningar och föreställningar om hur unga människor förväntas vara och uppträda. Redan i förskolan finns starka uppfattningar som har med kläder, kön och utseende att göra. I tonåren är kraven och förväntningarna än större. Många vittnar om problem med ätstörningar, stress och depressioner. Att lämna ungdomslivet och gå in i vuxenvärlden är inte heller problemfritt. Det är ofta svårt att få tag på den första bostaden och ha råd att bilda eget hushåll. Många tvingas bo kvar hemma hos sina föräldrar långt efter att de fyllt 20.
Det finns inget att klaga alls på citatet ovan, det skulle kunna vara ett förslag från Vänsterpartiet rent ut av...
Frågan är bara om allianspartiernas potentiella väljare alls blir attraherade av den typen av förslag? Och hur katten ska partierna som drivit på utförsäljningen av allmännyttan och försvårat för hyresrätter överhuvudtaget kunna ordna bostäder åt unga, som dessutom får det, tack vare samma allians regler, att få fasta jobb? Något som är en förutsättning inte bara för lån till bostad, utan ofta även för någon av de få hyresrätter som finns...
Hellre klyftor än fattigdom skriver Expressens ledarsida om och tycks försöka dra slutsatsen av att det går bättre mot färre fattiga under en period som sträcker sig mellan 1997 och 2007. Vem vet det kanske stämmer? Det som är viktigast att komma ihåg att under den perioden så har det varit röda regeringar alla år utom 2007, då dessutom många av den nuvarande regeringens hårda förslag mot sjuka och arbetslösa inte slagit igenom.
Hur illa kommer nästa tioårsperiod se ut om vi inte får en ny rödgrön regering i höst?
Uppdaterat Lustigt nog så besvarar Expressen, delvis, själva artikeln en bit upp, i Pensionsklyftor växer.
Regeringspartierna lovade i ett debattutspel förra helgen att sänka pensionärernas skatter ytterligare fem miljarder 2011 som kompensation för lägre pensioner. Efter nästa sänkning återstår hälften av den tidigare skatteskillnaden till pensionärernas nackdel.Socialdemokraternas Thomas Östros lovar i SvD att "klyftan ska bort med ett rejält först steg och sedan resten så fort det bara går under nästa mandatperiod".
Mer media hd
Etiketter:
alliansen,
politik,
regeringen,
rödgröna
Förtroende och tobinskatt
Jag skrev ju igår om Partiledarnas roll, i form av att de tycks ha mindre och mindre förtroende från väljarnas håll.
Regeringen däremot har fått höjt förtroende och visar upp en bättre siffra än för några månader sen. Vilket är märkligt eftersom det knappast hänt något särskilt som regeringen gjort notabelt bättre. Som vanligt får man inte veta frågeställningen, varken från den tidigare eller nu framlyfta undersökningen, vilket gör att det känns lite tveksamt...
Men jag kan ju konstatera att det finns gott om utrymme för att lyfta fram förbättringar.
En sak som till och med fått mig att, vid en fråga från skop, säga att jag fått höjt förtroende för regeringen vore om de drev frågan om Tobinskatten, i synnerhet under tiden när Reinfeldt var EU-ordförande (ja, jag vet man förväntas att inte driva för många egna frågor då men det hade inte varit en fråga som enbart gynnat svenskarna och hade setts som universell enligt mig).
Ute i världen så börjar flera regeringschefer från skilda politiska håll vilja ha tobinskatten, även nuvarande svenska regeringens högervänner:
I Sverige är högerns skribenter mot, av rätt dåliga anledningar, och så vitt jag vet är det bara miljöpartiet och vänsterpartiet som varit för tobinskatten och att vänsterpartiet lagt motioner om det tidigare.
Tyvärr tycks frågan rätt död i valdebatten nu. Men vaknar man till liv i andra länder, och även länder som styrs av partier till höger, så kanske det finns hopp för tobinskatten. Synd bara att det behövs en finansiell kris som kanske kunnat mildrats radikalt av en skatt av den typen som tobinskatten är.
James Tobin som låg bakom idén fick 1972 Sveriges Riksbanks pris till Alfred Nobels minne 1972, enligt Wikipedia och han stödde inte de i antiglobaliseringsrörelsen som förespråkade att skatten skulle användas för projekt i tredje världen.
Uppdaterat Linder på SvD skriver om Förtroendeklyfta - inte bara en fråga om personlighet och försöker hävda att när Mp börjar gå dåligt så riskerar hela den rödgröna sidan att gå dåligt. Vad är det som säger att inte de flesta går mot S och V istället då?
Mer media dn gp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Regeringen däremot har fått höjt förtroende och visar upp en bättre siffra än för några månader sen. Vilket är märkligt eftersom det knappast hänt något särskilt som regeringen gjort notabelt bättre. Som vanligt får man inte veta frågeställningen, varken från den tidigare eller nu framlyfta undersökningen, vilket gör att det känns lite tveksamt...
Men jag kan ju konstatera att det finns gott om utrymme för att lyfta fram förbättringar.
En sak som till och med fått mig att, vid en fråga från skop, säga att jag fått höjt förtroende för regeringen vore om de drev frågan om Tobinskatten, i synnerhet under tiden när Reinfeldt var EU-ordförande (ja, jag vet man förväntas att inte driva för många egna frågor då men det hade inte varit en fråga som enbart gynnat svenskarna och hade setts som universell enligt mig).
Ute i världen så börjar flera regeringschefer från skilda politiska håll vilja ha tobinskatten, även nuvarande svenska regeringens högervänner:
I dag vill Gordon Brown, Nicholas Sarkozy och Angela Merkel alla införa en Tobinskatt och USA:s förre riksbankschef Paul Volcker är positiv. Uppståndelse är inte bara ett koncept för påsken. Svåra ekonomiska kriser kan få förslag från politikens utkant att återuppstå som det vi kallar sunt förnuft.Tobinskatten är en skatt på internationella finansiella transaktioner. Den amerikanske ekonomen James Tobin föreslog 1972 en skatt för att lägga band på kortsiktig spekulation i utländska valutor (och stabilisera valutavärdet). För tio år sedan dök en liknande idé upp igen, nu hos den globaliserings kritiska vänstern. Här brydde man sig knappast om valuta värden – däremot om att skatteintäkterna skulle kunna användas för fattigdomsbekämpning.Nu är Tobin tillbaka igen. Skattebetalarna har räddat finanssektorn med miljarder och åter miljarder. Finanssektorn fortsätter att betala ut bonusar som om inget har hänt. Regeringar börjar tycka att det är dags för finanssektorn att faktiskt betala sin del av notan. Särskilt regeringar som måste hantera stora budget underskott. I dag skulle en skatt på finansiella transaktioner dessutom vara tekniskt genomförbar, men det är oklart hur mycket den skulle dra in.
...
En skatt på runt 0,25 procent skulle inte hindra en seriös investerare som tänker långsiktigt från att köpa aktier i ett bra företag.
Däremot skulle den hindra den som köper och säljer samma aktie inom en eller två dagar, enbart för att göra vinst på tillfälliga kursförändringar. Den här typen av kasino verksamhet skulle slås ut – samtidigt skulle skatten ha väldigt liten effekt på de finansiella transaktioner som är bra för samhället. Finanssektorn skulle krympa radikalt.Läs gärna hela artikeln, som inte är skriven på något svårt språk alls (det är ju ändå Aftonbladet :) ) som visar hur man riskerar att ta bort folk från att satsa på entrepenörskap istället för att leka med pengar och hur tobinskatten kunnat gynna oss alla på längre sikt.
I Sverige är högerns skribenter mot, av rätt dåliga anledningar, och så vitt jag vet är det bara miljöpartiet och vänsterpartiet som varit för tobinskatten och att vänsterpartiet lagt motioner om det tidigare.
Tyvärr tycks frågan rätt död i valdebatten nu. Men vaknar man till liv i andra länder, och även länder som styrs av partier till höger, så kanske det finns hopp för tobinskatten. Synd bara att det behövs en finansiell kris som kanske kunnat mildrats radikalt av en skatt av den typen som tobinskatten är.
James Tobin som låg bakom idén fick 1972 Sveriges Riksbanks pris till Alfred Nobels minne 1972, enligt Wikipedia och han stödde inte de i antiglobaliseringsrörelsen som förespråkade att skatten skulle användas för projekt i tredje världen.
Uppdaterat Linder på SvD skriver om Förtroendeklyfta - inte bara en fråga om personlighet och försöker hävda att när Mp börjar gå dåligt så riskerar hela den rödgröna sidan att gå dåligt. Vad är det som säger att inte de flesta går mot S och V istället då?
Mer media dn gp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
miljöpartiet,
politik,
regeringen,
rödgröna,
skatter,
tobinskatt,
vänsterpartiet
söndag 4 april 2010
Om män som inget har
Bo Rothstein skriver en intressant artikel om män som inget har som riskerar att göra dem till tickande bomber.
Anledningen är att män som grupp utbildar sig i lägre grad än vad kvinnor gör och kommer i högre grad att få svårare att få jobb, i synnerhet mer välbetalda sådana, och riskerar än mer att bli ensamma, eftersom kvinnor i högre grad ratar män utan utbildning.
Frågan är däremot om kvinnor, som generalisering, kommer att fortsätta göra det om de inte har så många alternativ, eller om det möjligen kommer att bli mer ruljans på relationerna för de män som har högre utbildning, eller om antalet självmord för män kommer att öka än mer?
Men visst, då gäller det att kommande regeringar inte lägger ner exempelvis komvux, för jag tror att de flesta män är så intelligenta att de kommer att inse att tonårens tuffhet med att inte plugga behöver kompenseras upp för att slippa vara fast långt ner...
Fast varför vara hoppfull? Det räcker att läsa några andra blogginlägg, där man skyller på jämställdheten, för att bli missmodig istället...
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Anledningen är att män som grupp utbildar sig i lägre grad än vad kvinnor gör och kommer i högre grad att få svårare att få jobb, i synnerhet mer välbetalda sådana, och riskerar än mer att bli ensamma, eftersom kvinnor i högre grad ratar män utan utbildning.
Frågan är däremot om kvinnor, som generalisering, kommer att fortsätta göra det om de inte har så många alternativ, eller om det möjligen kommer att bli mer ruljans på relationerna för de män som har högre utbildning, eller om antalet självmord för män kommer att öka än mer?
Hur blir ett samhälle med en stor grupp unga män som inte lyckas hitta någon stadigvarande kvinnlig partner, som inte kommer att leva med barn och som inte kommer att ha en fast position på arbetsmarknaden? Det finns goda skäl att tro att detta blir ett tämligen bökigt samhälle att leva i. Bland denna grupp unga män kommer det att finnas ett betydligt antal som upplever utanförskap, frustration och brist på respekt. Vi vet också att unga män är betydligt mera vålds- och brottsbenägna än unga kvinnor och att socialt destruktivt beteende ofta har sin bakgrund i olika former av frustration som följer av att vara ensamstående och ha låg social status. På motsatt vis finns det anledning att anta att ansvaret för barn, för att sköta ett arbete och för att leva upp till en partners förväntningar är företeelser som så att säga civiliserar unga mäns beteende.Förhoppningsvis så kan relationerna med kvinnorna få dem att förändra sig och kanske fundera mer på äldre dagar om de ska försöka göra något av sina liv.
Men visst, då gäller det att kommande regeringar inte lägger ner exempelvis komvux, för jag tror att de flesta män är så intelligenta att de kommer att inse att tonårens tuffhet med att inte plugga behöver kompenseras upp för att slippa vara fast långt ner...
Fast varför vara hoppfull? Det räcker att läsa några andra blogginlägg, där man skyller på jämställdheten, för att bli missmodig istället...
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Upp och nervända världen!
Lite i paritet med diskussionen av partiledarnas roll, och hur lite förtroende de har, är diskussionen om ministrarnas kvaliteter, eller betygssättningen snarare, för så mycket diskussion är det inte egentligen som Expressens ledarsida ger sig in på.
Frågan är hur mycket den ger och vad man ska säga annat än att den är milt sagt godtycklig när man placerat Jan Björklund och Beatrice Ask högt upp med sina fyra getingar och Maud, Hägglund och Eskilsson strax där efter?
Utöver de i toppen, Reinfeldt, Bildt och Borg så känns det som en b-lagsmatch i division 7, med hot om nedflyttning till korpfotbollen...
Nu är visserligen Expressen en borgerlig tidning men att placera Ask, som ett exempel, så högt upp efter att hon gjort bort sig kapitalt enligt många, inklusive en stor del av de egna väljarna får mig att undra om man inte vänt listan upp och ner någonstans?
Mer media nsk skd
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Frågan är hur mycket den ger och vad man ska säga annat än att den är milt sagt godtycklig när man placerat Jan Björklund och Beatrice Ask högt upp med sina fyra getingar och Maud, Hägglund och Eskilsson strax där efter?
Utöver de i toppen, Reinfeldt, Bildt och Borg så känns det som en b-lagsmatch i division 7, med hot om nedflyttning till korpfotbollen...
Nu är visserligen Expressen en borgerlig tidning men att placera Ask, som ett exempel, så högt upp efter att hon gjort bort sig kapitalt enligt många, inklusive en stor del av de egna väljarna får mig att undra om man inte vänt listan upp och ner någonstans?
Mer media nsk skd
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Att tala om saker alla redan vet II
I Att tala om saker som alla redan vet så förvånades jag över någon hittade nyhetsvärde över att PRO står S närmare än vad de står högern. Det torde det vara få pensionärer som är omedvetna om.
Samma SvD ledarskribent skriver idag om de arbetslösa och hur de inte fick någon löneökning...
Det går självfallet att applicera på både skribentens egen lön, som gör att tidningen inte kan anställa fler och på att det ofta förs fram att en hög arbetslöshet på många sätt är bra för ekonomin, eftersom det håller nere förväntningarna på höga löner hos de om har anställning.
Om facket hade struntat i att kämpa för att höja de lägsta lönernas höjning finns det en risk. Att det blivit som i många andra västländer med mindre facklig möjlighet att påverka, att de med lägst löner behöver flera jobb för att kunna överleva.
Men det är klart det är lätt att vara skribent på en tidning som uppbär ett antal miljoner varje år i statligt stöd, som man från sin konservativa högervinkel borde vara emot. Men den typen av statsunderstöd skriver man aldrig negativt om...
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Samma SvD ledarskribent skriver idag om de arbetslösa och hur de inte fick någon löneökning...
Det går självfallet att applicera på både skribentens egen lön, som gör att tidningen inte kan anställa fler och på att det ofta förs fram att en hög arbetslöshet på många sätt är bra för ekonomin, eftersom det håller nere förväntningarna på höga löner hos de om har anställning.
Om facket hade struntat i att kämpa för att höja de lägsta lönernas höjning finns det en risk. Att det blivit som i många andra västländer med mindre facklig möjlighet att påverka, att de med lägst löner behöver flera jobb för att kunna överleva.
Men det är klart det är lätt att vara skribent på en tidning som uppbär ett antal miljoner varje år i statligt stöd, som man från sin konservativa högervinkel borde vara emot. Men den typen av statsunderstöd skriver man aldrig negativt om...
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Partiledarnas roll
Att det kanske inte är så viktigt att vissa partiledare är så mycket mer populära än andra, trots att deras partier inte är de största kanske inte är så viktigt som media vill få det till, och som ofta jag själv trott, skrev jag om nyligen.
Istället kanske det är viktigare, och värre, att förtroendet för alla partiledarna minskar och det bara är två stycken som har runt hälften av folkets förtroende med sig.
På sikt så riskerar det att minska människors vilja att sätta sig in i politik och vilja att rösta överhuvudtaget, vilket egentligen är värre eller att mycket försöks kokas ner till några få opålitliga webbenkäter som vissa tar som sanningar.
Som jag skrivit innan så tycker jag fortfarande det borde vara viktigare för partierna att försöka tona ner intresset, eller ointresset, för partiledarna i sig och försöka låta fler människor komma fram för att prata vad som egentligen borde vara viktigast: politiken som förs eller ska föras.
Även Sydsvenskans Per T Ohlsson skriver om detta i Sahlineffekten som går djupare in i fenomenet partiledare, i synnerhet inom socialdemokraterna som så här långt haft väldigt få partiledare.
Mer media dag ab ab
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Istället kanske det är viktigare, och värre, att förtroendet för alla partiledarna minskar och det bara är två stycken som har runt hälften av folkets förtroende med sig.
På sikt så riskerar det att minska människors vilja att sätta sig in i politik och vilja att rösta överhuvudtaget, vilket egentligen är värre eller att mycket försöks kokas ner till några få opålitliga webbenkäter som vissa tar som sanningar.
Som jag skrivit innan så tycker jag fortfarande det borde vara viktigare för partierna att försöka tona ner intresset, eller ointresset, för partiledarna i sig och försöka låta fler människor komma fram för att prata vad som egentligen borde vara viktigast: politiken som förs eller ska föras.
Även Sydsvenskans Per T Ohlsson skriver om detta i Sahlineffekten som går djupare in i fenomenet partiledare, i synnerhet inom socialdemokraterna som så här långt haft väldigt få partiledare.
Mer media dag ab ab
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Radiodokumentär om Ebba Grön
Det är inte ofta jag orkar bemöda mig med att lyssna på radio, och då menar jag l-y-s-s-n-a med hängivenhet och intresse och inte bara som slött sällskap och bakgrundsmusik till något annat jag gör.
Men jag blev oerhört sugen på att göra det efter att ha läst om radiodokumentären om Ebba Grön, som heter Tyst för fan, som Sveriges Radio ska sända i morgon 5 april klockan 13.03 på P4.
Jag kan inte se att det går att lyssna på den redan nu, men jag utgår från att det kommer att gå att göra via deras hemsida både då och i efterhand (även om jag som vanligt kommer att riva mig i huvudet och fundera på hur jag ska göra :) )
Ebba Grön är ett av de mest unika banden någonsin inom svensk musik, eftersom de verkligen samlar fans långt utanför de vanliga leden av punkare och andra som tycker om hård och politisk musik och till och med Fredrik Reinfeldt påstår att han tycker om att dansa till dem...
Synd bara att karln inte valde att lyssna på texterna som, även om de i vissa fall är lite daterade, ofta har något att säga om vår verklighet.
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)