Det var minst sagt helt oväntat att hamna mitt i ett åskoväder i slutet på mars, när det bara var runt 4°c och inte alls särskilt varmt.
Eftersom jag flyttat några mil söder om "epicentrum", eller vad man nu ska kalla det för, så klarade vi oss relativt lindrigt undan, utöver ösregn under ett antal timmar (som fortfarande håller på även om det lugnat sig lite). Som det smällde och dånade under en knapp halvtimme så förvånar det inte mig alls att det rapporteras ha varit sju bränder och översvämningar.
Med tanke på hur mycket snö det var för 3 veckor sen, så är jag glad att det här regnet kom först efter att nästan all snö smält bort sakta, men det lär vara rätt blött i marken så jag hoppas både jobbet och vårt hus klarar sig utan att få in något vatten...
Uppdaterat Det är klart att jag inte tänker så långt många gånger... Som jag skrev här ovan så är det en saktgående snösmältning, även om det kommer regn nu och inte så stora risker.
Men givetvis är det värre för åar och andra vattendrag eftersom de får så mycket mer än bara det som låg ovanför. Tur att den lilla bäcken vid vår tomt är så liten och så långt ner... Ska ge mig ut om en liten stund och se hur det ser ut här i övrigt i skogen.
Mer media smp smp exp kvp ab svd svd sds dn dn dn dag dag dag hd
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
lördag 27 mars 2010
Kriminalitet och näthat
Apropå att sd inte är demokratiska, spikkokande, Dags att se över myterna och Nu gör vi det lite väl lätt för oss, som jag skrivit om politik i form av Sd, våldtäkten i Bjästa och Bea Ask så kom det några intressanta saker till idag.
Om vi bortser från fallet med just våldtäkten i Bjästa och hetsen på nätet där, där många har mycket att lära, som jag ser som ett extremfall på många sätt där både den som var utsatt för övergrepp och förövaren blir offer för näthat, så läser jag om hur det är farligt att skilja på nätet från verkligheten, men frågan är om det inte är just det man ska göra, bland annat för att det är svårt att kontrollera det hatet, även för den goda sidan?
Det är naturligtvis inte lätt för unga och oerfarna att inse det, men det är verkligen mycket lättare att vräka ur sig saker på nätet som inte är särskilt genomtänkta, och det genomsyrar verkligen internet på många sätt, som en effekt av den upplevda anonymiteten.
Jag som alla andra var definitivt mer lättsårad än nödvändigt i början av min tid på internet i mitten av 90-talet, men det tog inte lång tid att inse att det som sägs här i många fall inte ska tas på så stort allvar, utan är mer munväder än allvarligt menade ord. Skulle jag ta åt mig av all skit jag inte släpper fram bland kommentarerna här, som märkligt nog ökar radikalt vartenda gång jag skriver något negativt som sd, trots att de och deras anhängare ska vara så demokratiska... Bra som tangerar detta går att läsa i Skillnad på mobbing och nätspråk.
Just sd tycks i politiken idag härma alliansen och försöker ge allt till alla och om man tycker det är valfläsk från allianspartierna med höjda pensioner så är det inte ens nära sd:s ogenomförbara ekonomiska löften... Men desperationen tycks öka bland de som inte tycks närma sig makten snabbt nog.
sd och alliansen har det gemensamt, inte minst via just fru Ask, att de resonerar populistiskt kring brott och straff, men de får så bra svar på tal av en Expressenskribent:
Och med bättre utbildade och intresserade medborgare så hade man insett vad som faktiskt är farligt på lång sikt i dagens samhälle...
PS: Så där lagom tills jag ska skicka det här inlägget så läser jag om att Kinas vicepresident ska träffa statsministern, samtidigt som folk gnäller i kommentarerna över V och demokratin....
Det är märkligt att se hur man väljer att vara så tysta och okritiska mot en av världens värsta skurkstater sett till hur många de avrättar så tacksamt och lydigt tas emot utan några protester... Det är egentligen värre än en justitieminister som Ask, och jag har bara hittat en enda skribent som reagerar mot det som borde vara självklart...
Fast sen så visar sig USA vara så lagom trevliga som inte tycker att vi i Europa har "rätt åsikter" om kriget i Afghanistan och skickar CIA att manipulera opinionen här, som om vi inte har rätt till våra egna åsikter, så frågan är varför man ska förvänta sig bättre här?
Uppdaterat 2: Sanna Rayman skriver om att Utbildningsminstern kan inte ensam förebygga händelser som i Bjästa och det har hon förstås rätt i.
Ensam kan han inte förebygga händelser, men han lär vara en av de viktigaste för att kunna göra det, genom att ge tillräckligt med resurser för att kunna ha fler vuxna människor i skolan. Men det verkar vara viktigare med besparingar för skattesänkningar och betyg från lågstadiet...
Mer media gp gp gp dag skd svd hd dn
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Om vi bortser från fallet med just våldtäkten i Bjästa och hetsen på nätet där, där många har mycket att lära, som jag ser som ett extremfall på många sätt där både den som var utsatt för övergrepp och förövaren blir offer för näthat, så läser jag om hur det är farligt att skilja på nätet från verkligheten, men frågan är om det inte är just det man ska göra, bland annat för att det är svårt att kontrollera det hatet, även för den goda sidan?
Det är naturligtvis inte lätt för unga och oerfarna att inse det, men det är verkligen mycket lättare att vräka ur sig saker på nätet som inte är särskilt genomtänkta, och det genomsyrar verkligen internet på många sätt, som en effekt av den upplevda anonymiteten.
Jag som alla andra var definitivt mer lättsårad än nödvändigt i början av min tid på internet i mitten av 90-talet, men det tog inte lång tid att inse att det som sägs här i många fall inte ska tas på så stort allvar, utan är mer munväder än allvarligt menade ord. Skulle jag ta åt mig av all skit jag inte släpper fram bland kommentarerna här, som märkligt nog ökar radikalt vartenda gång jag skriver något negativt som sd, trots att de och deras anhängare ska vara så demokratiska... Bra som tangerar detta går att läsa i Skillnad på mobbing och nätspråk.
Just sd tycks i politiken idag härma alliansen och försöker ge allt till alla och om man tycker det är valfläsk från allianspartierna med höjda pensioner så är det inte ens nära sd:s ogenomförbara ekonomiska löften... Men desperationen tycks öka bland de som inte tycks närma sig makten snabbt nog.
sd och alliansen har det gemensamt, inte minst via just fru Ask, att de resonerar populistiskt kring brott och straff, men de får så bra svar på tal av en Expressenskribent:
Nej, hela kriminalpolitiken har kommit att handla om att tillfredsställa det centerpartisten och juridikstudenten Hanna Wagenius fyndigt kallat "det allmänna rättsomedvetandet". Det finns en oklar, flytande rädsla i samhället som riktas än mot nätpedofiler eller Jihad Jane, än mot buset i buskarna. Denna rädsla försöker politikerna kapitalisera på genom hårdare tag och anslutande nedrivning av de gränser som i demokratier vanligen sätts upp för statens våldsutövning.Den massiva nätövervakningen av människor som inte ens är misstänkta för brott, genom FRA och snart datalagringsdirektivet, är ett tydligt exempel på det senare. Dit hör också oviljan att ta tag i polisens ofta tveksamt skötta internutredningar eller nu senast det av lagrådet tvärsågade förslaget om tvångsdrogprover på barn.Medeltida rättsidéer om skamstraff och skulden som fastslagen redan i själva misstanken är bara ett litet vallgravshopp därifrån....
Att skydda människor från våld och övergrepp är statens grunduppgift. Allting annat är bonus. Detta gäller dock i lika stor uträckning våld från staten, från polis och myndigheter.
Av en slump upptäckte jag att fler och fler interner pluggar på komvux. Dubbelt så många fick betyg 2009 som året innan. Det här är strålande nyheter för riskerna för återfallsbrottslighet.Ändå är det ingenting politikerna skryter med. Sannolikt är de rädda för en opinion som skulle beteckna studiemöjligheterna som daltande. Opinionen antas nämligen vara mer intresserad av hämnd än av egentlig brottsbekämpning.Därför fortsätter vi nedstigningen till medeltiden. Vi har helt rätt justitieminister att leda vägen.Med en vettigare justitieminister och en vettigare regeringen så hade det kunnat fortsätta på en väg som faktiskt kan fungera, med kriminella som får utbildning nog att kunna ta sig ur sina kriminella liv.
Och med bättre utbildade och intresserade medborgare så hade man insett vad som faktiskt är farligt på lång sikt i dagens samhälle...
PS: Så där lagom tills jag ska skicka det här inlägget så läser jag om att Kinas vicepresident ska träffa statsministern, samtidigt som folk gnäller i kommentarerna över V och demokratin....
Det är märkligt att se hur man väljer att vara så tysta och okritiska mot en av världens värsta skurkstater sett till hur många de avrättar så tacksamt och lydigt tas emot utan några protester... Det är egentligen värre än en justitieminister som Ask, och jag har bara hittat en enda skribent som reagerar mot det som borde vara självklart...
Fast sen så visar sig USA vara så lagom trevliga som inte tycker att vi i Europa har "rätt åsikter" om kriget i Afghanistan och skickar CIA att manipulera opinionen här, som om vi inte har rätt till våra egna åsikter, så frågan är varför man ska förvänta sig bättre här?
Uppdaterat 2: Sanna Rayman skriver om att Utbildningsminstern kan inte ensam förebygga händelser som i Bjästa och det har hon förstås rätt i.
Ensam kan han inte förebygga händelser, men han lär vara en av de viktigaste för att kunna göra det, genom att ge tillräckligt med resurser för att kunna ha fler vuxna människor i skolan. Men det verkar vara viktigare med besparingar för skattesänkningar och betyg från lågstadiet...
Mer media gp gp gp dag skd svd hd dn
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
brott,
brottslighet,
kriminalitet,
moderaterna,
politik,
sverigedemokraterna
Sverigedemokraterna är inte demokratiska
I Dags att se över myterna så var jag inne på hur sd:s retorik, och många med dem, lägger grunden för att man har så svårt att ta in när våldtäktsmän inte är den typen av män som alla förväntar sig och det inte sker på de ställena där media mest skriver om våldtäkter, utomhus som överfall.
Nu lyfts det också fram om de interna problem som sd har och det visas ytterligare en gång på ett parti som är mer toppstyrt än de traditionella partierna, vilket visar på hur sd knappast är ett alternativ, utan snarare ytterligare ett bunkergäng med lång väg att vandra till vanligt folk.
Skulle de dessutom inte komma in, eller åka ur efter fyra år, så kommer partiet antingen att upphöra eller förändras så radikalt åt det högerextrema hållet att de kommer att tappa i princip alla väljarsympatier.
Dessutom är det naturligtvis inte demokratiskt när man från valberedningen är "extra lyhörd" för partiledarens åsikter och inte låter i sann demokratisk ordning alla medlemmar, direkt eller indirekt, rösta fram hur listan ska se ut.
Normalt sett så försöker partierna få fram kandidater som representerar så många som möjligt. Här har sd valt mycket snävt och kvinnor är bara en av flera grupper som de inte tycks intresserade av att ha med...
Mer media svd svd dn dag hd
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Nu lyfts det också fram om de interna problem som sd har och det visas ytterligare en gång på ett parti som är mer toppstyrt än de traditionella partierna, vilket visar på hur sd knappast är ett alternativ, utan snarare ytterligare ett bunkergäng med lång väg att vandra till vanligt folk.
Det är dock lite intressant att se hur de själva äntligen tycks ha kommit till insikt om hur svaga de är och att de är lika utsatta som vad NyD var på sin tid, trots att de hade kända fixstjärnor att dra folk med, vilket jag tror är ytterligare en förklaring till varför de snarast åker nedåt i opinionen nu.
Björn Söder poängterade vikten av att de SD-politiker som vid en eventuell valframgång får forma en riksdagsgrupp som ska ha "tillräcklig kompetens".Han påminde om att både Ny demokrati och Junilistan bara klarade sig kvar i riksdagen respektive EU-parlamentet en omgång och att både partierna skakades av interna konvulsioner och avhopp.- Den första mandatperioden i riksdagen blir avgörande för partiets framtid, förklarade Björn Söder och pläderade för valberedningens förslag.Han gjorde i sitt anförande också klart att partiledningen varit mycket engagerad i framtagandet av valsedeln. Den har "bollats fram och tillbaka" mellan valberedningen och verkställande utskottet.- Valberedningen har framför allt varit lyhörd för önskemål från Jimmie Åkesson, sade han och poängterade att partiledaren måste känna förtroende för sin riksdagsgrupp.
Skulle de dessutom inte komma in, eller åka ur efter fyra år, så kommer partiet antingen att upphöra eller förändras så radikalt åt det högerextrema hållet att de kommer att tappa i princip alla väljarsympatier.
Dessutom är det naturligtvis inte demokratiskt när man från valberedningen är "extra lyhörd" för partiledarens åsikter och inte låter i sann demokratisk ordning alla medlemmar, direkt eller indirekt, rösta fram hur listan ska se ut.
Normalt sett så försöker partierna få fram kandidater som representerar så många som möjligt. Här har sd valt mycket snävt och kvinnor är bara en av flera grupper som de inte tycks intresserade av att ha med...
Mer media svd svd dn dag hd
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Att koka soppa på en spik som inte finns
Det är inte så ofta jag hamnar i funderingen över vad Göran Skytte vill ha sagt i sina funderingar, han är oftast tydlig men däremot så håller jag sällan med honom.
Men i dagens Ett krig mellan Mona och Maria, syftandes på språkröret från miljöpartiet och partiledaren hos sossarna, så är det svårare att förstå vad han vill. Undrar om det bara var skrivkramp eller om det är som Röda Berget säger, att han är livrädd för att allt pekar mot en vänstervinst i höstens val?
Min gissning är snarare att de glädjs sig betydligt mer åt att de rödgröna får fina opinionssiffror i betydligt högre utsträckning än vad de bekymrar sig över eventuella dåliga individuella siffror. Som vänsterpartist, som sladdar runt på 5-6%, så tycker jag självfallet att V:s siffror är tråkiga. Men det är betydligt mer glädjande med majoritet för de rödgröna och en god möjlighet för ett bättre Sverige i nästa mandatperiod!
Möjligheterna för det är oerhört goda, inte minst sen de borgerliga inte kan hoppas på Sd som vågmästare efter de senaste opinionssiffrorna.
Det känns mer och mer som ett måste, inte minst på grund av de konsekvenser som de borgerligas skattepopulism ger i form av lånade pengar och fler och fler som riskerar att vräkas på grund av sämre ekonomi när de inte får jobb.
Apropå sd och deras enfrågepolitik, eller varför inte säga som en Sydsvenskan artikel gör ensvarspolitik där allt är invandringens fel, så går den att bemöta på lokalplanet, men det gäller hela tiden att vi som är emot den typen av retorik väljer att säga ifrån på olika sätt.
Även om vi inte vill inse det så är, sen Sverige bildades, mångkulturen en del av Sverige och partier som påstår sig säga som det är sällan blir annat än mindre ensvarspartier, trots att det finns många frågor i det politiska Sverige att besluta kring.
Jag tycker det märks en stor skillnad när media, inte minst Aftonbladet, inte ger sd mer uppmärksamhet än vad de förtjänar till sina opinionssiffror och frånvaro i riksdagen, och i många kommuner där de är invalda. Människor inser att deras hatfyllda politik knappast är det som viktigast och att de egentligen bara kan prata om en enda sak hela tiden. Bara det att välja bort att ha någon utrikespolitik cementerar hur lite om politik man kan och egentligen är intresserade av att driva.
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Men i dagens Ett krig mellan Mona och Maria, syftandes på språkröret från miljöpartiet och partiledaren hos sossarna, så är det svårare att förstå vad han vill. Undrar om det bara var skrivkramp eller om det är som Röda Berget säger, att han är livrädd för att allt pekar mot en vänstervinst i höstens val?
Det hela ser ut som en spekulation i vad Skytte vill få att se ut som ett krig och min övertygelse är att kampanjstarten för de rödgröna inte kommer att göra Skytte mindre rädd.Det kan istället vara så här. Bägge är uppfyllda av olika slags tankar och känslor om de senaste opinionssiffrorna, men ingen tar upp det, det är för pinsamt, tystnaden lägrar sig, samvaron blir allt mera skruvad. Utåt fortsätter de – i så fall – naturligtvis att le mot varandra. Men när kamerorna är borta blir det kanske så att leendena stelnar. Varför gillar de henne, men inte mig? Varför gillar de mig, men inte henne?Det kan vara så.
Min gissning är snarare att de glädjs sig betydligt mer åt att de rödgröna får fina opinionssiffror i betydligt högre utsträckning än vad de bekymrar sig över eventuella dåliga individuella siffror. Som vänsterpartist, som sladdar runt på 5-6%, så tycker jag självfallet att V:s siffror är tråkiga. Men det är betydligt mer glädjande med majoritet för de rödgröna och en god möjlighet för ett bättre Sverige i nästa mandatperiod!
Möjligheterna för det är oerhört goda, inte minst sen de borgerliga inte kan hoppas på Sd som vågmästare efter de senaste opinionssiffrorna.
Det känns mer och mer som ett måste, inte minst på grund av de konsekvenser som de borgerligas skattepopulism ger i form av lånade pengar och fler och fler som riskerar att vräkas på grund av sämre ekonomi när de inte får jobb.
Apropå sd och deras enfrågepolitik, eller varför inte säga som en Sydsvenskan artikel gör ensvarspolitik där allt är invandringens fel, så går den att bemöta på lokalplanet, men det gäller hela tiden att vi som är emot den typen av retorik väljer att säga ifrån på olika sätt.
Även om vi inte vill inse det så är, sen Sverige bildades, mångkulturen en del av Sverige och partier som påstår sig säga som det är sällan blir annat än mindre ensvarspartier, trots att det finns många frågor i det politiska Sverige att besluta kring.
Jag tycker det märks en stor skillnad när media, inte minst Aftonbladet, inte ger sd mer uppmärksamhet än vad de förtjänar till sina opinionssiffror och frånvaro i riksdagen, och i många kommuner där de är invalda. Människor inser att deras hatfyllda politik knappast är det som viktigast och att de egentligen bara kan prata om en enda sak hela tiden. Bara det att välja bort att ha någon utrikespolitik cementerar hur lite om politik man kan och egentligen är intresserade av att driva.
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
fredag 26 mars 2010
Dags att se över myterna
Det är verkligen skönt att se hur sd halkar under riksdagsspärren och det behövs för att de inte ska kunna fortsätta sprida myter som görs till absoluta sanningar, som inte långt ifrån alltid överensstämmer med verkligheten, vilket negativt påverkar händelser som bryter mot myterna.
Uppdaterat Precis som jag tyckte innan så instämmer RFSU med min åsikt om att sex- och samlevnadsundervisningen behöver förnyas och förbättras.
Uppdaterat 2 Jag tycker även att artikeln om pojkens beteende godkändes av omgivningen är ytterst relevant. Den visar på hur man kan påverkas att inte tycka att man gjort något fel, när ens omgivning inte tar avstånd, utan snarast hyllar, trots att man begått ett avskyvärd handling som normalt sett alla tar avstånd från.
Katarina Wennstams bok En riktig Våldtäktsman visar oerhört tydligt hur svårt det är för vissa våldtäktsmän att förstå att de begått ett övergrepp alls, och har man dessutom stora delar av ett samhälle, inklusive skola och präst, bakom sig så måste det var oerhört svårt att förstå att man gjort fel, i synnerhet som en yngre person.
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Ett typiskt sånt exempel är den stackars våldtagna flickan där stora delar av samhället ställer sig på förövarens sida då det handlar om en "trevlig grabb" med stor bekantskapskrets, och som inte alls stämmer in på de myter många har om vilka som våldtar.
Skolministern försöker skylla på bristande vuxenansvar, vilket naturligtvis är en del av sanningen det också. Men ministern själv ingår bland de vuxna som har ansvar, ansvar för att synligöra de som blir utsatta och de som begår övergrepp som inte når medias eller allmänhetens intresse i så hög grad, även när det handlar om "vanliga trevlig svenska killar"...
Ett steg i rätt riktning vore en bättre inriktad undervisning i våra skolor, mer vuxna människor, både lärare och andra grupper, som finns där och kan agera, istället för konstanta nedskärningar av skolans värld. Jag menar hur många av idag känner igen begreppet "skolpsykolog" som fanns under 70- och viss del av 80-talet?
Obligatorisk undervisning i inte bara sex- och samlevnad utan även om relationer i övrigt och om hänsynstagande och utmaning av myter som inte stämmer.
Varför inte göra Katarina Wennstams En riktig Våldtäktsman till en viktig bok i den typen av undervisning?
Det tål att tänka på när man läser Ann Heberleins artikel Manlighet är inte en lokal företeelse, där hon konstaterar att 100% av alla som är lagförda för sexualbrott år 2008 är män.
Händelser, inom samma område, som också handlar om unga välartade grabbar som hos muf betett sig oerhört illa får inte riktigt samma uppmärksamhet, men visar igen på att det finns precis som när jag var ung många som beter sig illa åt, trots att de inte passar in på den gängse bilden av en våldtäktsman...
Det gammelpatriakala Sverige lever i Sverige och hederskultur i Bjästa säger några rubriker till bra artiklar, men jag kan direkt säga att det inte bara är där den finns. Den finns överallt och parallellerna till hederskulturen är så slående att det är dags att syna sitt eget land istället för att peka finger mot andra kulturer och försöka distansera sig från verkligheten. Det räcker att se på kommentarerna till muf-skandalen...
Ps: Naturligtvis ska man inte uttrycka sig så hatiskt att man hotar andra människor, det gör knappast något bättre, utan man hamnar på samma nivå som några av de man tidigare kritiserade...
Uppdaterat Precis som jag tyckte innan så instämmer RFSU med min åsikt om att sex- och samlevnadsundervisningen behöver förnyas och förbättras.
Uppdaterat 2 Jag tycker även att artikeln om pojkens beteende godkändes av omgivningen är ytterst relevant. Den visar på hur man kan påverkas att inte tycka att man gjort något fel, när ens omgivning inte tar avstånd, utan snarast hyllar, trots att man begått ett avskyvärd handling som normalt sett alla tar avstånd från.
Katarina Wennstams bok En riktig Våldtäktsman visar oerhört tydligt hur svårt det är för vissa våldtäktsmän att förstå att de begått ett övergrepp alls, och har man dessutom stora delar av ett samhälle, inklusive skola och präst, bakom sig så måste det var oerhört svårt att förstå att man gjort fel, i synnerhet som en yngre person.
Mer media dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd ab ab sds sds sds dag dag dag exp exp exp exp exp exp exp exp exp exp kb kb nsk skd gp gp gp gp gp gp gp gp gp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
brott,
brottslighet,
kriminalitet,
skolan,
sverigedemokraterna
Nu gör vi det lite för lätt för oss...
En Expressenskribent skriver om Blogghatet mot Ask är förfärligt och exemplifiera med "kraftuttryck" som "krypa tillbaka in under sin sten" och ursäktar Asks dåliga förslag, dåligt även enligt skribenten, med att det sas i ett sammanhang som borde ursäkta det hela. En justitieminister ska självfallet inte låta de hon är omgiven av påverka sig så till den milda grad att hon gör huvudlösa uttalanden som publiken tycker om, även om det är av välmening mot sin publik, oavsett vilken publik man har...
Som vanligt är det inte hårdare straff som hjälper, utan som vanligt är det mer resurser till de poliser som jagar de kriminella torskarna, något som jag till skillnad från många andra tycker är fullständigt rätt och som inte utmanar rättssäkerheten.
Inte heller tillhör jag, som skribenten från Expressen antyder att alla kritiker gör, de mer högerinriktade bloggarna, utan tycker, som jag skrev tidigare, att det är lika allvarligt att inte skicka hem vad papper som behövs angående vad man gjort som man gör med alla andra brott.
Så för min del är det definitivt kärlek till rättsprinciper som ligger bakom och en önskan om att alla ska behandlas likadant, ungefär som alla de skribenter som på ledarplats också kritiserat.
Mer media exp exp sds svd
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Som vanligt är det inte hårdare straff som hjälper, utan som vanligt är det mer resurser till de poliser som jagar de kriminella torskarna, något som jag till skillnad från många andra tycker är fullständigt rätt och som inte utmanar rättssäkerheten.
Inte heller tillhör jag, som skribenten från Expressen antyder att alla kritiker gör, de mer högerinriktade bloggarna, utan tycker, som jag skrev tidigare, att det är lika allvarligt att inte skicka hem vad papper som behövs angående vad man gjort som man gör med alla andra brott.
Så för min del är det definitivt kärlek till rättsprinciper som ligger bakom och en önskan om att alla ska behandlas likadant, ungefär som alla de skribenter som på ledarplats också kritiserat.
Mer media exp exp sds svd
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
torsdag 25 mars 2010
Duell mellan Sahlin och Reinfeldt
Jag påstod att det inte går så himla bra för alliansen för någon dag sen, men någonstans det går anmärkningsvärt bra för Reinfeldt personligen så är det i alla partiledardebatter mot Sahlin.
Det borde se annorlunda ut med tanke på alla ökade klyftor under alliansens tid i svensk politik, men Reinfeldts personliga förtroende hos väljarna lyfter partiet högre än vad de fått under andra omständigheter.
Pensionärerna är de nya kelgrisarna, av debatten igår att döma, men för den som är uppmärksam så är man väldigt väl medveten om att de under nuvarande mandatperiod behandlats milt sagt styvmoderligt och inte alls fått samma typ av skattesänkning som vi vanliga löntagare.
De Rödgröna säger däremot att de sänka skatten för pensionärerna och höja den för de mest välbetalda, bland annat genom ett höjt grundavdrag som gynnar de med lägst inkomst.
Skatterna är viktiga, men som vanligt i lågkonjunktur så är jobben viktigast och beroende på hur man frågar så har de rödgröna högst förtroende, tvärtemot vad medierna rapporterade för någon dagen sen.
I de här sammanhangen så publicerar DN en debattartikel som heter Opinionsmätningarna och mediernas sju dödssynder, som är mycket intressant och läsvärd.
En sak som man dock inte lyfter fram är hur media, med god hjälp av partierna, enbart lyfter fram partiledarna och inte får människor att inse att det är partier och inte personer vi röstar på i första hand.
Det lyfts inte heller fram hur media, som i debatten ovan, snedvrider den demokratiska konkurrensen genom att bara lyfta fram, jag vet inte för vilken gång i ordningen, de två största partierna, trots att vi inte har något tvåpartisystem. Det är knappast någon slump att det finns flera mindre allianspartier som kämpar för att hålla sig över 4%-spärren och att det finns ett vänsterparti som även de borde ha fler röster.
De dödssynderna är av värre slag än vad de dödssynder artikeln publicerar.
Mer media svd svd hd hd sds sds dn smp kb exp exp exp exp skd
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Det borde se annorlunda ut med tanke på alla ökade klyftor under alliansens tid i svensk politik, men Reinfeldts personliga förtroende hos väljarna lyfter partiet högre än vad de fått under andra omständigheter.
Pensionärerna är de nya kelgrisarna, av debatten igår att döma, men för den som är uppmärksam så är man väldigt väl medveten om att de under nuvarande mandatperiod behandlats milt sagt styvmoderligt och inte alls fått samma typ av skattesänkning som vi vanliga löntagare.
De Rödgröna säger däremot att de sänka skatten för pensionärerna och höja den för de mest välbetalda, bland annat genom ett höjt grundavdrag som gynnar de med lägst inkomst.
Skatterna är viktiga, men som vanligt i lågkonjunktur så är jobben viktigast och beroende på hur man frågar så har de rödgröna högst förtroende, tvärtemot vad medierna rapporterade för någon dagen sen.
I de här sammanhangen så publicerar DN en debattartikel som heter Opinionsmätningarna och mediernas sju dödssynder, som är mycket intressant och läsvärd.
En sak som man dock inte lyfter fram är hur media, med god hjälp av partierna, enbart lyfter fram partiledarna och inte får människor att inse att det är partier och inte personer vi röstar på i första hand.
Det lyfts inte heller fram hur media, som i debatten ovan, snedvrider den demokratiska konkurrensen genom att bara lyfta fram, jag vet inte för vilken gång i ordningen, de två största partierna, trots att vi inte har något tvåpartisystem. Det är knappast någon slump att det finns flera mindre allianspartier som kämpar för att hålla sig över 4%-spärren och att det finns ett vänsterparti som även de borde ha fler röster.
De dödssynderna är av värre slag än vad de dödssynder artikeln publicerar.
Mer media svd svd hd hd sds sds dn smp kb exp exp exp exp skd
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
moderaterna,
politik,
rödgröna
onsdag 24 mars 2010
Urk för värme!
På fredag kommer det att komma en rejäl värmebölja, med tanke på årstiden och den kallas för Supervärme och Saharavärme...
Själv konstaterade jag när jag och sambon var ute och gick och sprang tidigare i kväll att det var första gången i år jag kunde kasta en del av de underställ och bara ha t-shirt under min vattenavstötande och andningsbara löparställ eftersom det var rätt ljummet.
Alla som känner mig vet att jag hatar värme och inte mår särskilt bra när det förändras för snabbt och jag ser inte fram mot fredagen alls... Tur att jag antagligen kan vara ledig den dagen och vara inne och lida istället...
Jag märker egentligen redan senaste dryga veckan att jag blir tröttare och hängigare av solen och värmen, även om även magen brukar svullna och värka rejält när det blir snabbt varmare. Men förhoppningsvis så ska jag i vanlig ordning lyckas acklimatisera mig efter ett litet tag...
Men som vanligt så ser jag på fasa framåt mot den varma årstiden så här i början av våren och hoppas det inte blir varmt under någon längre tid. Det borde finnas ett system för att kunna flytta norrut ju längre in mot sommaren man kommer...
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Själv konstaterade jag när jag och sambon var ute och gick och sprang tidigare i kväll att det var första gången i år jag kunde kasta en del av de underställ och bara ha t-shirt under min vattenavstötande och andningsbara löparställ eftersom det var rätt ljummet.
Alla som känner mig vet att jag hatar värme och inte mår särskilt bra när det förändras för snabbt och jag ser inte fram mot fredagen alls... Tur att jag antagligen kan vara ledig den dagen och vara inne och lida istället...
Jag märker egentligen redan senaste dryga veckan att jag blir tröttare och hängigare av solen och värmen, även om även magen brukar svullna och värka rejält när det blir snabbt varmare. Men förhoppningsvis så ska jag i vanlig ordning lyckas acklimatisera mig efter ett litet tag...
Men som vanligt så ser jag på fasa framåt mot den varma årstiden så här i början av våren och hoppas det inte blir varmt under någon längre tid. Det borde finnas ett system för att kunna flytta norrut ju längre in mot sommaren man kommer...
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Skulle inte privatisering vara så bra?
Privatiseringarna skulle vara så bra och tjäna pengar till skattebetalarna.
Men i själva verket blev det som det brukar bli, någon annan tjänade pengar och i många fall för bussturer som aldrig ens kördes och bussförare blev till och med belönade för onödiga extrakörningar...
Med gamla kommunägda SL så hade detta aldrig hänt... Men inte nog med att man väljer att fuska, de förtjänster som görs går inte tillbaka till Sverige och svenskarna i särskilt hög utsträckning, utan till ett kanadensiskt riskkapitalbolag och franska intressen...
Mer media dn
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Mer media dn
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Inte oväntat alls
Det var naturligtvis inte oväntat alls att Ask gjorde en stor pudel, efter det infamösa förslaget om att skicka färgade kuvert till torskar som köper prostituerade, även om det egentligen borde vara självmord från politiken och utvisning i en lång period...
Det som förvånad mig mest var ärligt talat att hon inte tycktes förstå det själv alls och att det tog så relativt lång tid som det gjorde innan hon var tvungen att kliva fram och ta tillbaka...
Men jag har uppriktigt sagt svårt att se att hon kommer att vara kvar i en eventuell borgerlig regering, om vi nu har otur nog att få en sån till efter valet. Det tror jag att hon gjort bort sig för mycket, och gjort för dåligt ifrån sig överhuvudtaget under sin tid som minister.
Och inte ens högerns främsta ryggdunkare på SvD kan försvara hennes tilltag och det hela måste ses som ett allvarligt bakslag för högern, även om jag tyvärr inte tror det skrämmer väljare från höger till vänster, utan i sämsta fall till folkpartiet eller centern... och det vore ju synd om inte något av de mindre partierna, utöver Kd, riskerade på allvar att åka ur riksdagen.
Mer media ab svd svd svd svd svd dn dn dn sds ab dag dag exp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Det som förvånad mig mest var ärligt talat att hon inte tycktes förstå det själv alls och att det tog så relativt lång tid som det gjorde innan hon var tvungen att kliva fram och ta tillbaka...
Men jag har uppriktigt sagt svårt att se att hon kommer att vara kvar i en eventuell borgerlig regering, om vi nu har otur nog att få en sån till efter valet. Det tror jag att hon gjort bort sig för mycket, och gjort för dåligt ifrån sig överhuvudtaget under sin tid som minister.
Och inte ens högerns främsta ryggdunkare på SvD kan försvara hennes tilltag och det hela måste ses som ett allvarligt bakslag för högern, även om jag tyvärr inte tror det skrämmer väljare från höger till vänster, utan i sämsta fall till folkpartiet eller centern... och det vore ju synd om inte något av de mindre partierna, utöver Kd, riskerade på allvar att åka ur riksdagen.
Mer media ab svd svd svd svd svd dn dn dn sds ab dag dag exp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
brott,
brottslighet,
kriminalitet,
moderaterna,
politik
Så där himla bra går det inte för alliansen...
Det gnälls med jämna mellanrum på det rödgröna samarbetet och att de aldrig kommer att kunna hålla sams.
Men ärligt talat så tycker jag inte bara det gnisslar inom alliansens samarbete, utan även inom det största partiet inom alliansen, moderaterna som kommer med fler motstridiga förslag från enskilda ministrar.
Nu är jag visserligen kärnkraftsmotståndare, så jag tycker naturligtvis om att det finns flera centerledarmöter som är emot uranbrytning i Sverige. Men det visar tydligt att det inte är lätt att genomföra någon vettig politik med så många olika partier som har svårt att samsas i realpolitiken, även om de ofta försöker framföra att så är fallet.
Det syntes även angående omröstningen om folkmordsbeslutet mot Armenier för ett tag sen.
Jobbfrågan är fortsatt det viktigaste valet och man försöker från medias sida att visa hur Sahlin är mycket mer impopulär än Reinfeldt, men trots det så är de rödgrönas ledning relativt stabil. Jag önskar att man från media också kunde lyfta fram katastrofen Eskil Erlandsson, som knappast gynnat någon på allvar:
Till och med gamla liberala sydsvenskanskribenter inser att Alliansen är amatörer..
Mer media gp gp dag dag dag svd svd svd hd sds sds
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Men ärligt talat så tycker jag inte bara det gnisslar inom alliansens samarbete, utan även inom det största partiet inom alliansen, moderaterna som kommer med fler motstridiga förslag från enskilda ministrar.
Nu är jag visserligen kärnkraftsmotståndare, så jag tycker naturligtvis om att det finns flera centerledarmöter som är emot uranbrytning i Sverige. Men det visar tydligt att det inte är lätt att genomföra någon vettig politik med så många olika partier som har svårt att samsas i realpolitiken, även om de ofta försöker framföra att så är fallet.
Det syntes även angående omröstningen om folkmordsbeslutet mot Armenier för ett tag sen.
Jobbfrågan är fortsatt det viktigaste valet och man försöker från medias sida att visa hur Sahlin är mycket mer impopulär än Reinfeldt, men trots det så är de rödgrönas ledning relativt stabil. Jag önskar att man från media också kunde lyfta fram katastrofen Eskil Erlandsson, som knappast gynnat någon på allvar:
Studerar man regeringskansliets hemsida under det senaste halvåret är det uppenbart att Erlandsson har gett upp. Av hans pressmeddelanden, tal och möten framgår att han helt enkelt inte längre ägnar sig åt EU:s jordbrukspolitik, i varje fall inte så det syns.Istället far han runt och driver den i och för sig utmärkta kampanjen ”Sverige som matland”, delar ut gastronomipriser och försöker göra politik av EU-pengar till Sveriges program för landsbygdsutveckling.Under hela det svenska ordförandeskapet skrev Erlandsson en enda debattartikel värd att publicera på regeringens hemsida – om djurskydd – och höll ett enda tal – om närproducerat och Sverige som matland – där ett av de tyngsta inslagen var en uppmaning om att söka mera stöd. Inte ett ord om EU:s jordbrukspolitik.Istället för att marknadsorientera har Erlandsson under det svenska ordförandehalvåret ökat stödet till mjölksektorn med 300 miljoner euro i EU:s budget, och skjutit till 200 miljoner extra svenska kronor för att ”stimulera investeringar för att stärka näringens konkurrenskraft”.På EU-området är Erlandsson mest stolt över att han och hans tjänstemän har lagt ner 1 500 timmar och ”otaliga möten med kommissionen” på frågan om träd i svenska beteshagar, och att resultatet blev en höjning av gränsvärdet från 50 till 60 träd.Erlandsson beklagar att ”vi inte kunde förmå Kommissionen” att ge ”gårdsstöd även för betesmarker med fler än 60 träd”.
Till och med gamla liberala sydsvenskanskribenter inser att Alliansen är amatörer..
Mer media gp gp dag dag dag svd svd svd hd sds sds
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Inhumant att tvinga till liv
Det är svårt att begripa och Begriper ni nu då? (en retorisk fråga som går att ställa idag igen) skrev jag om dödshjälp för de som inte bara är svårt sjuka, utan de facto även är döende och har en mycket begränsad livstid kvar att leva. Så begränsad att en lämplig åtgärd kan vara att söva ner dem för att hålla dem undan stark smärta.
När det sen i slutändan blir så att en av de som begärt dödshjälp under den senaste tiden väljer att begå självmord så blir det likväl så att personen ifråga dör, men med risken att göra något fel som gör att personen ifråga riskerar att få ett längre och större lidande, om han misslyckas på något sätt.
Det är omöjligt att se den typen av resonemang som annat än inhumant och det borde snarast bli en förändring i lagstiftningen, om än med hård kontroll över vilka som ska godkännas till att få hjälp att dö.
Mer media svd svd svd svd svd svd dag smp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
När det sen i slutändan blir så att en av de som begärt dödshjälp under den senaste tiden väljer att begå självmord så blir det likväl så att personen ifråga dör, men med risken att göra något fel som gör att personen ifråga riskerar att få ett längre och större lidande, om han misslyckas på något sätt.
Det är omöjligt att se den typen av resonemang som annat än inhumant och det borde snarast bli en förändring i lagstiftningen, om än med hård kontroll över vilka som ska godkännas till att få hjälp att dö.
Mer media svd svd svd svd svd svd dag smp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
tisdag 23 mars 2010
Varför inte?
Någon gång under förra året så var jag på en invigning av en nyöppnad begravningsbyrå. Det är typ så spännande saker man blir inbjuden till som kyrkvaktmästare :)
Sen sak fastnade där, vilket var när någon höjdare från Rydéns i Nybro, som gör likkistor, berättade att de försökte införa lite nyheter, som exempelvis Angelbox (som kanske inte är min smak direkt), urnor i glas (snyggare!) och kistor i design av Ulrica Hydman-Vallien (känns nästan bisarrt men är i vart fall snyggare :) ).
Det var konstaterandet att han betvivlade att alla verkligen vill ha kistor utformade exakt likadant som "alla andra" och att det knappast är en slump att kistorna som säljs i Norge i huvudsak är vita och att de som säljs mest i Sverige är träfärgade och att det var dags att införa lite mer valfrihet inom den här branschen också så att man vågade välja något annat än vad "alla andra" brukar vilja ha. Naturligtvis inser jag att de vill sälja mer och tjäna mer pengar, men inte är alla så konservativa i sin smak med andra saker så varför inte försöka förändra sig här också?
Någon vill gå några steg längre och erbjuda raketuppskjutning av aska som begravning, över en sjö eller möjligen en större skog eller liknande. Bortsett från det eventuellt olämpliga ur miljöaspekten, som finns i alla andra typer av begravningar också, så är frågan varför det inte borde tillåtas det också?
I synnerhet nu när borgerliga begravningar blir vanligare och man vill ge individen bakom den döda kroppen mer uppmärksamhet vid begravningsceremonin. Jag hade definitivt kunnat tänka mig den typen av avslut, lika gärna som något annat, så länge det sker på rätt plats och att det utförs av människor som vet vad de gör.
Även om kisttillverkarna får mindre kistor och urnor att sälja. Men varför skulle de inte kunna sälja även raketer? :)
Mer media dn gp dag
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Sen sak fastnade där, vilket var när någon höjdare från Rydéns i Nybro, som gör likkistor, berättade att de försökte införa lite nyheter, som exempelvis Angelbox (som kanske inte är min smak direkt), urnor i glas (snyggare!) och kistor i design av Ulrica Hydman-Vallien (känns nästan bisarrt men är i vart fall snyggare :) ).
Det var konstaterandet att han betvivlade att alla verkligen vill ha kistor utformade exakt likadant som "alla andra" och att det knappast är en slump att kistorna som säljs i Norge i huvudsak är vita och att de som säljs mest i Sverige är träfärgade och att det var dags att införa lite mer valfrihet inom den här branschen också så att man vågade välja något annat än vad "alla andra" brukar vilja ha. Naturligtvis inser jag att de vill sälja mer och tjäna mer pengar, men inte är alla så konservativa i sin smak med andra saker så varför inte försöka förändra sig här också?
Någon vill gå några steg längre och erbjuda raketuppskjutning av aska som begravning, över en sjö eller möjligen en större skog eller liknande. Bortsett från det eventuellt olämpliga ur miljöaspekten, som finns i alla andra typer av begravningar också, så är frågan varför det inte borde tillåtas det också?
I synnerhet nu när borgerliga begravningar blir vanligare och man vill ge individen bakom den döda kroppen mer uppmärksamhet vid begravningsceremonin. Jag hade definitivt kunnat tänka mig den typen av avslut, lika gärna som något annat, så länge det sker på rätt plats och att det utförs av människor som vet vad de gör.
Även om kisttillverkarna får mindre kistor och urnor att sälja. Men varför skulle de inte kunna sälja även raketer? :)
Mer media dn gp dag
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
begravningar,
Jobb,
Kyrkan,
kyrkogårdar
Rut ger miljarder i avdrag
Det är ett ambitöst försök av DN att försöka bena ut siffrorna kring jobben, och inte minst de som eventuellt rut-avdraget genererat. Siffrorna är onekligen snåriga och blir inte hjälpta av att hänvisa till Finland, där deras rut-avdrag även inkluderar stora delar av vårt rot-avdrag...
Vi kan dock vara rätt säkra på att rot- och rut genererat över 6 miljarder i avdrag, och att de i ytterst liten utsträckning kommer de med lägst inkomst till godo och att folk försöker argumentera för rut-avdraget med att hota med att jobba svart...
Man kan ta Skåne som exempel om man vill och konstatera att rut gav 210 jobb till en kostnad av 55 miljoner kronor. De pengarna hade sannolikt gjort mycket mer nytta hos exempelvis pensionärer med hemvård och liknande, eller på äldreboenden...
S anklagas för att främst satsa på bidrag, men är det så konstigt när det är just bidragen alliansen skurit ned på? Någonstans så ger det att alliansen själva satsade främst på bidrag, för att finansiera skattesänkningarna..
Mer media dn dn dag
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Vi kan dock vara rätt säkra på att rot- och rut genererat över 6 miljarder i avdrag, och att de i ytterst liten utsträckning kommer de med lägst inkomst till godo och att folk försöker argumentera för rut-avdraget med att hota med att jobba svart...
Man kan ta Skåne som exempel om man vill och konstatera att rut gav 210 jobb till en kostnad av 55 miljoner kronor. De pengarna hade sannolikt gjort mycket mer nytta hos exempelvis pensionärer med hemvård och liknande, eller på äldreboenden...
S anklagas för att främst satsa på bidrag, men är det så konstigt när det är just bidragen alliansen skurit ned på? Någonstans så ger det att alliansen själva satsade främst på bidrag, för att finansiera skattesänkningarna..
Mer media dn dn dag
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
moderaterna,
politik,
rot-avdrag,
rut-avdrag,
socialdemokraterna
På tiden!
Det är på tiden att Google slutar censurera i Kina, men det vore självfallet mycket mycket mycket bättre om man överhuvudtaget inte börjat göra det.
Kina, som är landet som avrättar mer människor än vad resten av världen gör tillsammans, är långt ifrån någon demokrati och naturligtvis är jag medveten om att pengar inte luktar och att fler företag än Google tjänar stora pengar på den kinesiska diktaturen...
Förhoppningsvis kan det här innebära en ny politik från västvärlden mot Kina och den allt för snälla attityden mot en diktatur som naturligtvis borde ifrågasättas på ett helt annat sätt än vad den gjort de senast årtiondena.
Mer media svd svd dn dn hd kb
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Kina, som är landet som avrättar mer människor än vad resten av världen gör tillsammans, är långt ifrån någon demokrati och naturligtvis är jag medveten om att pengar inte luktar och att fler företag än Google tjänar stora pengar på den kinesiska diktaturen...
Förhoppningsvis kan det här innebära en ny politik från västvärlden mot Kina och den allt för snälla attityden mot en diktatur som naturligtvis borde ifrågasättas på ett helt annat sätt än vad den gjort de senast årtiondena.
Mer media svd svd dn dn hd kb
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Det borde vara självklart att avgå...
Jag kommenterade Beatrice Asks rättsosäkra förslag om att hänga ut icke-dömda misstänkta prostitutionsköpares identitet för ett tag sen och det har onekligen väckt väldigt stor uppmärksamhet, som inte riktigt velat lägga sig ner än så länge.
Bodström, som gammal advokat, har självfallet helt rätt i att hon borde avgå som inte inser att man inte kan hänga ut ej dömda människor, oavsett vilket brott de begått, vilket jag egentligen tycker borde vara självklart både bland politiker med rättsväsendet som specialité, media och bloggare.
Jag är egentligen inte ens så förtjust i att hänga ut faktiskt dömda människor, med undantag av offentliga personer, eftersom alla ska få rätt att komma tillbaka till ett vettigt liv efter man betalat sin skuld till samhället via det straff man dömts till. Det funkar säkert redan nu i större städer, men knappast på mindre orter...
Jag tycker visserligen det är trams att skicka kallelserna för en enda typ av brott, om jag förstår det rätt, till arbetsgivaren. All typ offentlig post ska naturligtvis gå till folkbokföringsadressen, men i neutralt kuvert och inget annat. Lika lite som att viss kriminalitet ska särskiljas genom att man blir uthängd på tidigt stadie, lika lite ska det behandlas med större hänsyn än något annat, om inte annat för att ha en fortsatt likhet inför lagen.
Sen borde naturligtvis Bodströms kritik kommit tidigare och rättssäkerheten har inte varit så viktigt för Bodström tidigare, så det känns inte som om det är helt rätt person som kritiserar nu...
Men faktum kvarstår, det borde vara självklart att avgå eller avsättas om man innehar en av landets viktigare poster, som justitieminister är, om man inte ens förstår grunderna till rättstaten, att man är oskyldig tills motsatsen bevisas.
Uppdaterat Reinfeldt får försvara Ask vilket säkert inte är en jätterolig situation med alliansens låga opinionssiffror. Förslaget uppskattas inte från ROKS sida heller, trots att de, felaktigt enligt mig, tyvärr ibland anklagas för att vara mer extrema än vad de är.
Uppdaterat 2 Raymans text i dagens SvD, Bodström har öppet mål, om det hela är milt sagt roande, inte minst därför att det kommer från landets största högertidning som är oerhört kritisk mot Asks uttalande:
Bodström är onekligen en mycket erfaren politiker, oavsett vad man tycker om hans åsikter. Det som förvånar mig är att Ask är minst lika långvarig inom politikerkåren, men ändå inte lyckas inse varken innan eller efteråt att hon gjort bort sig kapitalt.
Mer media ab ab dn dn exp svd hd sds gp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Bodström, som gammal advokat, har självfallet helt rätt i att hon borde avgå som inte inser att man inte kan hänga ut ej dömda människor, oavsett vilket brott de begått, vilket jag egentligen tycker borde vara självklart både bland politiker med rättsväsendet som specialité, media och bloggare.
Jag är egentligen inte ens så förtjust i att hänga ut faktiskt dömda människor, med undantag av offentliga personer, eftersom alla ska få rätt att komma tillbaka till ett vettigt liv efter man betalat sin skuld till samhället via det straff man dömts till. Det funkar säkert redan nu i större städer, men knappast på mindre orter...
Jag tycker visserligen det är trams att skicka kallelserna för en enda typ av brott, om jag förstår det rätt, till arbetsgivaren. All typ offentlig post ska naturligtvis gå till folkbokföringsadressen, men i neutralt kuvert och inget annat. Lika lite som att viss kriminalitet ska särskiljas genom att man blir uthängd på tidigt stadie, lika lite ska det behandlas med större hänsyn än något annat, om inte annat för att ha en fortsatt likhet inför lagen.
Sen borde naturligtvis Bodströms kritik kommit tidigare och rättssäkerheten har inte varit så viktigt för Bodström tidigare, så det känns inte som om det är helt rätt person som kritiserar nu...
Men faktum kvarstår, det borde vara självklart att avgå eller avsättas om man innehar en av landets viktigare poster, som justitieminister är, om man inte ens förstår grunderna till rättstaten, att man är oskyldig tills motsatsen bevisas.
Uppdaterat Reinfeldt får försvara Ask vilket säkert inte är en jätterolig situation med alliansens låga opinionssiffror. Förslaget uppskattas inte från ROKS sida heller, trots att de, felaktigt enligt mig, tyvärr ibland anklagas för att vara mer extrema än vad de är.
Uppdaterat 2 Raymans text i dagens SvD, Bodström har öppet mål, om det hela är milt sagt roande, inte minst därför att det kommer från landets största högertidning som är oerhört kritisk mot Asks uttalande:
TT frågade igår statsministern om Asks idé var ”en groda”. På detta svarade han förstås ja, men de avgångskrav som riktas mot Ask av bland andra Thomas Bodström, viftar han bort som ”lättvindiga”.
Därmed förväntas vi ta fram våra mest välvilliga glasögon och tolka de avmätta ”förklaringarna” som hittills har levererats som att justitieministernsjälvklart förstår skillnaden på dömd och misstänkt. Det verkar snarast vara fel på oss andra, som gjorde misstaget att ta statsrådet på orden.
Må så vara, men i så fall har hon inte varit särskilt ivrig att framhålla det. Tvärtom har varje chans som erbjudits henne att förklara sig använts till att slå på kritikerna istället, allt enligt den föga imponerande mallen ”Hitta på nåt själv då!”.
Det är en märklig strategi då den bara spär på känslan av att justitieministern inte förstår den kritik som riktas mot henne. Faktum är dessutom att Thomas Bodströms avgångskrav inte är ett glasklart avgångskrav. Han har tvärtom varit tydlig med att han inte kräver Asks avgång, men däremot ett tydligt och klart avståndstagande från grodan. En rejäl reträtt, helt enkelt.
”Jag tycker inte att uttalandena i sig innebär att Ask ska avgå. Det är nog många människor som har sagt ogenomtänkta saker”, skriver han på sin blogg.
Vad tror ni? Gör Bodström detta för att han är en förstående och fin kille som vill ge Ask en andra chans? Eller är det kanske mer troligt att han gärna ser att Ask fortsätter på inslagen bana av trovärdighetsförintelse och därmed ger honom öppet mål i varje valdebatt fram till söndagen den 19 september 2010?
På fredag möts Thomas Bodström och Beatrice Ask i Göteborg i en debatt med rubriken ”Rättsfrågor”. Lycka till...
Bodström är onekligen en mycket erfaren politiker, oavsett vad man tycker om hans åsikter. Det som förvånar mig är att Ask är minst lika långvarig inom politikerkåren, men ändå inte lyckas inse varken innan eller efteråt att hon gjort bort sig kapitalt.
Mer media ab ab dn dn exp svd hd sds gp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
brott,
brottslighet,
kriminalitet,
moderaterna,
socialdemokraterna
måndag 22 mars 2010
En viss lättnad idag
Det kan ju passa någon som undertecknad som är på väg att bli aktiv även inom landstingspolitiken för vänsterpartiet att spendera stora delar av dagen på Sjukhuset i Ljungby för att kontrollera min syn, som blivit sämre på rätt kort tid.
Eftersom det finns glaukom (grön starr) så fanns det viss risk att jag ärvt den, men även om jag inte fick prata med någon läkare idag så verkar det på sjuksköterskorna som undersökte mig som om det inte var någon fara på taket än, även om tryckets värde på högra ögat låg lite högt tidigare.
Det sjönk åtminstone under dagen och det kändes som om jag kan känna mig lite mindre bekymrad över att tappa synen och/eller få ögondroppar som ger dig biverkningen att omotiverat snabbt få väldigt tung andhämtning, vilket verkligen inte gynnar någon som försöker springa mycket...
Å andra sidan så gör min j-vla vad ont fortfarande, även om det inte är så illa som när det var värst, men den känns efter en kort löprunda på 6-7 km och det sitter kvar ett tag, trots att underlaget är mjukt nästan över hela löprundan tack vare tjällossningen...
Det är oavsett vad skönt att få bra sjukvård och idag till och med med väldigt kort väntetid mellan de tre undersökningarna.
I morgon, och på onsdag-torsdag, så blir det fortsatt utbildning hos Kommunal för min del, för att bli arbetsplatsombud på jobbet.
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Eftersom det finns glaukom (grön starr) så fanns det viss risk att jag ärvt den, men även om jag inte fick prata med någon läkare idag så verkar det på sjuksköterskorna som undersökte mig som om det inte var någon fara på taket än, även om tryckets värde på högra ögat låg lite högt tidigare.
Det sjönk åtminstone under dagen och det kändes som om jag kan känna mig lite mindre bekymrad över att tappa synen och/eller få ögondroppar som ger dig biverkningen att omotiverat snabbt få väldigt tung andhämtning, vilket verkligen inte gynnar någon som försöker springa mycket...
Å andra sidan så gör min j-vla vad ont fortfarande, även om det inte är så illa som när det var värst, men den känns efter en kort löprunda på 6-7 km och det sitter kvar ett tag, trots att underlaget är mjukt nästan över hela löprundan tack vare tjällossningen...
Det är oavsett vad skönt att få bra sjukvård och idag till och med med väldigt kort väntetid mellan de tre undersökningarna.
I morgon, och på onsdag-torsdag, så blir det fortsatt utbildning hos Kommunal för min del, för att bli arbetsplatsombud på jobbet.
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
landstinget,
löp,
Privat,
sjukvård
Går det att lita på löftena nu?
Precis som jag tyckte om drogtester på unga, att det kan vara okej vid reell misstanke, precis tycker jag att man ska resonera om FRA-lagarna och datalagringsdirektivet.
Bodström låter betydligt mer negativ till övervakningen än vad han gjorde som minister och jag litar dessvärre inte alls på hans goda tankar i intervjun i länken ovan och att han står fast vid att riva upp fra-lagen som de Rödgröna vill.
V och Mp:s intentioner har jag inga som helst problem att tro på, men tyvärr får jag säga att S historiskt sett inte rosat marknaden i den här typen av frågor. Men förhoppningsvis så blir det svårt att gå emot vad man sa innan valet om man vill ha väljarna med sig...
Tvärtemot vad Rayman på SvD tycker så tycker jag diskussionen om partipiskorna i de här frågorna inom de borgerliga partierna enbart talar emot personvalssystemet i Sverige, och det som behövs för de som tar de här frågorna på allvar är att visa det vid valet i höst genom att rösta rött eller grönt som en tydlig fingervisning för vad man har för åsikt om övervakningslagar som inte borde finnas i ett fritt samhälle, om man nu inte tycker att ett växande utanförskap och bekämpandet av det räcker... Men det kan bli svårt med en så utsatt partiledare som S tyvärr har...
I övrigt får jag säga Grattis till en av mina favoritpolitiker överhuvudtaget i Sverige, i synnerhet inom Mp, Gustav Fridolin som nu sannolikt gör comeback, med en bra debattartikel i Kristanstadsbladet.
Uppdaterat En motfråga från en Neo-anknuten skribent är Hur liberalt Mp är egentligen? En konstig fråga som naturligtvis i första hand borde riktas mot Folkpartiet Liberalerna, som knappast är att se som liberala eller mot moderaterna som inte heller är liberala i praktiken, men som kanske kan anklagas för att vara ett konservativt parti egentligen..
Mer media svd sds kb hd dn dn dn
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Bodström låter betydligt mer negativ till övervakningen än vad han gjorde som minister och jag litar dessvärre inte alls på hans goda tankar i intervjun i länken ovan och att han står fast vid att riva upp fra-lagen som de Rödgröna vill.
V och Mp:s intentioner har jag inga som helst problem att tro på, men tyvärr får jag säga att S historiskt sett inte rosat marknaden i den här typen av frågor. Men förhoppningsvis så blir det svårt att gå emot vad man sa innan valet om man vill ha väljarna med sig...
Tvärtemot vad Rayman på SvD tycker så tycker jag diskussionen om partipiskorna i de här frågorna inom de borgerliga partierna enbart talar emot personvalssystemet i Sverige, och det som behövs för de som tar de här frågorna på allvar är att visa det vid valet i höst genom att rösta rött eller grönt som en tydlig fingervisning för vad man har för åsikt om övervakningslagar som inte borde finnas i ett fritt samhälle, om man nu inte tycker att ett växande utanförskap och bekämpandet av det räcker... Men det kan bli svårt med en så utsatt partiledare som S tyvärr har...
I övrigt får jag säga Grattis till en av mina favoritpolitiker överhuvudtaget i Sverige, i synnerhet inom Mp, Gustav Fridolin som nu sannolikt gör comeback, med en bra debattartikel i Kristanstadsbladet.
Uppdaterat En motfråga från en Neo-anknuten skribent är Hur liberalt Mp är egentligen? En konstig fråga som naturligtvis i första hand borde riktas mot Folkpartiet Liberalerna, som knappast är att se som liberala eller mot moderaterna som inte heller är liberala i praktiken, men som kanske kan anklagas för att vara ett konservativt parti egentligen..
Mer media svd sds kb hd dn dn dn
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
miljöpartiet,
socialdemokraterna,
vänsterpartiet
Strejk eller inte?
Jag noterar att strejkrisken jag skrev om igår knappast har minskat sen jag skrev det föregående inlägget, även om det påstås annat från vissa håll... Jag tror ärligt talat att det för en gångs skull är ett mycket bra vapen att förhandlingarna sker i närheten av påsk eftersom påsk är en sån tidpunkt på året som det definitivt ger verkan av att dra igenom en strejk.
Självfallet så är jag egentligen bara glad om man slipper strejk eftersom det borde gå att lösa meningsskiljaktigheterna mellan parterna. Jag ser att många tycker synd om handlarna som riskerar att tappa inkomster. Men det samma gäller självfallet facket och strejkkassorna som naturligtvis inte har pengar som räcker för evigt att försörja sig med.
Men som jag skrev tidigare, och fick bekräftat i kommentarerna, så är bara det faktum att Handelsmedlemmarna förväntas jobba gratis efter stängningsdags på flera arbetsplatserna, när kunderna inte gått hem när arbetsdagen slutat, mer än anledning nog att sätta hårt mot hårt, i synnerhet när det gäller arbetsplatser vars grundlöner inte är höga normalt sett.
Med tanke på att många inte vågar säga ifrån om en sån sak, så lär det knappast bli lättare att diskutera om vad som ska vara OB-tid mot en stark motpart, i synnerhet inte som enskild anställd...
Självfallet ska man ha löner som man kan leva på och det är det tveksamt om de lägst betalda inom ett antal yrken verkligen har.
Uppdaterat Det är naivt att 6 av 10 aftonbladet.se läsare att tro att de själva kan löneförhandla bättre än facket. Det kanske kan stämma på de som har någon form av specialistkompetens eller liknande, men nu när vi ändå talar om Handels så betvivlar jag uppriktigt sagt verkligen på att så många av deras medlemmar är så pålästa att de klarar sig bättre utan facket.
Mer media svd svd svd svd dn dn dn dn smp kb kb nsk nsk nsk exp exp hd hd hd hd hd gp gp gp skd skd skd smp sds
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Självfallet så är jag egentligen bara glad om man slipper strejk eftersom det borde gå att lösa meningsskiljaktigheterna mellan parterna. Jag ser att många tycker synd om handlarna som riskerar att tappa inkomster. Men det samma gäller självfallet facket och strejkkassorna som naturligtvis inte har pengar som räcker för evigt att försörja sig med.
Men som jag skrev tidigare, och fick bekräftat i kommentarerna, så är bara det faktum att Handelsmedlemmarna förväntas jobba gratis efter stängningsdags på flera arbetsplatserna, när kunderna inte gått hem när arbetsdagen slutat, mer än anledning nog att sätta hårt mot hårt, i synnerhet när det gäller arbetsplatser vars grundlöner inte är höga normalt sett.
Med tanke på att många inte vågar säga ifrån om en sån sak, så lär det knappast bli lättare att diskutera om vad som ska vara OB-tid mot en stark motpart, i synnerhet inte som enskild anställd...
Självfallet ska man ha löner som man kan leva på och det är det tveksamt om de lägst betalda inom ett antal yrken verkligen har.
Uppdaterat Det är naivt att 6 av 10 aftonbladet.se läsare att tro att de själva kan löneförhandla bättre än facket. Det kanske kan stämma på de som har någon form av specialistkompetens eller liknande, men nu när vi ändå talar om Handels så betvivlar jag uppriktigt sagt verkligen på att så många av deras medlemmar är så pålästa att de klarar sig bättre utan facket.
Mer media svd svd svd svd dn dn dn dn smp kb kb nsk nsk nsk exp exp hd hd hd hd hd gp gp gp skd skd skd smp sds
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Apropå vård...
DN:s ledarsida frågar sig idag vad man kan göra åt beställda sjukintyg, inte minst för kriminella som kan vara sjukskrivna och ändå friska nog att begå brott.
En sak är att man minskar den privata vårdens möjligheter, eftersom det där man är direkt beroende av patienter är betydligt större risk för att man i första hand gör vad patienten vill, för vem vill eller har råd med att mista en patient om den riskerar gå till ett annat ställe om den inte får vad den vill?
Nu tycker jag absolut att det ska finnas god kontroller av både läkare och sjuka så att de gör och är som de påstår. Men den viktigaste frågan är och förblir att påverka för bättre villkor på arbetsplatserna och att det finns rehabilitering som sätts in i rätt tid och som är fungerande.
Lägg till det övertron på att bara medicinera med medicin när det gäller psykisk ohälsa, trots att rekommendationen med lyckopillerna från början alltid var att också gå in med annan typ av terapi. Jämför med att bryta benet där man blir hjälpt att bli av med smärtan med smärtstillande, men där inget läker ordentligt om man inte också går till roten med grundproblemet.
Det är vad diskussionen om sjukvården främst borde handla om, eftersom det är det största problemet. Sen får vi vara glad över att vi inte har eller haft det som i USA på väldigt länge, trots att det känns som om regeringen försöker få oss dit...
Mer media gp dn dn sds
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
En sak är att man minskar den privata vårdens möjligheter, eftersom det där man är direkt beroende av patienter är betydligt större risk för att man i första hand gör vad patienten vill, för vem vill eller har råd med att mista en patient om den riskerar gå till ett annat ställe om den inte får vad den vill?
Nu tycker jag absolut att det ska finnas god kontroller av både läkare och sjuka så att de gör och är som de påstår. Men den viktigaste frågan är och förblir att påverka för bättre villkor på arbetsplatserna och att det finns rehabilitering som sätts in i rätt tid och som är fungerande.
Lägg till det övertron på att bara medicinera med medicin när det gäller psykisk ohälsa, trots att rekommendationen med lyckopillerna från början alltid var att också gå in med annan typ av terapi. Jämför med att bryta benet där man blir hjälpt att bli av med smärtan med smärtstillande, men där inget läker ordentligt om man inte också går till roten med grundproblemet.
Det är vad diskussionen om sjukvården främst borde handla om, eftersom det är det största problemet. Sen får vi vara glad över att vi inte har eller haft det som i USA på väldigt länge, trots att det känns som om regeringen försöker få oss dit...
Mer media gp dn dn sds
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
brott,
brottslighet,
kriminalitet,
landstinget,
politik,
sjukvård
Grattis!
Jag var rätt säker på när jag skrev Go Go Go! att vårdreformen skulle röstas igenom i USA, men helt säker kan man aldrig vara när det gäller det konstiga stora landet i väster...
Men så blev fallet och till och med jag som inte alls påverkas av landets sjukvårdsreformer känner en stor lättnad för alla de med små resurser som får en möjlighet att få sjukvård av bättre kvalité än tidigare och det är skönt att få se Obama få en stor framgång också.
Egoismen är dock slående, då det skrivs om att många amerikaner är nöjda med sin sjukvårdsförsäkring. Problemet är väl inte att många är nöjda, utan att många är utan, och att man i ett land, i synnerhet ett land som påstår att kristen tro är så viktig, ser till att även de grupper med dåliga förutsättningar för att betala dyr vård får en bra vård så att de kan överleva.
Det ser dock ut som om Obama gav abortmotståndarna ett löfte om att inte låta statliga pengar finansiera aborter.
Det är naturligtvis inte särskilt bra, men det känns i sammanhanget av att 19% av landets befolkning är utan sjukförsäkring, som ett relativt liten sak att uppoffra, i synnerhet om man istället kombinera det hela med lättillgängligare och billigare preventivmedel.
Jag är så glad att problemen inom svensk sjukvård är av en helt annan art...
Nu väntar vi bara på att det blir fart på mellanösterpolitiken när den största stötestenen inrikes är avklarad! Vilket behövs med tanke på hoten om nybyggnationer på det som egentligen inte är Israels mark alls...
Mer media svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn sds sds dag dag dag dag dag dag dag dag gp exp exp exp exp exp hd hd hd ab ab kb
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Men så blev fallet och till och med jag som inte alls påverkas av landets sjukvårdsreformer känner en stor lättnad för alla de med små resurser som får en möjlighet att få sjukvård av bättre kvalité än tidigare och det är skönt att få se Obama få en stor framgång också.
Egoismen är dock slående, då det skrivs om att många amerikaner är nöjda med sin sjukvårdsförsäkring. Problemet är väl inte att många är nöjda, utan att många är utan, och att man i ett land, i synnerhet ett land som påstår att kristen tro är så viktig, ser till att även de grupper med dåliga förutsättningar för att betala dyr vård får en bra vård så att de kan överleva.
Det ser dock ut som om Obama gav abortmotståndarna ett löfte om att inte låta statliga pengar finansiera aborter.
Det är naturligtvis inte särskilt bra, men det känns i sammanhanget av att 19% av landets befolkning är utan sjukförsäkring, som ett relativt liten sak att uppoffra, i synnerhet om man istället kombinera det hela med lättillgängligare och billigare preventivmedel.
Jag är så glad att problemen inom svensk sjukvård är av en helt annan art...
Nu väntar vi bara på att det blir fart på mellanösterpolitiken när den största stötestenen inrikes är avklarad! Vilket behövs med tanke på hoten om nybyggnationer på det som egentligen inte är Israels mark alls...
Mer media svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn sds sds dag dag dag dag dag dag dag dag gp exp exp exp exp exp hd hd hd ab ab kb
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
söndag 21 mars 2010
Det är inte ofta jag går emot mitt parti...
Det är inte ofta jag går emot mitt partis åsikt, eller vad jag har för mig är deras åsikt.
Det är inte ofta som jag håller med Beatrice Ask, i synnerhet inte efter hennes tidigare uttalande som avslöjade hennes okunnighet om rättssamhället.
Men visst, att tvångstesta unga, där det finns en reell misstanke, har jag inga problem med alls att acceptera och jag hade inte haft det varken som ung eller som förälder.
Sen är det som vanligt i den här typen av diskussioner, man glömmer bort den drogen som är vanligast och det som orsakar mest problem i samhället: Alkoholen. Den tycker jag inte regeringen har agerat tillräckligt mot och de är alldeles för undfallande mot de som tjänar pengar på alkoholen, precis som jag var inne på tidigare och det känns som ett fortsatt hyckleri.
Mer media ab
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Det är inte ofta som jag håller med Beatrice Ask, i synnerhet inte efter hennes tidigare uttalande som avslöjade hennes okunnighet om rättssamhället.
Men visst, att tvångstesta unga, där det finns en reell misstanke, har jag inga problem med alls att acceptera och jag hade inte haft det varken som ung eller som förälder.
Sen är det som vanligt i den här typen av diskussioner, man glömmer bort den drogen som är vanligast och det som orsakar mest problem i samhället: Alkoholen. Den tycker jag inte regeringen har agerat tillräckligt mot och de är alldeles för undfallande mot de som tjänar pengar på alkoholen, precis som jag var inne på tidigare och det känns som ett fortsatt hyckleri.
Mer media ab
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Etiketter:
Alkohol,
droger,
politik,
regeringen
Sd-politiker hotar gravid mamma
I What goes around comes around så skrev jag ett långt inlägg om Sd och om Lena Sundströms bok om Världens lyckligaste folk.
Helsingsborgs Dagblad gör en lysande insats idag när de börjar publicera hennes bok i tidningen i vad som är ett av landets tätaste fästen av sd-anhängare. Ett lysande jobb, även om jag misstänker att många vägrar ta till sig av innehållet i hennes bok.
Men vettiga granskningar av sd och deras politik behövs, inte minst när de lovar miljarder men inte talar om hur det ska finansieras. Vem kan ta en sån politik på något som helst allvar?
Även Hd:s kultursida skriver bra om sd i Ett anständigt liv:
Som vanligt så kommer det att komma mothugg i kommentarerna här, och de allra flesta kommer inte att följa de mycket få reglerna som finns för kommentarerna i denna bloggen, trots att det handlar om anhängare som vill att lag och ordning ska gälla och att alla ska följa reglerna...
Men jag kan ge svar på tal redan nu:
När det går åt helvete för Sd så visar de upp samma våldsamma nuna igen. När inga besökare kom till deras möte i Blekinge så ringde de upp föräldrar, bland annat en gravid mamma, till barnen för en nedläggningshotad skola och hotade dem, enligt BLT:
Läs mammans egna blogginlägg Hämnden är ljuv sd och Utskälld...
I övrigt rekommenderar jag den nya Sverigedemokratiska sidan, som är emot partiet ifråga! Våga visa att du är emot sd!
Uppdaterat Ytterligare en Sd-politiker agerar på ett klart och tydligt sätt när en sd-politiker ljuger om att han är journalist på känd tidning och han skriver om det själv i Jag borde bli journalist på heltid och Kvällens lilla hyss.
Av någon anledning tror jag inte han kommer att bli långlivad som politiker, i synnerhet inte när han skriver ett långt inlägg om nyss inkomna invandrare som inte är det minsta kritiskt mot invandrarna ifråga...
Mer media: hd hd hd svd svd sds dn
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Helsingsborgs Dagblad gör en lysande insats idag när de börjar publicera hennes bok i tidningen i vad som är ett av landets tätaste fästen av sd-anhängare. Ett lysande jobb, även om jag misstänker att många vägrar ta till sig av innehållet i hennes bok.
Men vettiga granskningar av sd och deras politik behövs, inte minst när de lovar miljarder men inte talar om hur det ska finansieras. Vem kan ta en sån politik på något som helst allvar?
Även Hd:s kultursida skriver bra om sd i Ett anständigt liv:
De främlingsfientliga sverigedemokraterna har en kultursyn som kan få den vitaste skåning att blekna. Fräckt påstår man att Selma Lagerlöf skulle tillhöra supportrarna om hon hade levt i dag. Ty Nils Holgerssons bild av Sverige är deras. Röda stugor med helvita invånare. Dock undviker man i partitalen om Selma att nämna att hon var lesbisk. Sådant lämnar man naturligtvis därhän i kretsar som bara för något decennium sedan i homofobiskt raseri "knackade bög" och såg till att RFSL tvingades stänga i Helsingborg....I retoriken är sd ett rent enfrågeparti. Allt är invandrarnas fel. Våldtäkter, kriminalitet, sänkta pensioner, arbetslöshet! Allt. Och "massinvandringen" kostar "50 miljarder" och när den "omedelbart ska minskas med 90 procent", som sd framförde i veckan, kan allt betalas! Nationen är hotad. Imorgon tvingas alla svenska kvinnor gå i burka och du och jag knäböja i riktning Mekka!Bakom främlingshatet finns förstås det reaktionära godset som väsande ormar i gräset. Tanken på det svenska blodet och den vita rasen. Själva försöker de ta avstånd från de öppna nazisterna och Karl XII-stollarna. Men fernissan är tunn och genomskinlig. Under den finns hatet mot de andra, de som inte "hör hit", de med "fel" religion, de med "fel" hudfärg eller "onaturlig" sexuell läggning och så vidare rakt in i historiens mörkaste skrymslen. Det är därför ett alltigenom oanständigt parti.
Som vanligt så kommer det att komma mothugg i kommentarerna här, och de allra flesta kommer inte att följa de mycket få reglerna som finns för kommentarerna i denna bloggen, trots att det handlar om anhängare som vill att lag och ordning ska gälla och att alla ska följa reglerna...
Men jag kan ge svar på tal redan nu:
När det går åt helvete för Sd så visar de upp samma våldsamma nuna igen. När inga besökare kom till deras möte i Blekinge så ringde de upp föräldrar, bland annat en gravid mamma, till barnen för en nedläggningshotad skola och hotade dem, enligt BLT:
Sverigedemokraterna i Karlshamn lyckades inte locka en enda person till mötet om Ringamåla förskolas framtid i torsdags kväll.
Då blev inbjudna föräldrar uppringda och utskällda av partiföreträdarna.– De sade att de skulle rösta för en nedläggning av förskolan när vi betedde oss så här. De skulle hänga ut oss i tidningen med namn och förklarade att vi var inkompetenta, säger en förälder.
Läs mammans egna blogginlägg Hämnden är ljuv sd och Utskälld...
I övrigt rekommenderar jag den nya Sverigedemokratiska sidan, som är emot partiet ifråga! Våga visa att du är emot sd!
Uppdaterat Ytterligare en Sd-politiker agerar på ett klart och tydligt sätt när en sd-politiker ljuger om att han är journalist på känd tidning och han skriver om det själv i Jag borde bli journalist på heltid och Kvällens lilla hyss.
Av någon anledning tror jag inte han kommer att bli långlivad som politiker, i synnerhet inte när han skriver ett långt inlägg om nyss inkomna invandrare som inte är det minsta kritiskt mot invandrarna ifråga...
Mer media: hd hd hd svd svd sds dn
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)