torsdag 27 oktober 2011

Några tankar kring talande och Medborgarpanelen hos Landstinget Kronoberg


(fotona är tagna av Fanny Battistutta från Landstingfullmäktige i Kronoberg 25 oktober 2011)

Jag vet egentligen inte riktigt vad människor tror, eller inte tror, om mig. Men jag kan ju berätta några saker.

När jag var barn, och säkert minst 10 år till därefter, oavsett när man nu räknar med att man slutar vara barn, så hatade jag verkligen att stå inför människor och prata. Jag menar hata på riktigt. Så där riktigt jävla illa att jag inte bara fick magknip och allmän ångest, utan även valde att stanna hemma och sjukanmäla mig eller som vid ett par tillfällen fejka svimningsanfall, vilket jag antagligen fått om jag försökt gå fram och göra något inför klassen, för att klara mig ur situationen där allas blicka var riktade mot mig.

Igår var första gången jag stod inför ett fullmäktige och talade, efter snart 3 års politisk aktivitet. Någonstans känns det som om jag gick bakvägen, eftersom jag gjorde det i landstingsfullmäktige, där jag kom in som ersättare efter rätt många timmars fullmäktige och tyckte jag hade något att säga, lagom tills alla ville gått hem för flera timmar sen. Det var, lustigt nog, så att människor redan rest sig och börjat packa ihop innan jag valde att anmäla intresse för att faktiskt ställa en fråga på ledarmöternas frågestund, som var sista programpunkten för den nästan 11 timmar långa fullmäktigedagen.

Nu är jag inte riktigt så nervös som då, även om det var lite pirrigt. Jag lärde mig i slutet på 90-talet, när jag gick på KomVux, denna underskattade studiemöjlighet, att hantera det här. Jag minns egentligen inte riktigt varför det gick bra då, när det inte så många år tidigare inte alls funkat, utan att jag varit i princip som när jag var barn.

Den enda skillnaden jag märkte hos mig själv, var att jag faktiskt hade möjligheter att välja ämnen att berätta om som jag var intresserade av och, kanske framförallt, faktiskt kunde väldigt väl. Dessutom var man där på mer jämnbördig nivå med läraren och jämfört med grundskola och gymnasie så fanns det ingen egentlig hierarki som gjorde att man kände sig som sämst i världen redan från början.

Därför var jag inte särskilt nervös igår, för jag visste vad jag skulle fråga om, nämligen om hur man tänkt hantera de som är mest sjuka i landstinget och har mest kontakt med sjukvården, vilket är de äldsta generellt sett angående den nya Medborgarpanelen.

Jag tycker det är ett jättebra förslag, men risken är att eftersom det sköts via internet så är det möjligt att det inte alls fångar upp de som är inte bara pensionärer, utan ytterligare några år äldre och som är de som har mest erfarenhet av sjukvården i vårt landsting.

Visserligen är det en fråga som kommer att lösa sig, i vart fall vad det gäller åldern, men även de som är på en socioekonomisk lägre skala använder internet mindre men är mer sjuka, så risken är att den fortsätter slå lite snett.

Oavsett vad så hoppas jag att alla ni som bor i Kronobergs Län anmäler er till Medborgarpanelen, som beskrivs så här:


Vad är en medborgarpanel?

Medborgarpanel är en möjlighet för dig att framföra dina synpunkter i aktuella frågor till politikerna i Landstinget Kronoberg. Det är ett rådgivande forum som ska bidra till att utveckla demokratin.
Du som bor i Kronobergs län, är äldre än 15 år och som inte är politiskt aktiv i Landstinget Kronoberg är välkommen att vara med i medborgarpanelen.

Så här går det till

Du anmäler dig genom att lämna din e-postadress. E-postuppgifter hanteras enligtpersonuppgiftslagen (PuL 1998:204). Du kan avanmäla dig precis när du vill på denna sida.
Tre gånger per år får du sedan en enkät med aktuella frågor skickat till din e-postadress. Det tar ungefär tio minuter att svara och du har två veckor på dig. Dina svar i enkäterna är helt anonyma. Vi kan inte spåra dina svar tillbaka till dig.
Viktigt för dig att veta är att du inte binder dig att svara på alla enkäter. Du väljer själv vilka enkäter du vill svara på.

Din medverkan är betydelsefull

När enkäten stängts och resultatet sammanställts får du information om det via e-post. Resultatet redovisas också för den politiska ledningen i Landstinget Kronoberg samt publiceras på landstingets hemsida. Målet är att detta ska vara klart inom ett par veckor efter att enkäten stängts. 
Resultatet från enkäterna ska sedan användas för det fortsatta arbetet med att utveckla hälso- och sjukvården i Landstinget Kronoberg.

Anmälan gör man här, och består enbart i att skicka in sin e-mailadress.

Idag var jag på ett föreberedande möte inför budgeten, "budgetkickoff"och vågade även där ställa en fråga angående vad man gör åt att läkemedelsföretag som tjänar stora pengar och vad man kan göra åt det. Jag tycker i och för sig inte att jag fick ett bra svar, och av fel person dessutom, landstingsdirektören, och inte de som satt i "expertpanelen".

Men, för att travestera ett känt uttryck, de här två sakerna var stora steg för mig personligen, men ett väldigt litet steg för mänskligheten :)





Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar