måndag 2 juli 2012

Sverigedemokraterna - Ett parti för de rika

Jag känner att jag har ont om tid att hinna med bloggandet alls, dels för att jag skriver mer för vanlig pappersmedia, i form av insändare och debattartiklar, men även för att det är en hel del inläsande inför möten och sen själva mötena som stjäl tid.


Lägg till det ett vikariat nu på några månader som truckförare, ett nog så intressant jobb med bra arbetskamrater, som omväxling till föregående jobb...


Men när Almedalen börjar och Sd börjar visa sina politiskt fula trynen är det svårt att vara helt tyst med kommentarerna...


Den här gången försöker de, tror jag, att dels fjäska för regeringen för att få mer makt och att försöka bredda sin politik till att inte bara handla om invandrare, när de går ut med att de gå med på regeringens femte jobbskatteavdrag.

Jag förstår inte hur det på något sätt kan gynna merparten av deras väljare, som i hög grad består av låginkomsttagare som jobbar för låga löner, är sjukskrivna eller arbetslösa.

Det är en reform som inte har kunnat bevisas ha ökat antalet jobb, men däremot inkomsterna för de som tjänar mest och har tvärtemot inte gynnat de med låg eller ingen inkomst alls. Det vill säga Sd:s främsta väljare.

Jag har hela tiden försökt hävda att Sd ÄR ett borgerligt parti, eftersom de till 90% röstar igenom de borgerliga förslagen i riksdagen. (Det samma gäller f ö även Älmhults kommun och Kronobergs landsting, som jag är aktiv i, och som jag förstått även i övriga landet).

Men jobbskatteavdraget visar tydligt på att de inte bryr sig om sina väljare låginkomsttagarna...

Att de är ett främlingsfientligt parti vet vi sen länge, vilket förstärks via deras samarbete med ett högerextremt österrikiskt parti.

Det är dags att få väljarna att inse att de även är ett parti som är emot vanligt folk med vanliga låga löner. Din välbetalde chef kan få många tusenlappar extra i månaden av de fyra första jobbskatteavdrag och Sd vill att de ska få ännu fler.

Du får i bästa fall någon hundralapp, om du har jobb. Annars betalar du helt plötsligt en betydligt högre skatt än de som har bäst råd till det, upp till över 10%-enheter mer.

Jobbskatteavdraget är en orsak till att resurserna är sämre för Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, vilket har skadat deras förtroende gravt. Det vore bättre att Sd la sina resurser där istället. Eller på gamla och dementa, ett förslag där Vänsterpartiet har bra förslag om kontroller.

Till och med moderaterna inser att de måste satsa på de svaga inför nästa val, men frågan är vem som luras av kortsiktiga satsningar lagom till valet? Inte försvaret i alla fall...

Ska jag nämna något om de övriga så har Mp synts oväntat mycket, efter att ha varit osynliga länge. Deras förslag om att laga billigare tycker jag är ett rätt bra förslag för att minska resursslöseriet och är en sak som jag faktiskt kan funka produktivt på ett annat sätt än rut-avdraget.

Däremot vet jag inte varför man ska begränsa sig till skräddare och skomakare?


media ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab svd svd dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn hd hd hd hd smp smp gp gp gp gp gp gp gp gp dag dag nsk skd skd sr sr sr sr


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Skyll inte försäkringskassans och arbetsförmedlings oduglighet på jobbskatteavdragen. Sedan jag kommit ut på arbetsmarknaden, ca 10 år före alliansen kom till makten har de två varit helt odugliga. Särskilt arbetsförmedlingen som är ren skit och där man inte får jobb. Vill du säkra jobb ska du inte förlita dem på de.

    Sen vet jag inte hur du tänker med jobbskatteavdragen men mig har de hjälpt med mer än någon hundralapp och då har jag en i Sverige medelinkomst på ca 25 tusen per månad.

    Jag läste något om att anledning att sd går med på jobbskatteavdraget är för att finansinspektionen eller vem det var som säger att det är viktigt att gå vidare med avdragen för att öka köpkraften och att det är därför de nu ändrar sig, dvs de litar på experter istället för att som lekmen bara tycka...det tycker jag faktiskt visar på visa ansvar (även fast det mesta andra de snackar om är totala galenskaper)

    SvaraRadera
  2. Till viss del hänger de ändå ihop för de avdragen gör att statskassan får mindre pengar. Tidigare fanns det mer utbildningar för arbetslösa än det finns idag.

    Jag talar om de som har lite lägre löner än så men även de som tjänar mer än dig får också i pengar räknat mer pengar över än du pga jobbskatteavdragen. Frågan är om du är så säker på ditt jobb och din hälsa att du aldrig kommer behöva de pengarna statskassan inte får in?

    Köpkraften påverkar mer om den ökas för de som har lägre inkomster får mer pengar att använda.

    SvaraRadera