tisdag 2 april 2013

Ann-Charlotte Wiesels version av demokrati haltar

Svar till Ann-Charlotte Wiesels insändare, Smålänningen 27.3

Ann-Charlotte Wiesels version av demokrati haltar

Det är trist att se hur Wiesels till Gunilla Mattsson-Dahl, försöker förklara hur demokratin fungerar. Stora delar av Wiesels insändare instämmer jag i.

Men när hon förklarar hur det fungerar när en enskild medlem inte håller med gruppen i partiet så borde hon tydliggjort att hon talar enbart för moderaterna (i Ljungby antar jag?).

När jag var ny som politiker så ställde jag en fråga vid ett medlemsmöte hos Vänsterpartiet Älmhult samt i Vänsterpartiets landstingsgrupp om hur jag ska göra om jag som representant vid ett möte inte håller med partiet i övrigt. Det svar jag fick var att man ska förklara för övriga varför man väljer att gå emot gruppens åsikt i förväg.

Men i övrigt så står det en fritt att ha en egen åsikt och gå emot sitt eget parti. Jag tycker Wiesel istället borde fundera på hur trovärdigheten ser ut hos den politiker som väljer att exempelvis inför ett val gå ut för att driva en specifik fråga, men sen plötsligt får göra avbön och rösta emot det man gått till val på.

Att anse att man som medlem i fullmäktige ska stanna hemma som Wiesel gör, trots att just där faktiskt är vald av folket, tycker jag är ytterst tveksamt demokratiskt sett.

Eftersom vi i viss mån har personval så går det inte att som Wiesel gör, att hävda att man enbart representerar sitt parti och dess åsikter. Framförallt representerar man de som valt att rösta på det parti och det man tror sig veta att de vill ha ut av partiet. 

Exemplet från Växjö Wiesel nämner var en kd-kvinna som röstade mot en utförsäljning av hyresrätter, för att hon ansåg att det inte gynnade den lilla människan. Det tycker jag var väldigt bra gjort och helt i enlighet med vad Kd påstår sig stå för. Dessutom har hon fått oerhört mycket stöd av vanliga människor, utanför alliansstyret i Växjö.

Jag kan bara beklaga att Wiesel tycker det är negativt. Det tycker inte jag.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet ÄlmhultInga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar