söndag 11 juli 2010

Måtte värmen försvinna...

Jag minns inte att jag någonsin gillat värmen, men ju äldre jag blir desto eländigare tycker jag att den är.

Igår,  när jag bommade igen på jobbet, så badade vi på den lilla badplatsen brevid, och trots att sjön är relativt djup och stor till ytan, så var det knappt att vattnet kylde av oss alls, utan det kändes som om vattnet nästan var varmare än luften...

Vi bor visserligen norr om Hästveda, men det är inte så många mil från stället som igår var varmast i landet sen 1994 och bara något längre till Målilla som tycks ha haft varmt också... Vad eländigare är att det idag ska bli ännu varmare...

Idag ska jag i vilket fall som helst jobba, i en förhållandevis sval kyrka. I vanliga fall så är kyrkogården arbetsplatsen, och den är inte så rolig vid så här hög värme, eftersom en stor del av ytan är utan skugga och den enda räddningen som finns är just sjöns närhet och att det ofta blåser lite. Men när vi badade igår så var det helt vindstilla och jag var glad att det inte var en arbetsdag utomhus i så hög grad igår heller...

Någon tropisk natt hade vi inte heller i natt så det gick att få in lite svalka från de 16°c som utomhustemperaturen höll för en timme sen, men det värms upp snabbt och redan nu är det över 20°c.

Illa nog är det eftersom det behövs regn, inte bara för växtligheten både hemma, på jobbet och överallt, utan det som är värst är antagligen risken för skogsbränder, vilket riskerar bli omfattande snabbt, trots brandflyg som flyger över ett par gånger om dagen.



Jag ska försöka ge mig ut för att springa, trots att jag är varm redan och har ont i magen, som vanligt, av värmen. Det blir inte så långt som multisportarna i Skåne rörde sig igår, men jag hoppas jag ska kunnat få i mig lite vatten till så jag orkar min kortare runda, runt en mil, innan det är dags att raka sig och köra till jobbet.

Det jag ser fram mest mot är dock att handla mat efter jag jobbat. Det finns ingen anledning att ha bråttom förbi kyl- och frysdiskarna idag :)

Uppdaterat Har genomlidit dagen, även om jobbet som sagt var rätt svalt, med stor möda. Värst var med två kylväskor att transportera sig närmare två mil från den stora affären i kommunens huvudort innan allt hade antagit samma temperatur som omgivningen.

Det gick så där ärligt talat, för var det över 30°c ute så var det säkert över 50°c i bilen och kylvarorna var inte kyliga alls och frysvarorna var ordentligt mjuka, trots fullt med kylklampar.

Som om det inte vore nog så har även getingarna kommit, vilket är så lagom kul med två katter som äter allt som flyger...

Mer media sds svd svd svd dn dn dn dn dag dag dag gp gp skd smp nsk nsk kvp exp gp hd hd hd hd skd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar