torsdag 18 november 2010

Det blir knappast bättre...

Jag skrev om Ett dåligt beslut på både lång och kort sikt, angående det köpet som kommunen valde att göra av det konkursdrabbade Kunskapscentrumet på Möckelsnäs för några dagar sen, eftersom det är ett ekonomiskt tveksamt projekt.

I dagens Smålänningen så visar det sig att kristna Kanal 10, som ägs av en pastor från Citykyrkan i Älmhult, har lagt ett bud på 10 miljoner och som är 2 miljoner högre än det bud som kommunen gav och som konkursförvaltaren accepterade.

Tydligen så har tv-kanalen ansett att de fått för få dagar på sig att låta banken gå igenom lånet som hade kunnat möjliggöra köpet och därefter dragit tillbaka sitt bud.

Att det hela är ett konstigt beslut, sett till att kommunen köper kunskapscentrumet, nämnde jag tidigare, men när man nu dessutom köper det till ett lägre pris än vad man hade kunnat göra så blir det ännu märkligare. I synnerhet om man, som flera politiker framförde på fullmäktige, vill köpa det av hänsyn till företagarna som satsat pengar som riskerar gå förlorade om det inte blir en köpare.

Visserligen ansåg jag , så väl som nu, att företagare ger sig in i affärsprojekt med vetskapen att de kanske inte får igen några pengar alls och att de någonstans får stå sitt kast för sina beslut som alla vi andra får göra vid dåliga beslut.

Men det argumentet försvinner totalt bort nu när man inte agerar för att få ut så mycket pengar som möjligt till fodringsägarna.

Nu ska jag villigt erkänna att jag inte alls kan juridiken kring konkurser, så jag utgår från att allt gått till väga som sig bör.

Men en konkursförvaltare som i slutet av intervjun konstaterar att "kanal 10 hemskt gärna skulle vilja köpa Kunskapscentrum och fastigheten skulle passa dem utmärkt." samt att "på det här sättet räddas Linnés kulturskatt", via kommunens köp ser märkligt ut i mina ögon. Jag trodde att konkursförvaltarens enda uppgift var att få ut så mycket som möjligt för det som har gått i konkurs, för att företräda de som riskerar att bli utan pengar.

Det centerpartistiska kommunalrådet Peltola säger dessutom i Smålänningen att "Vi vill fortsätta på samma vis som stiftelsen och hedra det engagemang som företagen som sponsrat Kunskapscentrumet har lagt ner."

Inte för att vara sån, men med tanke på hur illa det gick så är ju frågan varför kommunen ska fortsätta vara inblandad i ett uppenbart riskprojekt?

Eftersom hela bygget är ett nybygge, som inte ens ligger i direkt anknytning till det stora turistmålet, Linnés födelsehem och inte heller hans uppväxtplats (vilket naturligtvis är svårt eftersom den ligger på kyrkogården där jag jobbar) så har jag mycket svårt att se att kunskapscentrumet i sig är viktigt varken för turisterna eller för att bli ett världsarv på sikt.

Istället undrar jag om problemet inte är vem som är köparen?

Det ska sägas att jag själv ideologiskt står väldigt långt ifrån vad jag uppfattar vara Citykyrkans inriktning, som jag upplevt som närstående till Livets Ords framgångsteologi, vilket understryks av Ulf Ekmans blogg.

Även om det nu är så att vem köparen är som är ett av problemen, så kan det vara som en person sa apropå att vederbörande hade hört ett rykte om att de lagt ett bud: "Är de ett problem för någon så måste man se det bättre att de kommer så långt iväg från centrala Älmhult som möjligt".

Själv ser jag på köpet och försäljningen krasst, rent och strikt ekonomiskt. Den som har möjlighet att betala mest är den som bör få köpa det som ingår i en konkurs, så länge det inte är en uttalad kriminell organisation.

Här verkar man inte velat ge möjligheten att få fodringsägarna att få tillbaka så mycket pengar som möjligt.

Uppdaterat Jag noterar att en privatperson har överklagat beslutet att kommunen köper anläggningen. Jag tror dessvärre inte att det kommer att påverka processen det minsta, men det är ändå bra att det görs.

Uppdaterat 2 Jag noterar att även Sd överklagar kommunens köp av anläggningen. I sak kan jag tycka att informationen kom försent för alla inblandade, eftersom det var rätt få som visste om något innan. Men i sak tror jag, tyvärr, inte att det hela fått en annan utgång.

Mer media smp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar