onsdag 7 april 2010

Jag håller med Smålandspostens ledarsida

Jag håller med Smålandspostens ledarsida idag, vilket inte händer varje dag, vilket är anmärkningsvärt med tanke på att jag är vänsterpartist och de inte är det...

Naturligtvis är det rimligt att svenska elever känner till modern historia.

Varför inte börja med att lära sig svensk historia, där det finns många luckor till och med om händelserna kring andra världskriget?

Hur många har hört talas om Storsien, som var ett läger för de som inte delade den tidens syn på exempelvis stödet till Finland?

- Det var ju inte bara kommunister som satt i Storsien. Här fanns både högermän och socialdemokrater som bland annat inte delade åsikten att Sverige skulle skicka frivilliga till kriget i Finland. Ofta tycks det ha räckt med ett särskilt språkbruk för att väcka misstankar om landsförräderi. Men så fanns det också en man här av judisk härkomst. Han var furir i Umeå och undrade varför de inkallade pojkarna gick med hakkors på sina civila kläder på sin fritid. Det räckte för att han skulle skickas till Storsien.
Läs mer i I Storsien lever minnet av historien vidare. Jag rekommenderar Gunnar Kieri och Ivar Sundströms bok 1. arbetskompaniet Storsien : [en bok om politisk internering 1939-40], som är så gammal och en av få som skrivits om det hela, att jag är säker på att den bara finns att beställa på bibliotek.

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar