fredag 16 april 2010

Tyvärr sd i Älmhults kommun

Jag hörde visserligen ryktesvägen att Sd i Älmhult hade svårt att hitta kandidater, inte minst att döma efter den milt sagt tomma och ouppdaterade bloggen...

Men det visar sig att det blir en lista med minimumet fyra personer, där två är gifta med varandra, och som dessutom lämnas in försent till länsstyrelsen tråkigt nog...

Men att döma av vad första namnet på listan säger i intervjun så är jag inte så säker på att de kommer att ha någon politik att komma med ändå...

Notabelt är också att Sd-toppen i landstinget oroar sig över att samhället blir allt mer övervakande, vilket torde vara emot vad väljarna tycker, som enligt en debattartikel från i höstas, är det partiet vars väljare är mest positiva till att staten ska kunna använda tvångsmedel.

Nu tror jag visserligen att Sd kommer att komma in kommunen vid detta valet också. Men jag antar att det också kommer att bli avhopp som det blivit på många andra ställen i landet och att det är tveksamt till om de ställer upp vid nästa val.

Fram tills dess så kommer vi att få se fler exempel på att partiet odlar sin martyrskap, tills den dagen de och väljarna inser att de numera får mycket uppmärksamhet och media som inget annat parti utanför riksdagen fått förut.

Då lär de bli som NyD, ett bortglömt parti ingen saknar. Så jag längtar till den dagen!

För att uppdatera det här inlägget lite så finns det all anledning att bryta ner Sd:s retorik för att visa att de har fel.

En av deras bevekelsegrunder är att spela på människors rädsla, bland annat med hjälp av statistik, som man ofta både medvetet och omedvetet använder till lögner. Läs exempelvis det här, som motbevisar att våldet ökat, Därför ljuger kriminalstatistiken:


Hur går det här ihop?
- Jag förstår att det kan vara förvirrande om man inte jobbar med de här frågorna. Förklaringen är helt enkelt att det finns ett system som används för två olika ändamål.
- Det kriminalstatistiken visar är de fall som anmäls hos polisen som dödligt våld. När polisen misstänker ett mord så måste man upprätta en anmälan för att kunna börja en teknisk undersökning och kunna vidta tvångsåtgärder mot personer som skulle kunna ha begått det misstänkta brottet. Men i majoriteten av fallen är det inte frågan om dödligt våld, utan andra händelser, till exempel självmord eller olyckor.
- Men det finns också anmälningar som är direkt felaktiga, som till exempel avser försök till mord och dråp. Sedan har vi ett antal anmälda mord varje år som begåtts i andra länder. 1998 till exempel så avsåg tio procent av de anmälda fallen i Sverige mord som skulle ha begåtts i Chile 1973, och som anmäldes i samband med att Pinochet satt i husarrest i London. Vi har också händelser som anmälts i samband med kriget i forna Jugoslavien.
- Brå bygger sin statistik på de hos polisen anmälda fall av mord och dråp, så där ligger alla dessa felaktigheter kvar. Detta är ett pedagogiskt problem, eftersom statistiken blir fel, när det handlar om faktiska brott.
Samtidigt så drivs Sd:s politik av hat mot de som bor i förorterna, men även där går det att konstatera att det finns en hel del myter och läser man en artikel i DN så är det tydligt att det dels behövs mer förebyggande insatser, och att det finns förorter med relativt få problem också. Sociala insatsgrupper som Götblad föreslår kan vara en väg att gå, även i mindre orter.

Dessutom så är jag glad att jag inte bor kvar i Perstorp, där jag konstaterar att partiet får ihop nästan dubbelt så många namn i detta valet, jämfört med föregående val. Stämningarna i stora delar av Skåne är betydligt värre än i Älmhults kommun...

Mer media svd dag nsk

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!



10 kommentarer:

  1. SD rider på lågkonjunkturen på samma sätt som nazistpartiet slog rot i tyskland under den stora depressionen.

    Det är skönt att kunna skylla allting på någon annan, helst någon med fel hudfärg eller "kultur". Det blir ett slags snuttefilt att suga på när livet känns tungt.
    SD vill ogärna kalla det för rasism utan lindar in det i 'kritik mot invandringspolitiken' istället men innehållet i budskapet är detsamma som rasist/syndabockspartier alltid haft.

    "Det är någon annans fel att ditt liv suger! Vi är bättre än dem! Ditt liv skulle vara så mycket bättre bara vi får bukt med invandrarna/judarna/bögarna/övrigt!"

    Det går över när ekonomin ser bättre ut igen och folk har fått tillbaka sina jobb.
    Då får SD bara kvar sin gamla kärna av hårdföra rasister och faller tillbaka i glömska och meningslöshet tills nästa lågkonjunktur. Under tiden får vi bara hoppas på att de seriösa partierna har vett att inte samarbeta med dem.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det kommer att bli stora problem för Sd oavsett om de kommer in i riksdagen eller inte. Kommer de in så betvivlar jag att de kommer in nästa val och oavsett när de får problem med att komma in i riksdagen så är oddsen goda för en radikalisering och att det, som du också är inne på, som blir kvar är en hårdare kärna med rasister, som det var när sd började.

    SvaraRadera
  3. Hat, hot och fientlighet finns överallt i SD:s partiprogram, eller hur!

    Ni är patetiska.

    SvaraRadera
  4. Som om partiprogrammen säger allt? Läs här istället: http://www.expressen.se/1.424813

    SvaraRadera
  5. Jag har redan lämnat landet, men tycker synn om mina barn och mitt barnbarn om SD får något som helst inflytande.
    Per

    SvaraRadera
  6. Visst, rasism är dumt. Det är enkelt och logiskt, och de flesta håller nog med. Men problemet med ditt resonemang är helt enkelt att du argumenterar mot ett SD som bara existerar i media (och vissa debattörers huvud).

    De flesta SD sympatisörer är helt ointresserade av "ras" och "främlingsfientlighet", det är helt enkelt inte något som är av vikt. Att argumentera mot dem på detta sätt är således inte fruktbart (annat än att du säkert får kred bland andra som tror på detta SD). De som tänker rösta på dem... bryr sig inte.

    Så även om jag förstår synvinkeln så tror jag att du jagar skuggor.

    Om du vill nå fram till potentiella SD sympatisörer så tror jag att du måste byta infallsvinkel och istället analysera orsaker till den misslyckade integrationen och hur detta bör lösas.

    SvaraRadera
  7. Vilken tur att Sverige står och faller med Älmhults kommun. Har du överhuvudtaget träffat en invandrare...någonsin? Har du någonsin samtalat med en invandrare?

    SvaraRadera
  8. Per - Det gör jag också!

    Bing - På ett sätt kanske du har rätt. Samtidigt så är det svårt att komma förbi att Sd är ett parti som på många sätt inte är det parti som väljarna tror att det är. Det finns en tidigare undersökning som visar på stor variation på vad väljarna förväntar sig av Sd, utöver vad det gäller just invandringen, som inte alls sammanfaller med varandra. Så många väljer kommer att bli besvikna, mer än de som blir besvikna på de vanliga partierna.

    Anonym - Jag gör ett undantag för att släppa igenom anonyma kommentarer, så skriver du igen vill jag se ett namn på dig.

    Jag har bott i de kvarteren i Älmhult med mest invandrare i en trappuppgång med bland annat somalier. Jag har bott och jobbat i Malmö på ett av rätt få företag som verkligen inte brydde sig om folks ursprung, så där fanns eritrianer, somalier, araber, greker, japaner, portugiser m fl som bland annat inkluderade fler muslimer, varav en fick min hjälp med att veta åt vilket håll Mecka låg åt så han kunde ligga åt rätt håll.

    Jag är aktiv i facket och har därigenom träffat många invandrare, även här ett antal muslimer av olika ursprung och olika tro (även om man inte förväntas tro att deras tro kan variera).

    Så Ja, jag har pratat med oerhört många invandrare och har utöver de ovan ett antal personliga vänner som inte är födda i Sverige.

    SvaraRadera
  9. Kulturka. - Jag svarar dig trots att jag inte släpper fram din kommentar denna gången heller, eftersom du länkar till vad jag antar är din blogg, som jag inte alls vill ge en länk till, vilket är en av några få regler för denna bloggen.

    Jag är inte förvånad över att en sverigedemokrat inte förstår skillnaden mellan demokrati och censur. Är valet fritt som du säger, så är det inte odemokratiskt eller censurerat.

    Jag som många andra har några få enkla regler för vad som ska få sägas här i min blogg. Precis som jag har några få enkla regler för vilka som får komma hem till mig och vad för åsikter de får ha eftersom det är mitt hem, precis som det är min blogg.

    Lika väl som jag föredrar demokrati lika väl tycks du föredra ett samhälle där du får bestämma hemma hos mig. Det är knappast demokrati och det är som vanligt med Sd:s anhängare, de har svårt att förstå...

    SvaraRadera
  10. De lättfattliga reglerna du inte vill förstå finns f ö i vänstra kolumnen.

    SvaraRadera