söndag 9 januari 2011

Så jävla beklämmande

Det är så jävla beklämmande att behöva läsa om hur en slöjförklädd kvinna inte bara får sten och ovett mot sig, utan dessutom får utredningen nerlagd, trots att hatbrott ska vara prioriterade, på två röda sekunder.

Som det brukar många gånger så kan det bli en förändring när media tar upp fallet. Men att det inte har kommit innan stör mig.

Och att det finns människor med så mycket hat att de ger sig på andra människor som inte har gjort dem något är så jävla beklämmande.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

32 kommentarer:

  1. Detta är för jävligt,det tror jag de flesta håller med om.Tyvärr är det ganska vanligt,svenska ungdomar trakasseras och misshandlas av invandrargäng var och varannan dag ute i förorterna.Då är det dock bara enskilda individer och inget stort problem,när nu det här tas upp är det ett bevis på den rasism som frodas bland svenskar.Är det inte lite konstigt?

    SvaraRadera
  2. Ja det är förjävligt. Högerextrema grupperingar som går hand i hand med islamister. I det här fallet är det alldeles för luddigt för att uttala sej om vem/vilka gärningsmännen är. Det kan lika gärna vara ett gäng sunnimuslimer och tjejen råkar vara shia. Dock läggs diverse fall ner även om polisen får berättat vilka "gärnningsnmännen troligtvis är". Det är knappast att servera något på silverfat till polisen, en videosekvens i bra kvalitet vore att severa något på silverfat. Jag tycker inte det här är värre än om vemsomhelst blev misshandlad, jag ser inte varför det här skulle få extra prioritet. Vi ska behandla människor lika men det är inte möjligt eftersom vi inte behandlar oss sjkälva lika, en svensk kan nämligen i lagens mening inte utsättas för hatbrott. Dagens mediaklimat vill även gärna få allt som rör våld där en muslim råkar vara offer till hatbrott. Man spelar gärna på att lägga skuld på Sverigedemokraterna och kommmer med diverse lögner om SD. Vi som röstade på SD är inte så mycket emot muslimer eller egentligen ens islam om det vore så att man höll sin religion till en privatsak. SD är inte muslimfientligt men väl islamfientligt, det är stor skillnad. I övrigt stinker hela artikeln snyfthistoriua och det skulle inte förvåna mej en sekund om det är väldigt mycket i den som inte stämmer. Sen undrar jag lite över den här meningen "Varför stenar de dig, mamma?", varför vet en flicka osm går i dagis att det ordet ens finns? Jag köper det inte, en naturligare fråga vore "varför kastar dom sten på oss mamma?". Men nä, artiekln är för full med känslor för att man ska kunna köpa den, snyfthistorier som endabrt är där för att svensken ska skämmas ännu mer för sin hudfärg.

    SvaraRadera
  3. 'Och att det finns människor med så mycket hat att de ger sig på andra människor som inte har gjort dem något är så jävla beklämmande.'
    Tänker du då på när ni inom stenkastarvänstern ger er på SD-möten med både stenar, flaskor, ägg och annat? När ni skränar för att omöjliggöra för andras åsikter att få luftas i samhället?
    Din demokratisyn förmodar jag är ekvivalent med din förmåga att skilja mellan ditt partis övertramp och andras övertramp. Alltså lika med noll. Vilket förvisso inte är överraskande då det knappast är kommunismens mest prioriterade område.
    Jag håller givetvis med om att det är 'jävligt beklämmande' det du beskriver men anser samtidigt att man ska fundera över hur ens egen ideologi ser ut!
    JL

    SvaraRadera
  4. Vänsterpartiet är ett demokratiskt parti som inte uppmanar att kasta sten.

    SvaraRadera
  5. Ni har ganska många olydiga stenkastare ändå. Tycker du inte polisen skall utreda riktiga brott så soss inbrott, misshandel mm eller är det bara "prioriterade" låsas brott som är viktiga.

    SvaraRadera
  6. Jasså, vilka då?

    Vilka låtsasbrott utreder de istället för misshandel?

    Inget av det stämmer med verkligheten.

    SvaraRadera
  7. Jerker

    Är inte detta ett "enskilt fall"?Så brukar det ju låta när invandrare begår brott mot svenskar pga etnicitet.

    SvaraRadera
  8. Jerker

    Pia Ortiz-Venegas samarbetar ju hellre med AFA än polisen,tycker du hon är en bra representant för ett demokratiskt parti?

    SvaraRadera
  9. Det är inte ett enskilt fall när det är många inblandade som ger sig på kvinnan ifråga.

    Som jag sagt tidigare så känner jag inte till henne och har ingen uppfattning om henne.

    SvaraRadera
  10. Jerker

    Menar du att detta fallet är ett bevis på den rasism som finns i landet?Vad är i så fall alla våldtäkter på svenska tjejer och alla de fall av misshandel av svenska killar pga etnicitet?Av någon anledning talas det inte om rasism i de fallen.När det gäller Pia Ortiz-Venegas så samarbetar hon hellre med AFA än polisen,det kan du väl ha en åsikt om?Är det demokratiskt?

    SvaraRadera
  11. Jag har aldrig hört talas om att någon blivit våldtagen för att de är svensk. Du behöver läsa på om våldtäkt för att förstå varför det existerar, oavsett vem som blir drabbad och oavsett vem som utför det.

    Afa är, om jag förstått det rätt, ett icke-centralstyrt nätverk och mao är det omöjligt att svara på om Afa i stort är olämpligt eftersom nästan vem som helst kan få kalla sig för Afa.

    Generellt sett så tycker jag man ska undvika odemokratiska organisationer och samarbete med dem. Men med tanke på hur många sd:are som har lik i lasten ännu längre ut till höger så undrar jag varför du inte har en åsikt om dem?

    SvaraRadera
  12. "Jag har aldrig hört talas om någon som blivit våldtagen för att de är svenska"

    Då har du alltså missat de fall där gärningsmännen kallat offret "svennehora"?Du verkar också ha missat de gäng som rånar svenskar just för att de är svenskar´,Sydsvenskan har haft artiklar om detta.Vad anser du om detta?Är det inte något alla politiker borde fördöma lika kraftfullt som de gör när invandrare råkar illa ut?

    I vanlig ordning undviker du att svara på frågan om AFA,när det gäller folk i SD så är min åsikt att de ska ut ur partiet,du verkar dock fortfarande tycka att Pia är en värdig representant för ditt parti.

    SvaraRadera
  13. Om du är intresserad av rasism mot svenskar råder jag dig att göra ett besök i de västra delarna av Västerås,gärna i högstadiet på någon skola."Svennehora",Svennebög" och trakasserier av svenskar är lika vanliga som en matematiklektion.Vad säger du om att komma och hälsa på?Då kan du passa på att tala med de förtvivlade föräldrar som vill hålla sina barn hemma,du kanske kan förklara hur tacksamma de ska vara för invandringen som berikat deras liv?

    SvaraRadera
  14. Att man kallar någon för något av den typen säger uppriktigt sagt ingenting om att man låtit bli att våldta eller råna om det varit en icke-svensk. Sydsvenskan skrev om för något år sen att det var vanligare att andra invandrare råkade illa ut än svenskar, men att de anmälde mycket mer sällan.

    Jag svarade på frågan, att du inte tycker att det duger som svar är en annan sak. AFA är ingen sammanhållen organisation som jag har förstått det och fungerar fristående. Är någon odemokratisk så tycker jag, precis som jag skrev innan, att man itne ska samarbeta med dem.

    Menar du att ingen svensk någonsin har sagt "svartskalle" eller värre saker som får dem att säga sådana saker?

    SvaraRadera
  15. Läs gärna artikeln i DN om invandrare som rånar svenskar just för att de är svenskar."Vi krigar mot svenskarna",vad säger du om det?

    SvaraRadera
  16. "Att man kallar någon för något av den typen säger uppriktigt ingenting om att man låtit bli att våldta elelr råna om det varit en icke-svensk"

    Om en invandrare blir misshandlad under tillrop som "blattejävel" betyder det alltså ingenting,är det din åsikt?

    SvaraRadera
  17. Undersökningen den artikeln bygger på fick massor av kritik när den kom 2006, bl a här: http://www.drivkraft.empir.se/object/654/hetdebattkringomstridduppsats.htm

    "I andra delen av seminariet debatterar Åkerström, Åkesson och Lugna gatans Arben Latifi och Navid Yousefi. En debatt som inleds med en skur vassa kommentarer, från både publik och Lugna gatan-anställda, riktades mot uppsatsen.

    De tycker att Petra Åkesson missförstått pojkarna i förorten. Yousefi menar att uppsatsen generaliserar då det består av en intervju med endast elva pojkar som alla är kompisar och invandrare. Att de har ”pushat varandra” till att svara på ett för dem, häftigt sätt. Han tror inte att de begår brott för att känna sig coola, utan att de kan behöva vissa kläder som inger status, och dessa kläder har de inte råd med hemifrån och att det handlar om grupptryck, ”de är ju aldrig ensamma”.

    Åkesson håller med Yousefi om att pojkarna i grupp överdrev sina svar på hennes frågor och använde ett språk som de inte gjort om hon pratat med dem en och en. "

    Undersökningen tycks inte varit särskilt vetenskapligt gjord och vilka tonårskillar överdriver inte för att vara häftiga inför andra?

    SvaraRadera
  18. Inte om de misshandlar alla utan urskiljning.

    SvaraRadera
  19. Jaha,undersökningen var inte vetenskapligt gjord och grabbarna överdriver,inte så oväntat när det inte passar dig.Anser du att samma sak gäller i de omvända fallen när nvandrare får stryk av svenskar,eller är det ett bevis på det invandrarhat som finns i Sverige?


    Kan du inte komma och göra ett besök på någon av de skolor jag berättat om?Det vore väldigt intressant att se din reaktion.Tror du på det jag skriver,eller är det en lögn?Om du inte tror på mig kanske du du har större tillit till de föräldrar som håller sina barn hemma?

    SvaraRadera
  20. Hon som gjort undersökningen erkänner själv som du kan läsa att hon tror sig få andra svar tack vare att hon intervjuar dem i klump. Tur att polisen inte förhör människor tillsammans för då skulle de garanterat få andra svar de också. Men det tycker du kanske att de ska börja göra?

    Jag är övertygad om att invandrare får stryk av svenskar av flera olika anledningar och att de flesta antagligen inte får det på grund av rasism. Det mesta våld i samhället beror på alkohol f ö.

    Jag bor tyvärr lite långt ifrån Västerås för att ha lätt att ta mig dit.

    SvaraRadera
  21. Om det jag skriver om skolorna i Västerås är sant,vad är din reaktion?Kan du förstå om folk tröttnar och har svårt att ta till sig din positiva bild av invandringen?Anser du att dessa personer är rasister?

    SvaraRadera
  22. "Hon som gjort undersökningen tror sig få andra svar tack vare att hon intervjuar dem i klump"

    Tror betyder väl inte att så är fallet?Varför är det trovärdigare än de svar de faktiskt gav?

    För att få visa en stor förespråkare av invandringen min verklighet så erbjuder jag mig att betala din resa till Västerås,jag ersätter dig även för förlorad arbetsinkomst.Då får du möjligheten att se sådant som många upplever,nämligen baksidan av den mångkultur du hyllar.Jag fixar även så du får träffa de föräldrar(rödgröna och borgerliga)som överväger att flytta sina barn till andra områden där det inte är lika stora problem med invandrare.Vad säger du?

    SvaraRadera
  23. Du glömde svara på om du tycker polisen ska börja föra folk i grupp också?

    Självfallet förstår jag det. Jag tycker man är rasist om man drar alla invandrare över en och samma kam, oavsett anledning.

    SvaraRadera
  24. Det är väl känt att människor i grupp agerar på annat sätt än de gör ensamma och att tonårskillar gärna visar sig tuffare och mer uppseendeväckande än vad de förtjänar att göra.

    Hur skulle det gå till väga att du gör det menar du?

    SvaraRadera
  25. Du kommer med tåg till Västerås,jag möter dig på stationen och ersätter dig för dina utlägg,väldigt enkelt.Sedan åker vi till de skolor jag pratar om.

    "Självfallet förstår jag det"

    Då kanske du även förstår varför SD ökar?Tror du att dessa problem kommer att minska eller öka om vi inför fri invandring som ditt parti och MP vill?Anser du att föräldrar som vill flytta sina barn från invandrartäta områden är rasister?

    Om polisen anser sig ha skäl att förhöra personer i grupp så ser jag det som rimligt.

    SvaraRadera
  26. Visst, betala du alla mina utlägg + 1100 för en dags förlorad arbetsförtjänst i förskott inkl tågbiljett t o r i förväg.

    Jag uppfattar inte det som att de vill ha helt fri invandring f ö.

    De gör inte det eftersom de vet att de har mycket större risk att få osanna svar då.

    SvaraRadera
  27. Jerker

    Jag har mailat ditt parti och MP,de svarar att de vill ha fri invandring.När vill du ha pengarna och när kommer du?

    SvaraRadera
  28. Jag hittar ingen referens på det du påstår men jag hittar följande, som har vissa begränsningar: http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&catid=299:integration&id=1562:ja-till-arbetskraftsinvandring--nej-till-regeringens-och-mps-fag-&Itemid=246 (sorry för den långa adressen)

    Jag betvivlar helt ärligt att du skulle betala det och skulle du göra det så skulle jag vara rädd att det inte bara var du utan ett gäng till som skulle ge mig stryk.

    SvaraRadera
  29. Varför skulle du få stryk?För att vi har olika åsikter?

    SvaraRadera
  30. Den möjligheten finns ju onekligen eftersom vi inte känner varandra.

    SvaraRadera
  31. "Den möjligheten finns ju onekligen eftersom vi inte känner varandra"

    Tidigare skrev du att du inte skulle tveka att gömma papperslösa,är du inte rädd för att få stryk av dem?De kanske är brottslingar?

    SvaraRadera
  32. Det är ju möjligt att jag skulle tveka för en specifik individ. Men jag utgår från att han i så fall blivit slussad till mig av någon jag kände som träffat personen innan.

    SvaraRadera