lördag 20 februari 2010

Hur mycket snö finns det?

Förra helgen skrev jag om snön och att till och med jag börjar bli lite trött på snön som vräker ner och fick göra att jag fick jobba som en vanlig arbetsdag på lördagen sett till timmar räknat. Nu har jag fått ägna mig åt snö ytterligare några dagar på jobbet i veckan och gudskelov så är jag ledig denna helgen, även om jag tycker lite synd om min arbetskamrat som är mer less på vädret än mig som lär få jobba ett antal timmar extra idag han också, även om  han inte har några förrättningar att jobba på.

Säga vad man vill om vädret, men det är inte särskilt varierande, utan agerar som "vit vägg" och det jag ägnade några timmar åt igår här hemma, att skotta rent, ser ut som om jag inte skottat alls eftersom det snöat nästan hela natten igenom.

I går så började jag dessutom försöka komma åt att skotta bort så mycket snö jag nu kom åt från carporten och uterummet eftersom jag inte litar på de tidigare ägarna, som gjort dem själv, att de gjort dem stark nog för att hålla en halvmeter snö.

Uterummet är visserligen med lutande tak, så det känns mindre riskfyllt. Men carporten känns värre eftersom den är platt och dess tak ligger på enbart två ribbor, och har inte ens stödjande ribbor eller pelare (eller vad f-n det nu heter) i mitten av taket där tyngden av en halvmeter snö gör att jag tycker att taket buktar mer inåt än det gjort förut. Det räcker med de takras som varit tycker jag.

Problemet är att det är omöjligt så att nå mitten på taket, där påfrestningen är som tyngt, utan att gå upp på taket, men vem vågar det nu? Förhoppningsvis så har svärfar någon lösning med ett egenhändigt tillverkat verktyg när de kommer hit idag för att fira sambon.

Jag funderade ett tag på att åka kortvasan, eller möjligen halvvasan, även om jag tror den är i längsta laget med 4,5 mil efter att ha åkt ett antal mil skidor och åtminstone insett att det inte är några som helst problem orkesmässigt att åka 1,5 mil. Men det här vädret gör ju att det blir för svårt att åka och inte roligt alls att köra 60  mil bil om vädret riskerar vara så här.

Framförallt så bör vi tänka på eventuellt kommande utgifter och kanske framförallt på elräkningen på nästan 14 000 kronor, vilket självfallet också är en konsekvens av bergvärmen som inte riktigt räcker till utan stöd av elpatronen när det varit så lång och kall vinter.

Irriterande att elbolagen, som jag trodde, inte läser av elen så att man betalar exakt vad den kostar varje månad, utan att det har en viss eftersläpning och att det nu plötsligt, lagom tills jag köpt lite mer presenter till sambon och för ovanlighetens köpt lite kläder åt mig själv, får en så hög utgift.

Nu ska jag inte gnälla eftersom vi under det året vi bott här har sparat ihop oväntat mycket pengar med tanke på att ingen av oss har höga inkomster, i synnerhet inte den sjukskrivna sambon, så det finns definitivt pengar för att betala det direkt med. Men som med alla andra gamla hus, och för den delen för alla med gamla bilar, så finns det alltid utgifter på andra håll också...

Jag är åtminstone glad att jag både har jobb och hälsa som många andra är utan. Utan det vore en så lång vinter som ger så mycket elräkning vara ett smärre helvete att klara av.

Jag får återkomma senare med lite bilder på snön, för vad man än tycker om den så är det oerhört vackert.

Edit Apropå kostnader så kan jag konstatera att det säkert var bra att skotta bort snön både från den delen av altanen som inte är överbyggd och carporten för det finns definitivt ännu mer kostnader i form av fukt efter så här mycket snö för den som har otur.


Mer media om väder svd svd svd svd svd svd dn dn dn dag dag dag smp ab ab ab ab ab hd hd hd hd sds sds sds sds sds

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar