söndag 2 maj 2010

Undrar om folk är kloka?

Vi såg en direkt bisarr dokumentär tidigare ikväll på SvT som hette Vargkriget som visade att det finns gerillaliknande organisationer som agerar för att helt utrota vargen i Sverige.

Det var på gränsen till svårt att ta det hela på allvar, men jag betvivlar uppriktigt sagt inte att det finns de som är så hatiska mot vargen att de gärna hade organiserat den här typen av totalt utrotningskrig mot de få vargarna som finns i landet.

Det mest korkade argumentet under hela filmen var det om att det inte var en riktig demokrati längre och att det var därför de sköt vargar för att få som vanliga människor vill.

Problemet är bara att det finns en tydlig majoritet, närmare bestämt 70% av svenska befolkningen, är för att ha varg i svenska faunan...

Att dessutom avsluta med att man gärna skjuter oss som är positiva till vargen visar ännu mer vilka grupper det är som inte vill följa demokratins spelregler och dessutom tar gerillakriget över till människor också.

Varenda gång jag skriver såna här inlägg så får jag alltid inlägg som hävdar att jag är stockholmare och inget förstår...

Jag säger igen: Jag bor med skogen som granne, rör mig ofta i skog och mark och jag vågade springa även under de veckor det fanns varg i skogen här och jag tycker att vi ska ha en vargstam som är stark nog att överleva.




Mer media exp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

13 kommentarer:

  1. Att det tjuvskjuts vargar i Sverige på löpade band är ingen nyhet. (Annat än för Carlgren & Co) Det har skjutits 10 - 20 vargar per år i Sverige under lång tid. Illegal jakt är den vanligaste dödsorsaken bland vuxna vargar Sverige. Det nya är att det nu rapporteras i pressen. Den smutsiga byken flyter upp till ytan.

    Det krävs lite nya initiativ att ta itu med problemet.

    1. Utfäst en ordentlig belöning för den som kan lämna upplysningar som leder till fällande dom
    2. Stoppa all skydds- och licensjakt under 1 år i de län där tjuvjakt konstaterats
    3. Skall det planteras in varg i Sverige skall de i första hand planteras in i de områden där tjuvjakt konstaterats
    4. För varje varg som försvinner spårlöst i renskötselområdet skall (förslagsvis) 3 miljoner dras från skattebidragen till renskötseln

    Kan inte polis och åklagare komma till rätta med detta, låt oss vända grupptrycket mot marodörerna.

    Ta tag i detta eller vi har en egen maffia i Sverige.

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag var oerhört bra förslag!

    SvaraRadera
  3. Den sk dokumentärer är långt ifrån sanningen!
    Det finns så många motsägelser i den så man är nog naiv eller ytterst okunnig om man tror att dessa fåntrattar skulle klara av att tjuskjuta en varg i någon organiserad form. Skulle de göra det är det mer en fråga om ren otur hos vargen.

    Den stora fara med den teater som visades på tv i går, är att dessa fånar raserar allt i from av långsiktig förvaltning som funnits.

    Det enda positiva är att både jag som jägare och de som är emot jakt får en genemsam "fiende" i dessa tjuvjägare.

    SvaraRadera
  4. Jag är själv en stark rovdjursanhängare, speciellt i vargens fall, mitt kommande inlägg blir en recention av dokumentären. Idag har jag gjort ett försmaksinlägg om det, jag tar upp enn del saker om den i det.

    SvaraRadera
  5. En intressant tanke är alla dessa "Jag vågar inte släppa ut barnen och hunden" när jägare har ihjäl fler hundar och människor än vad vargen har.

    SvaraRadera
  6. UR - Jag är som sagt osäker på om allt eller hur mkt som stämde men jag håller med dig om att de raserar mycket.

    Karpstryparn - Är du Sverigedemokrat? Du vet om att Sd är för vargjakten hoppas jag.

    SvaraRadera
  7. HDR-Fotografen - Jag vet, det är mycket mycket märkligt... Och att de tom riskerar att offra sina egna hundar när de lägger ut gift.

    SvaraRadera
  8. Svar till Alltid Rött Alltid Rätt: Jag håller på SD, ja, SD är dock inte för vargjakt, tror du mig inte så fråga Jan Milld. Och OM nu SD skulle vara för vargjakt så är det fel, för det är ingenting som JAG står för.

    Men nu gällde det inte vart jag står politiskt, utan om vargen och avskum som de varghatare i dokumentären. Troligen kommer jag att skriva inlägget senare ikväll.

    SvaraRadera
  9. Googlar du lite så får du se att Sd är för vargjakt. Så din röst kan göra det betydligt svårare för vargen.

    SvaraRadera
  10. Svar till Alltid Rött Alltid Rätt: Nu är det ju så här att det inte någonstans i världen, varesig i Sverige eller någon annanstans, finns, eller någonsin har funnits, något parti som motsvarar ens värderingar och åsikter till 100 %, lika lite som det finns något eller har funnits något som INTE har gjort till 100 %.

    Och det kommer det aldrig att finnas heller, jag tror knappast att du håller med ditt eget parti på varenda punkt och i varenda fråga heller.

    Inlägget är klart nu förresten, det heter "Jag recenterar SVT:s dokumentär Vargkriget" och direktlänken till det är http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.14692214. Annars kan du gå in direkt på min blogg också och läsa det, det är det första du ser för jag kommer inte att skriva något inlägg på några dagar där nu. Kommentera det gärna om du vill, trevlig läsning.

    SvaraRadera
  11. Det är i och för sig sant men det är oväntat att någon som brinner så för en specifik fråga väljer ett parti som är så emot det man brinner för, och jag hade reagerat likadant om du sagt att du varit centerpartist.

    SvaraRadera
  12. Svar till Alltid Rött Alltid Rätt: Det är möjligt, men det är nog vanligare än man tror, det finns alltid människor som inte håller med om saker. Men det var ju inte heller vargfrågan som gjorde att jag blev SD:are.

    Angående om jag var centerpartist: Det betvivlar jag inte en sekund.

    SvaraRadera
  13. Nej det förstår jag då sd är ett enfrågeparti, i synnerhet sett till varför väljarna väljer att rösta på just dem.

    SvaraRadera