lördag 8 maj 2010

6-timmars arbetsdag kan vänta lite till...

Jag skrev om Vänsterpartiet och deras kongress tidigare i morse och sent igår kväll och noterar att det fortsätter hända saker på valkongressen.

Ett krav är det på förkortad arbetstid som kommer i valplattformen, vilket partistyrelsen velat tona ner lite.

I grund och botten så tycker jag det är en rimlig reform att försöka genomföra, men som Josefin Brink säger så är det betydligt bättre att försöka satsa på den typen av frågor som man faktiskt kan få gehör för och kan genomföra under den kommande mandatperioden, precis som jag var inne på tidigare...

Självfallet så handlar det också om att inte bara driva bra frågor, utan även få fram frågor som får folk att tänka till och tänka om, för att väljer Vänsterpartiet istället för S eller Mp.

Ser även att Expressen listar några potentiella ministrar bland Vänsterpartisterna och min favorit är definitivt Josefin Brink som arbetsmarknadsminister.

Dessutom noterar jag att de rödgröna vill ge stöd åt hyreslägenheter. Det är naturligtvis en nödvändighet med tanke på hur få det finns i de större städerna, trots att det är lägenheter som man inte behöver lån till som behövs, istället för fler som säljs ut.

Mer media ab exp exp hd hd hd hd hd hd smp dn dn dag dag gp gp skd






Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Jag håller inte med, jag tycker att Vänsterpartiet borde satsa hårt på att faktiskt driva igenom 6 timmars arbetsdag så snabbt som möjligt.

    Det är den absolut viktigaste reformen i dagsläget för att kunna avskaffa arbetslösheten, rädda klimatet och öka det sociala välbefinnandet. Dessutom har det redan mycket starkt stöd bland väljarna.

    SvaraRadera
  2. Alex - Jag har för mig att det har testats bland annat i Umeå för ett antal år sen och att det inte gav så mkt positivt som man hade förväntat sig.

    SvaraRadera