måndag 7 februari 2011

En tillfällig vändning?

Igår skrev jag Fortsatt åt rätt håll för Egypten, men nu är frågan om det hade gått att skriva samma rubrik och i samma anda?

Jag blev lite förvånad över militärens agerande mot demonstranterna, efter att de tidigare agerat fristående från makten och snarast som om de ville hjälpa demokratidemonstranterna. Frågan är vad de vill och om de går att lita på? Jag hoppas den vändningen är tillfällig.

I övrigt hör man ofta att sanktioner inte hjälper de som är utsatta för en diktatur. Lyssna på Suu Kyi från Burma, som är av motsatt åsikt. Det är tänkvärt nästa gång både du och landets styrande funderar på att direkt eller indirekt gynna en diktaturs ekonomi, via exempelvis handel.

Precis som Vaclav Havel säger är tiden avgörande, precis som det var för Tjeckoslovakien när de, utan våld, bröt sig loss från Sovjet. Jag tror fortfarande att tiden är rätt kommen, men jag är inte säker på att det inte fortsätter komma motgångar.

Stämmer det som påstås att det är upplagt för att Mubarak ska kunna styra från tyskt sjukhus, så finns det fortfarande många av regimens tidigare anhängare som inte förstått demokratins värde, trots att de befinner sig i demokratier själva. Det måste västländernas ledare se till att det inte kan hända.

Mer media ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dag dag dag hd hd hd smp smp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar