torsdag 10 februari 2011

Fantastiskt om det stämmer!

Det är inte så många timmar sen jag skrev Diktaturerna gynnas av västs inkomster och kände tvekan inför västs agerande inför diktaturer och att de ibland aldrig tycks försvinna.

Men nu känns det fantastiskt om det stämmer som medierna skriver om, att en diktatur är på väg att falla på allvar och att Mubarak tros avgå redan ikväll!

En relativt sett oblodig kupp av ett stort antal modiga medborgare som inte gick hem, utan fortsatte sina protester, med viss hjälp av en militär som till stora delar snarare verkade stå på medborgarnas sida och sen var bollen i så hård rullning att den var svår att stoppa.

Inspirationen verkar inspirera flera länder och jag hoppas verkligen att utvecklingen i Tunisien fortsätter (så att Alf Svensson slipper att fortsätta hylla det landet)och att det lilla som börjat spira i Iran fortsätter också. Det behövs fler demokratier och fler diktaturer som faller, för invånarna och världens bästa!

Jag måste bara passa på att skriva något kort om kopplingar till de här revolutionerna och Sveriges politik.

Det blir direkt komiskt att läsa om hur moderaterna och regeringen vill stödja nätaktivister med bistånd, när man samtidigt vill försvåra via FRA och Ipred för svenska medborgare. Vem vet kanske vill de nu dessutom bistånd till Wikileaks, som onekligen kan påverka diktaturer att falla, utöver att granska demokratier på de dolda saker som göms under ytan för medborgarna annars?

Att slänga lite mer skit på sverigedemokraterna och deras anhängare är inte svårt att göra heller. Jag tänker på kommentarerna, både de som är kvar men främst de jag inte släpper igenom, till mitt tidigare inlägg idag om hur Sahlins hem blev ofredat, som många applåderar och det jag skriver om i Sd kör med oärlig retorik.

Eller varför inte diverse kommentarer på nätet angående Egypten, där man snarast försvarar diktaturen och vill ha kvar den eftersom "det kanske kommer något värre"... Jag som trodde de var demokrater och ville ha demokrati istället för diktatur? Artikeln jag syftar på främst finns hos HD idag, men det finns flera liknande tankar i bloggar och till andra artiklar. (Tyvärr ser jag nu dagen efter att de kommentarerna är raderade av någon mycket märklig anledning...)

Media ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn gp gp gp skd nsk nsk hd dag dag smp skd 


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar