lördag 12 februari 2011

Apropå hundar och farligheten

Smålandsposten publicerade idag en insändare från någon som Tror på förbud mot farliga raser, som jag besvarade med följande:

Det finns säkert raser som har större potential än andra att bli farliga.

Men jag kan med mig själv som eget exempel, och som ofta tränar löpning, konstatera att alla de gånger jag blivit biten eller påhoppad av hundar så har det alltid handlat om vanliga raser som schäfer och diverse olika retriver-raser. 
Det som behövs är istället ett koppeltvång (alternativ munkorgstvång) som en generell lag för alla hundar, som dessutom polisen är intresserad av att följa upp när det anmäls.

Senaste gången det händer mig, för knappt två år sen, så lades min anmälan ner på grund av saknad av "spaningsuppslag", trots att jag konstaterade att jag blivit påhoppad av två schäfrar utan en människa i närheten under perioden när de vilda djuren har ungar, i ett motionsspår (där det finns kommunala regler om konstant kopplingstvång) och trots att jag letade upp ägarens namn och adress.
Ämnet är återkommande i den här bloggen och jag har skrivit om det flera gånger tidigare i bland annat följande inlägg:

Inte bara kamphundar som är farliga
Varför inte alla hundar?
Varför inte förhindra alla farliga hundar?
Det här med hundar
Apropå kopplingstvång av hundar
Konstig nonchalans

Det är uppriktigt en minst sagt absurd diskussion om att förbjuda några raser helt och håller, istället för att diskutera att i princip alla raser kan vara farliga och att även större hundraser, som anses mindre farliga, kan göra stor skada.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

4 kommentarer:

  1. Nu ska du få en liten julklapp av mej. Jag vet att du inte kommer publicera detta, kanske främst på grund av ungdomarnas låga ålder. Jag tror ändå att det sitter en konflikt i dej, du vill nå politiska poäng och gör nästan vad som helst för det ändamålet. Hursomhelst, det finns poäng att hämta mot Reinfeldt här men det kommer att kosta i form av belysande av ett vanligt invandrarproblem idag. http://politisktinkorrekt.info/wp-content/uploads/downloads/2011/02/erik.reinfeldt.pdf

    SvaraRadera
  2. Inte riktigt vad som helst Kalle :) Och nej jag publicerar inte det, dels för att jag inte gillar länkar till ställen jag inte alls sympatiserar med och dels för att jag tycker det är fel att hänga ut människor med namn, i synnerhet när de är unga.

    I övrigt så är jag övertygad om att tom jag skulle kunna slänga ur mig saker jag inte menar i stridens hetta. Jag har iaf gjort det när jag var yngre.

    SvaraRadera
  3. Nu var det ju inte i stridens hetta statsrådets son kläckte ur sej ordet blatte utan långt innan stridens hetta kom igång. Det som gör domen intressant är att inte ens multikultiförespråkarnas barn vurmar så särskillt för just multikulti. Kanske en inblick i hur framtiden kommer att se ut, man kan ju alltid hoppas. Jag vill minnas att SD var väldigt högt upp i ungdomars opnionundersökningar, det är ju trots allt dom och våra gamla som blir mest lidande av detta misslyckade experiment.

    SvaraRadera
  4. Ok min miss.

    Barn och föräldrar är ju inte samma sak och många barn har egen vilja och ibland en annan politisk uppfattning än sina föräldrar. Jag skiljer mig lite från mina föräldrars uppfattning.

    SvaraRadera