torsdag 11 februari 2010

Vet inte medlemmarna själva hur organisationen styrs?

När jag läser Röda Korsets ledning har tystat den interna debatten så kommer jag att tänka på vad jag hörde på lokalradion igår, där de intervjuade diverse personer som på frivillig basis är aktiva i Röda Korset lokalt och på den debatt som nu startat upp angående Bengt Westerbergs höga ersättning.

Det har knappast varit en hemlighet att ordföranden i Röda Korset har hög ersättning och det har varit uppe till diskussion även innan Westerberg fick den post han har nu.

Det som förvånar mig mest ärligt talat, ja utöver att det fanns de på höga poster som mot alla regler och medvetet var så kallhamrade att de stal mycket höga belopp från hjälporganisationer, är att många blir upprörda nu över Westerberg.

Jag menar inte att försvara hans höga ersättning, då jag tycker den är överdriven, jag som alla andra.

Men jag undrar om inte medlemmarna åtminstone varit så intresserade av den organisation de jobbar inom att de vet hur den fungerar och styrs? Det är knappast någon hemlighet för den intresserade att man får hög ersättning som ordförande i Röda Korset och att det röstats igenom på samma demokratiska sätt som det alltid gjorts. Var fanns protesterna då?

Edit Jag ser nu på kvällen att det finns fler som tjänar massor hos Röda Korset. Undrar om det var lika välkänt och öppet?

Edit 2 Nu driver tydligen Röda Korset krog med sprittillstånd dessutom...

Mer media dn dag Newsmill smp ab

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

3 kommentarer:

  1. Nej det är ingen hemlighet. och hade du varit intresserad av vidare information om vad westerberg egentligen gör, och vad röda korset EGENTLIGEN gör, så hade du inte tyckt att det varit en hög ersättning. precis som resten av folket som bara tycks tro blint vad det står i media utan att ifrågasätta varför. kanske är det faktiskt så att alla dessa människor faktiskt förtjänar de pengar de får...

    SvaraRadera
  2. Jag betvivlar inte att det mycket väl kan vara så att Westerberg gör mycket nytta. Men jag kan också konstatera att det finns välgörenhetsorganisationer som klarar sig utan så pass välbetalda människor i sina organisationer, men som ändå skänker hög procent av de pengar de får in.

    SvaraRadera
  3. Rektorn för Röda Korsets Högskola får inte ett öre i lön av Röda Korset. Högskolan drivs nämligen av en stiftelse och inte av Röda Korset.

    SvaraRadera