fredag 12 februari 2010

Tänk igen, om du inte redan tänkt om...

Jag skrev för ett tag sen om polisen i Är det dags att tänka om nu? och jag undrar onekligen igen om det inte är dags att tänka om ytterligare en gång för alla de som tror att polisen är ofelbara? Det verkar inte bara vara kvinnosynen som är märklig, utan även vissa polismäns rättsuppfattning.

Historien om Jesper som utpressades av civilpoliser är mycket märklig och beklaglig. Oavsett vad man tycker om det, så är det lagligt att ta bilder på poliser som jobbar, vilket gör att man inte ens kan vara i närheten av att tvinga personen att ta bilder.

Ser man videon och stillbilderna på bloggen som Jesper skriver i så är det omöjligt att se att han skulle ha uppfört sig på ett sätt som ens är i närheten av att motivera den typen av ingripande.

Som jag såg någon nämna i någon bloggs kommentar så hoppas jag verkligen att övervakningskamerorna fungerar. Men man vet ju aldrig vad som händer när polisen är inblandad. Ibland tycks filmer som misstänkt kriminella poliser är med på försvinna i tomma intet...

Eller om man vill så kan man säga så här, när inte ens konservativa och polisvänliga Svenska Dagbladets ledarsida tycks tvivla så är det verkligen anmärkningvärt...

Är det dessutom som påstås, så att de tar sig tid att jaga plankande tonåringar, vilket borde vara ett problem för det privata företag som kör tunnelbana och deras eventuella väktare, istället för att ta itu med alla de problem som anmäls men inget händer med, så är det en mycket märklig prioritering i deras arbete...

Mer media ab ab ab dn

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. "märklig och beklaglig"? beklaglig ja, men angående märklig så märks det att du så uppenbart är svenne, käre jerker (; Det hör till polisens metod att hota och förolämpa dem vars frågor de inte vill svara på.

    SvaraRadera
  2. Jag betvivlar inte att det är värre att se ut i polisens ögon som om man är en potentiell terrorist och jag minns själv att det var lättare att hamna inför polisens ögon som punkare, trots att jag var oerhört lugn och nykter då också.

    SvaraRadera