tisdag 9 februari 2010

Valfrågor som borde bli avgörande

Vilka valfrågor blir avgörande frågade jag mig i morse och gav några svar både på vad som jag inte tror kommer att bli det och några som kommer att bli det.


Som vanligt lär folk prioritera fel enligt mitt sätt att se det, och det skulle inte förvåna mig om Bo Frank driver mer väljare än nödvändigt i helt fel fålla med sina desperata utspel, som jag nyss nämnde...


Men nu börjar det hårdna till ytterligare för Maud Olofsson som inte klarade av att hantera Saab-problematiken särskilt bra och nu hanterar SAS uppkomna problem om möjligt ännu sämre eftersom hon hanterar det på ett helt annat sätt än Saab. Vilket är milt sagt märkligt, även om jag förstår invändningar som att Saab ägdes av GM och SAS av staten, men som också nämns i artikeln så kan det hela innebära att det i slutändan blir absolut noll kronor för staten i en konkurs.


Även om Olofsson tycks ha, som katten, 9 politiska liv så tror jag inte att ens hon överlevt en sån sak.


En annan fråga som borde ha högre prioritet är maten och hur den görs. Det verkar ju åtminstone som om vår jordbruksminister jordbruket är viktigt för Sverige:


 Förutom de åtgärder jag nämnde har regeringen också skapat en vision om att Sverige ska bli Europas nya Matland. För att det ska bli verklighet är det helt avgörande att vi har svenska bönder som producerar sund, säker och god mat. Därför har jag i handlingsplanen för hur Sverige - det nya Matlandet ska bli verklighet skrivit in att primärproduktionen av mat i Sverige ska öka, och det kommer jag att jobba för.
En annan sak är om han verkligen menar det? Sverige tackar ja till köttklister som gör det möjligt att sätta ihop bitar att se ut som en hel köttbit. Den enda anledningen att göra det är för att det går att tjäna pengar på att lura konsumenten att det är en helt bit och kunna ta ut ett högre pris än köttbiten ifråga förtjänat så här långt. Köttsminkning var ett lysande ord att beskriva det hela som, och vem tror på allvar att det inte även kommer att hamna inom restaurang- och cateringverksamhet till sist ändå?


Tala om att jag är glad att svärfar och svågern är jägare så att man nästan alltid vet vad för kött man får...


Eu överhuvudtaget känns oerhört suspekt och konstigt när man läser om hur vi inom EU ska hjälpa USA att spionera på deras egna medborgare och det tycks som den redan dåliga datalagstiftningen inom EU:s länder sätts åt sidan när det händer...


Men visst, som Lisa Magnusson säger så är det bara ytterligare en sak i raden av många flera där integriteten för medborgarna sätts åt sidan.


Vilket också borde vara en större valfråga, vilket jag tyvärr inte tror det blir efter att PP tycks ha försvunnit ur den svenska debatten helt och hållet tråkigt nog.


Mer media ab ab ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn hd hd sds sds sds sds smp nsk 



Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar