söndag 5 september 2010

Märkligt resonemang

Egentligen är det rätt märkligt. Moderaterna ger korta svar om att det inte är så viktigt att tala om varifrån deras bidragspengar kommer, som jag skrev om i Att inte alltid tänka på sig själv, som jag skrev om i morse.

Men plötsligt är det oerhört viktigt att få svar från de rödgröna på frågor som alliansen anser vara obesvarade, trots att de själva uppenbarligen inte svarar på alla frågor heller...

 Frågan om varför de tycker det är bra att Sverige, till skillnad från alla andra seriösa länder, inte tycker det är nödvändigt med en lagstiftning som tvingar partier att redovisar bidragsgivare hade onekligen gett moderaterna och Kd ett mer seriöst anseende.

Naturligtvis undrar jag också varför det är viktigare med skattesänkningar än fler förskolelärare och lärare än det är idag.

Var inte barnen viktigast av allt?

Ett mer populistiskt förslag, som känns som den gamla konservativa moderata inställningen igen, är den om ökade straff för flergångsförbrytare.

Det trots att det finns rätt tydliga spår bakåt om vilka som löper risk att bli förbrytare (både bruk och missbruk och bokstavskombinationer osv). Men självfallet är det lättare att låsa in folk, och hemskt nog antagligen billigare också på kort sikt, än att försöka förebygga problemen från tidiga år.

Som exempelvis genom fler vuxna människor under barnens uppväxt, i skolor och förskolor.

Men ett parti kan aldrig ändra sig helt och hållet, hur gärna de än försöker, när de behåller gamla konservativa uvar i ledande ställning.

Bättre är det, att som Vänsterpartiet, satsa på välfärd utan vinstintresse som en av huvudfrågorna.

Jag noterar för övrigt att Eskil Erlandsson var på besök både i min hemkommun och min gamla bostadsort. Det är lite synd att jag inte hade möjlighet att träffa honom igår, eftersom jag var i Växjö för landstingsvalet. Det hade funnits flera frågor som varit intressant att ställa honom mot väggen för... Inte minst om mat- och missbrukspolitiken, där Erlandsson lägger ogenomförbara förslag inför valet.

Mer media exp exp hd hd hd hd gp gp skd svd svd dag skd kb


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar