söndag 31 oktober 2010

Ibland blir jag så trött...

Jag har egentligen ingen personlig åsikt om Halloween och kan inte säga att jag bryr mig personligen eftersom det inte är något jag firat eller tror att jag kommer att fira, om jag inte någon gång får barn som vill göra det. Däremot tycker jag det är bra att man i Sverige separerat det från Alla helgons dag.

Men jag blir direkt trött när jag läser kommentarer, som den första i Skrämmande skepnader intog Helsingborgs city, som gnäller över att det inte har med vår kultur att göra...

För det första så är en Zombie walk, som det handlar om i Helsingbors, inte nödvändigtvis något som har med Halloween i sig att göra. Den senaste jag hörde talas om var i Stockholm i juni i år.

För det andra så ställer jag mig frågande till människor med synen att man aldrig ska göra något nytt som inte tillhör vår kultur alls.

Tänk så hemskt att låta unga göra något de tycker är kul, även om det innebär smink och teater i någon mån och det utan att de nödvändigtvis dricker sig aspackade, som definitivt tillhör den svenska kulturen, men som sällan ifrågasätts...

Vad för diktaturland är det man efterfrågar om man inte vill låta unga skapa sina egna (sub)kulturer, när det inte är något som egentligen förstör för någon? Själv ser jag dessutom tydliga paralleller med att klä ut sig till häxa, som de flesta tycker är rätt sött...

Istället borde man naturligtvis hylla deras kreativitet och vilja att ge sig ut och göra något istället för att sitta inne och gnälla över att inget händer och att faktiskt träffas i lugnare form än vad både vanliga helgfestarefotbollsfans eller varför inte politiskt intresserade tenderar att göra i vissa fall...

Eller tycker ni att vi ska gå tillbaka till den gamla svenska seden att äta tillsammans med sina döda släktingar?

Mer media dn svd svd dag dag dag dn dn hd hd nsk nsk nsk nsk kb skd skd gp gp gp exp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar