tisdag 2 november 2010

Frågan är vad som är värst

Min partikamrat Amineh Kakabaveh, som sitter som riksdagsledarmot, vill ha sänkt lön, eftersom de har fått en höjning på 24 000 kronor på elva år. Lägg till det att de som tjänar så mycket är den grupp som tjänat mest på de senaste årens skattesänkningar, och med andra ord har gott om pengar att röra sig med.

I grund och botten håller jag självfallet med henne, visst ska man vara välbetald men det finns en gräns också, som känns som om den är på väg att nås nu.

Samtidigt så är det ytterst sällan man hör vad en VD i det privata näringslivet tjänar, men enligt uppgift är deras medellön 77 000 kronor lite drygt, enligt en artikel i Realtid.

Det finns naturligtvis både likheter och olikheter mellan en riksdagspolitiker och en VD, men det som är gemensamt är att det är du och jag som får betala bådas löner och att de har arbetstider som normalt sett inte är sju till fyra och normalt sett är mer än 40 timmar per vecka.

Exakt vad som är en rimlig inkomst är omöjligt att säga naturligtvis, men det jag vänder mig emot är hur lite och sällan höga löner inom det privata näringslivet på allvar diskuteras och kritiseras. Anledningen till att det borde diskuteras mer är att gruppen VD:ar är betydligt fler till antalet än vad antalet riksdagsmän är och för samhället och oss medborgare är betydligt mer kostsamma, där vi sett många märkliga ersättningar även till företagsledare som i själva verket gjort direkt dåligt ifrån sig.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar