fredag 5 november 2010

Afrikansk hård musik

Det gäller verkligen att jobba lite med mina egna fördomar när jag läser om att metalscenen växer snabbt i Botswana. Snabb och hård musik i Afrika och inte krig, svält och nöd?

Men det räcker egentligen att läsa om landet på Wikipedia, för att inse att landet inte riktigt stämmer in på de gängse fördomarna om Afrika. Tydligen inte ens vad det gäller musik numera...

Den som vill lyssna på banden kan naturligtvis gå in på deras sidor hos Myspace, Metal Orizon och Wrust.

Själv borde jag varit åtminstone lite mindre förvånad som redan under tidigt 80-tal kom i kontakt med Powerage, som var från Sydafrika, via den internationella punksamlingsskivan Beating the meat, där även Headcleaners/Huvudtvätt fanns med från Sverige.

Jag minns åtminstone då att jag funderade över om det var svarta killar i Powerage eller om det var, som jag trodde, vita rika unga killar.

Läser man vidare om punken och afrika så startades den inte så många år efter den startade i Europa och idag finns det finns det flera sidor med information om afrikansk punk, som Punk in Africa, som är en kommande dokumentärfilm om punk i Afrika och Punk South Africa.

Så har man inga andra fördomar att jobba med, så kan man jobba med sina musikaliska fördomar...


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar