tisdag 27 april 2010

Apropå benbitar på kyrkogårdar...

Jag läser om att man hittat benbitar på fel ställe på kyrkogård i Malmö, där det varit en betongplatta så att ingen på senare tid kunnat begrava någon där.

Min gissning är att man tagit fyllnadsmassa innan man placerat betongplattan på plats från ett ställe där det har funnits gravar, eller där man möjligen lagt överbliven jord efter att man grävt och sen höljt en kistgrav.

Jag ska inte säga att det händer överallt eller alltid, men att det förekommer att ben från äldre och omgrävda gravar kan hamna vid sidan om och att det definitivt kan missas om man använder en grävskopa för jobbet.

Nu är det så vitt jag vet tillåtet, så länge det ligger kvar på vigd jord, men jag har svårt att tycka det är helt etiskt riktigt att gräva om en grav när man en gång lagt någon där, för att "vila i frid"...

Mer media kvp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar