söndag 4 april 2010

Partiledarnas roll

Att det kanske inte är så viktigt att vissa partiledare är så mycket mer populära än andra, trots att deras partier inte är de största kanske inte är så viktigt som media vill få det till, och som ofta jag själv trott, skrev jag om nyligen.

Istället kanske det är viktigare, och värre, att förtroendet för alla partiledarna minskar och det bara är två stycken som har runt hälften av folkets förtroende med sig.

På sikt så riskerar det att minska människors vilja att sätta sig in i politik och vilja att rösta överhuvudtaget, vilket egentligen är värre eller att mycket försöks kokas ner till några få opålitliga webbenkäter som vissa tar som sanningar.

Som jag skrivit innan så tycker jag fortfarande det borde vara viktigare för partierna att försöka tona ner intresset, eller ointresset, för partiledarna i sig och försöka låta fler människor komma fram för att prata vad som egentligen borde vara viktigast: politiken som förs eller ska föras.

Även Sydsvenskans Per T Ohlsson skriver om detta i Sahlineffekten som går djupare in i fenomenet partiledare, i synnerhet inom socialdemokraterna som så här långt haft väldigt få partiledare.

Mer media dag ab ab

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. jag anser att förtroende består av 50 % partpolitik och 50 % partiledarförtroende. Tittar man bara på partipolitiken och bortser helt ifrån partiledaren så är man korkad men och andra sidan så tycker jag man är lika korkad om man bara tittar på partiledaren och bortser ifrån partipolitiken.

    SvaraRadera
  2. Jag kan instämma i att det är korkat att helt bortse från partiledaren men jag tycker partiledarförtroendet är mindre än vad du tycker partipolitiken är.

    SvaraRadera