onsdag 20 januari 2010

Bra inlägg av Ohly

Jag skrev två inlägg igår om hur det lämnades ett bra rödgrönt förslag om sjukvården och om hur jag fortfarande tycker det är ett bra förslag, även efter det har lämnats kritik från högerhåll mot den.

Den åsikten har jag fortfarande idag.

Det tycks också komma mer kritik från både allianshåll och kristet håll, i form av , som jag uppfattar vanligtvis står nära Kd, vad det gäller regeringens politik, inte minst vad det gäller pensionerna som syftar till hur man borde hedra sin moder och fader med bättre pensioner. Eller varför inte, som jag skrev tidigare, tänka på vad bergspredikan sade. Som SPI  framför så påminner det om diskriminering att låta pensionärerna beskattas hårdare...

Frågan varför man som troende röstar på ett alliansparti ter sig än mer konstigt i mina ögon.

Det bästa inlägget, som motpart till alla de kritiska (i huvudsak länkade under "Med media" sist i inlägget) gör Lars Ohly i Sydsvenskan idag under rubriken Sluta slösa med skattepengarna:


Inför valet 2006 var Fredrik Reinfeldts ambition för Sverige tydlig. En borgerlig regering skulle minska antalet människor som lever i utanförskap. När vi nu kan summera resultatet av den borgerliga regeringens politik ser vi att fler människor lever i utanförskap och att inkomstklyftorna är de största sedan Statistiska centralbyrån började mäta dem på 1970-talet.
Mitt nyårslöfte är att jag lovar att göra allt jag kan för att vi i år skall få en rödgrön regering och en helt ny politik som kan minska klyftorna i Sverige. En rödgrön regering som återupprättar människovärdet och som blåser av den jakt på sjuka och arbetslösa som Reinfeldts regering bedrivit de senaste tre åren.
Tidigare har Sverige varit känt för sin välfärd. Sverige var ett land som många såg upp till och drömde om. De som åldras i vårt land idag visade att det går att skapa ett bättre samhälle och att jämlikhet är bra för alla. Men det var länge sen.
Nu är det dags att åter göra Sverige till ett föredöme. Vi skall ha världens bästa välfärd, utan vinstintresse.
Då kan vi inte fortsätta med dagens orättvisa politik med stora skattesänkningar till högavlönade. Vi måste istället satsa våra gemensamma resurser på bättre kvalitet i vården, skolan och omsorgen.
Det skall finnas personal som hinner städa sjukhussalarna, förskollärare som ser varenda unge i dagisgruppen och undersköterskor som kan hjälpa demenspatienten som får värk på kvällen.
Välfärden måste få kosta. Det är en insikt som vi i Vänsterpartiet delar med det svenska folket. Nio av tio föredrar bättre kvalitet i vård, skola och omsorg före sänkt skatt. Åtta av tio säger:
Höj skatten om det behövs.
Det visar en stor undersökning som Sveriges Kommuner och Landsting har låtit göra.
Vi måste också sluta att slösa med skattebetalarnas pengar. Idag går stora summor av våra skattepengar, som vi betalar för att få en bra välfärd, istället till vinster i stora vård- eller utbildningsföretag.

Jag hoppas verkligen att Ohly får fram det här budskapet på fler ställen än på Sydsvenskans debattsida. Den har ju inte riktigt samma sak som att synas hos på DN:s debattsida, som ofta och gärna citeras överallt.

Jag är övertygad om att det Ohly säger stämmer väldigt väl, vem vill skänka bort skattepengar till vinster åt vård- och utbildningsföretag och att de flesta verkligen betalar hög skatt, om de ser att de får något för det. Det gäller för de rödgröna att bevisa det efter valsegern i höst. Jag tror att de kommer att klara av det!

Mer media dag svd svd svd hd hd smp kb nsk sds ab dn sds

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet av Ohly, och jag tror du underskattar Sydsvenskan som trots allt läses av i princip en miljon skåningar. De rösterna räknas också.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt i att det är många som läser Sds. Tyvärr upplever jag ibland som om DN är den enda debattsida som citeras bland övriga media.

    SvaraRadera