lördag 23 januari 2010

Lysande argument om vargar

Ett lysande argument dyker upp i Hanne Kjöllers text i Carlgren är skotträdd, som främst handlar om hur ministrarna Carlgren och Erlandsson inte vågar dyka upp till TV4:s tv-program Kvällsöppet...



Från politiskt håll handlar det om feghet, om att lägga sig platt för en vargfientlig lobby som i många fall inte vill ha några vargar alls. Låt oss titta lite närmare på de argument som framförs av vissa – men långtifrån alla – som bor i vargtäta områden.
1. Vargen tar tamboskap. Sant. Men för att förhindra detta finns rovdjursstängsel. För att sätta upp dem utgår statligt stöd. Vissa menar att beloppet är för lågt. Men låt oss i så fall diskutera det.
2. Vi törs inte låta våra småbarn sova ute i vagnen. Riskbedömning är en individuell och ofta emotionell fråga. Men då är det rimligare att vara rädd för att sätta sina små telningar i en bilbarnstol och ge sig ut på vägarna. Där dör faktiskt barn, medan inga barnvagnsbarn (och inga andra heller) under de senaste 180 åren blivit tagna av varg. Och om det är någon tröst: på Sveavägen i Stockholm kan man heller inte dumpa sin unge på trottoaren för en eftermiddagslur.
3. Vargen tar våra jakthundar. Sant. Enligt försäkringsbolaget Agria, som är marknadsledande, har 156 hundar av jaktras dödats eller skadats av varg under de senaste 12 åren. Under samma period har 237 jakthundar vådaskjutits medan 7 953 dödats i trafiken.
Vilka slutsatser drar den vargfientliga jägarlobbyn av det? Att regeringen bör förbjuda trafik? Och tillåta licensjakt på jägare?

Varghatarlobbyns argument är inte bara ihåliga, de är inte alls.

Jag har tidigare skrivit flera gånger om vargens existens i landet och det är säkert inte den sista gången som det finns anledning att kritisera de som vanligtvis helt vill utrota vargen.

I såna här inlägg så får man ofta som kommentar att jag bor i en storstad och inget fattar så långt från vargarnas område. Det stämmer inte. Sist här påstods finnas varg så gav jag mig ut för att springa och det kommer jag att göra nästa gång också. Om det blir någon nästa gång med tanke på många människors attityd mot vargen...

Edit Efter jag skrev detta inlägget så fick jag väldigt mycket närkontakt med ett farligt djur på en skidtur...

Inga anonyma inlägg släpps igenom!

4 kommentarer:

  1. bra inlägg! jag skriver en uppsats om vargar i skolan och fick mycket inspiration när jag läste detta! tack

    Anna 17 år

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Jag skriver en argumenterande text om att behålla vargen och er text var till stor hjälp! :)

    Amanda 18

    SvaraRadera