onsdag 20 januari 2010

Undrar om det blir någon succe?

Jag läser om ett lyckat försök med bärbara datorer till kommunens gymnasieskola och om hur något äntligen händer med Silverdalen, som lite för min del otippat blir skejtpark.

Vad det gäller datorerna så känns det rätt dyrt att betala 1,8 miljoner per år för bärbara datorer till alla elever. Visserligen kanske man kan få lite pengar tillbaka på det om det innebär att färre elever flyttar från kommunen och kostar kommunen pengar till andra skolor än den egna kommunala skolan.

Frågan är bara om den "mutan" fungerar? I den mån jag har hört något om åsikter om var man ska plugga så har dels vad man ska studera stor betydelse, i synnerhet om det är någon linje som inte vår kommun alls har.

Dels så verkar eleverna vara angelägna om att få komma härifrån, vilket jag också kan förstå, för hur många tonåringar vill vara kvar i en så liten kommun när världen ligger öppen och väntar på dem?

Skejtparken får mig också lite fundersam. Nu är det visserligen inte enbart en skejtpark, men jag utgår från att just den delen inte är den billigaste att skapa av återuppbyggnaden av Silverdalen. Finns det verkligen så många skejtare i Älmhult att det är motiverat med att lägga så mycket pengar just där?

Jag tycker fortfarande det bästa varit om man från början byggt upp Silverdalen till ett nöjesställe och sen sålt, alternativt hyrt ut till lämplig näringsidkare. Så vitt jag minns så fanns det de som var intresserade av det.

Precis som andra sagt tidigare om Silverdalen så stämmer det inte som vårt kommunalråd sa i höstas, att det inte går att ljuddämpa så att grannar inte blir störda. Efter att ha bott i två av landets tre största städer så kan jag konstatera att det där går att ljuddämpa för grannar som bor i samma höghus, vars bottenvåning är en festlokal, som dessutom har öppet oftare än vad något ställe kan ha i just Älmhult.

Dessutom tycks det inte vara några problem med Balders Hage i Häradsbäck, trots att där finns boningshus betydligt närmare.

Den enda klena trösten, som nämns i Smålänningen idag, är den som socialdemokraternas ordförande i Älmhult säger, att scenen finns kvar och kan användas om någon vill. Det borde innebära att det finns någon möjlighet för en driftig entrepenör att locka hit något roligare än mygg att lyssna på under någon av sommarkvällarna.

Om någon av de här sakerna i slutändan blir någon succe, det känner jag mig tyvärr tveksam till.

Edit Jag noterar en kommentar från Lund om datorer i skolan, där man bland annat hävdar att dyra datorer inte blir så dyra i slutändan eftersom man kan spara in på traditionella läromedel, som inte är billiga de heller. Jag undrar om man har tänkt och gjort likadant i Älmhult?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar