tisdag 19 januari 2010

Fortfarande ett bra förslag...

Jag skrev i morse om att de rödgröna lämnade ett bra förslag om förändring av sjukförsäkringen. De får nu lite mothugg från Reinfeldt som kallar den för ofinansierad och fusköverenskommelse.

I själva verket så går sjukförsäkringen med vinst, eller snarare har gjort fram tills år 2009 enligt artikeln Myten om de dyra sjuka. Så frågan är hur svårfinansierad det rödgröna förslaget är egentligen? Och frågan är om alliansens hårda tryck mot sjuka människor går ihop sig, när allt man tjänat varit tre timmar?

Det låter snarast som diskussionen om att låta försäljningen av apoteksvaror bli fri, som skulle bli så mycket bättre. I själva verket blev varorna dyrare då priserna höjdes, precis som förutspått och nu lägger ledarskribent hos SvD ett förslag som mycket väl kan göra uppkörningarna för körkort dyrare också. Att lönsamhet blir allt mer ett krav när det gäller något så viktigt som sjukvård är skrämmande, vilket även påverkar så att läkemedelsbolagen inte utvecklar inte lönsam, men nödvändig medicin.

Sahlin noterar att de onödiga jobbcoacherna inte kostar mer än deras förslag för sjukförsäkring, och med andra ord så blir det finansierat om de plockas bort.

Så finansieringen är jag inte det minsta rädd för...

Mer media ab ab svd dag

2 kommentarer:

  1. Att läkemedlen blivit dyrare är sant, men två saker bör man nog ha i åtanke när man bedömer reformen.

    Först så handlar prishöjningarna bara om några få kronor, Apoteket tog tidigare 30kr för en ask Alvedon och nu tar min lokala butik 38kr. Höjningen är stor i procent, men liten i kronor. Jag får min lön i kronor och jag betalar mina räkningar i kronor, så kanske bör man också diskutera prisökningarna i kronor.

    För det andra så är själva priset endast en liten del i kostnaden för att skaffa receptfria läkemedel. Jag bor inte särskilt nära de befintliga monopolapoteken, utan ca 2 mil utanför Gävle. Innan avregleringen var jag tvungen att ta mig tid att åka in till Gävle för att få tag i t ex Alvedon. Efter avregleringen köper jag Alvedon i min lokala butik för 38kr asken. 8 kronor mer än tidigare, men jag sparar restid, bensin, p-avgift mm.

    Alla bloggare som skrivit att det blivit dyrare att skaffa receptfria läkemedel efter avregleringen måste därför rimligen bo granne med befintliga monopolapotek...

    SvaraRadera
  2. Jag bor visserligen 2 mil från närmaste Apotek. Men min lokala Ica-butik är utlämningsställen åt dem, och de säljer inte själva apoteksvaror. Apoteket kan också, efter nätbeställning, skicka hem vad man vill ha antingen billigt till brevlådan eller helt gratis till nämnda affär. Så jag påverkas definitivt.

    I övrigt så tycker jag att det ofta är relevant att jämföra i procent eftersom många bäckar små ger stora vinster för någon av leden innan köparen.

    SvaraRadera