tisdag 19 januari 2010

Ingen är rädder för vargen här, eller...?

Ser att sambon är glad över vargen som har synts till i grannbyn, och vem är inte det? :)

Jag gav mig ut för att springa direkt när jag kom hem från jobbet, trots att jag sprang bara några kilometer från där vargen siktats i söndags, utan en tanke på att råka illa ut.

Sen slog det mig, tänk om jag råkar illa ut och det finns något verkligt farligt ute i skogen?

Har jag blivit rädd för vargen, efter alla inlägg mot vargjakten, där jag hävdat att jag vill ha en större vargstam, även i mina trakter av Småland?

Nix inte alls. Tanken som slog mig var den om det i själva verket var en stor hund, som det oftare är när människor tror sig se varg i våra trakter, om det nu inte är en förrymd skånsk djurparksvarg det handlar om?

Med tanke på vad som hände för några månader sen i Virestad, så undrar jag om folk verkligen inte borde vara mer rädda för okopplad hundar än vargen?

Så sent som i lördags så blev jag utskälld av en hund när jag var ute och sprang. Jag ska inte påstå att jag blev påhoppad, men det var en väldigt aggressiv, eller snarast rädd, hund som rusade fram mot mig och skällde som om jag var jordens största hot mot den.

Det var lite obehagligt innan jag insåg att den var räddare än vad jag var. Jag tyckte till och med synd om de två barnen som var ute och gick med den och inte hade kontroll alls på den och inte klarade av att fånga in den heller. Så fort de sprang efter den så sprang den i väg.

Jag brukar visserligen skälla ut hundägare med okopplade hundar, i synnerhet där de inte ska vara utan kontroll. Men i detta fallet så höjde jag inte ens rösten mot barnen eftersom jag inte tyckte det var deras fel. Däremot ställer jag mig tveksam till hur föräldrarna tänker som släpper ut barnen med en hund som inte var särskilt lätthanterlig.

Apropå hundar så läste jag i Helsingborgs Dagblads ledarblogg om vildhundar i Moskva, som påstås uppgå till 10 000 stycken, och de är på väg att förvildas igen. Där kan man tala om ett faktiskt problem, som vida överstiger de som uppstår med en varg här och lite drygt 200 i landet...

Till helgen ska jag försöka åka skidor och springa igen. Det hade jag inte gjort med 10 000 förvildade hundar i min närhet kan jag ju säga...

Ja om det finns några spår gjorda här vill säga... Inne i Älmhult finns det säkert men det är en bit att ta sig. Men kan andra göra egna spår så kanske jag ska försöka också? Utmed tomtgränsen måste bli säkert närmare 160 meter med typ 1 600 kvm tomt :)

Det ser i varje fall ut att gå bra för honom när  man ser filmen på Sydsvenskans web-tv. Han lär i vilket fall som helst få vara rätt själv där, vilket gör risken för att han ska behöva ropa Ur spår är rätt liten. Jag vågar inte tänka på hur ofta han hade behövt göra det med en åkare till som höll annan hastighet :)

Mer media hd dn hd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar