lördag 2 januari 2010

Vargjakten och politiken

Skammens jakt är påbörjad, skrev jag tidigare idag. Och den tycks vara avslutad också. Det hela blev, inte oväntat, Rena vilda västern och tog slut snabbare än väntat.

Inte oväntat så blev det på minst ett område, sett till de officiella siffrorna, en överskjutning av de vargar som jägarna tilldelats att få skjuta. Vad det gäller de inofficiella siffrorna så vet de flesta av oss inget om dem. Men att det med jämna mellanrum försvinner vargar spårlöst och att jägare misstänks för tjuvjakt gör att siffran som jakten är beräknad på är i högsta laget från första början.

Det är skönt att se att det finns många som reagerar, inte minst Naturskyddsföreningen, som anmäler vargjakten till EU-kommissionen, eftersom man bara tillåter jakt på arter med "gynnsam bevarande status", vilket naturligtvis vargens 210 individer inte är i närheten av att vara.

Men det är snart val igen och det känns, sett över hela Sverige, som om det är en majoritet för en vettig rovdjurspolitik. Jag minns vilka som gav det här dåraktiga, och möjligen olagliga, förslaget om 210 vargar.

Istället för att lyssna till hela befolkningen så väljer man att lyssna på en liten grupp jaktintresserade människor.

Även i SvD:s utfrågning av Reinfeldt och Sahlin idag kommer vargfrågan in. Tyvärr tycker jag att Sahlin är för undfallande i svaret, då hon säger att vargfrågan ska vara en regional fråga. Som jag sagt innan tycker jag det är fel, eftersom det är en så hårt ansatt djurart, som hela landets befolkning kan ha ett intresse av att vilja sköta på ett bättre sätt än det sköts just nu.

Det blev ytterligare några frågor om andra ämnen till både Sahlin och Reinfeldt med ganska snällt och tamt innehåll.

Även om jag inser att de två representerar de två största partierna så tycker jag fokuseringen från media på de två är olycklig eftersom det stryper alla de andra partiernas möjlighet att ta sig fram i mediebruset.

Lustigt nog så känns det som om Sd får mer uppmärksamhet, även i utfrågningen av de här två, än vad alla andra mindre partierna får. Kan det verkligen vara en god journalistisk tanke?

ab dn svd svd hd sds dag

2 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med i det du skriver. Att dessutom MUF-ordförande idag framstår som den enda vettiga delen av politik-Sverige känns aningen knepigt. (Om än dock imponerande!)

    SvaraRadera
  2. Det är förvånande men bra att MUF visar att de inte håller med moderpartiets politik!

    Att Sahlin fegar ut till stor del gör mig lite besviken.

    SvaraRadera