onsdag 21 juli 2010

Kronofogdenytt

Tveksam nyhet att V är topparti hos kronofogden, när det gäller riksdagspolitiken. Det är så vitt jag vet inte ens olagligt, om än dumt, att hamna hos kronofogden. Att det är ett parti som inte i första hand vänder sig till de med större rikedomar gör att jag inte alls förvånad. Men läser man mer ordentligt så kan man konstatera att det finns ett antal representanter från alla partier.

(Läser man ännu mer ordentligt, vilket jag fick en kommentar om bland kommentarerna, så ser man att alliansens är fler politiker med problem hos kronofogden, vilket kullkastar min tes)

I min gamla bostadsort Perstorp så var den med mest skulder moderat och min gamla granne, som var politiker för SPI, valde att hoppa av efter att ha blivit granskad. Andra politiker klarar sig undan med folkmord...

Nu tycker jag visserligen att man ska sköta sina ekonomiska åtaganden, och är väldigt småländsk sett till hur få lån jag haft i mitt liv (studielån, huslån och för 20 år sen ett billån på ett par tiotusentals kronor) och har alltid betalt hyran i tid, men det vore onekligen en välgärning att göra som några kristdemokrater föreslår, privatekonomi på schemat, och något för att motverka det som i samhället driver för många mot att vilja ha saker de inte har råd med. Ett förslag jag vet att vänsterpartiet har lagt som förslag tidigare.

Att de dessutom tar upp att man ska ha ett ökat ansvar för långivare och skuldrådgivning gör förslaget än bättre. Synd bara att det är deras egna allianskamrater som gjort så att skuldrådgivning och konsumentrådgivning fått mindre och mindre utrymme i de kommunala budgeterna på väldigt många orter.

Varför inte höja skatterna, om det inte finns marginaler redan nu för att åtminstone lära ungdomarna ekonomi? Det torde bli billigare än att låta kronofogden ta hand om dem i slutändan... Men det behövs kanske fler unga som kan jobba för de som är för lata för att städa själva?

Mer media skd smp ab svd dn exp gp sds


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Räknar man samman siffrorna i Aftonbladets tabell så leder alliansen med 150 kunder hos fogden mot oppositionens dryga 100. Allt hänger på hur man vinklar det.

    SvaraRadera
  2. Haha den poängen missade jag. Tack! :)

    SvaraRadera