onsdag 21 juli 2010

Naivt resonemang







Det förvånar mig inte att se en av få folkpartister som någonstans verkar vara liberal ändå i ett inlägg som det lätt naiva om att skrota sexköpslagen. Men att jag skulle hitta en vänsterpartist där också förvånar mig definitivt:
Det förekommer också avskyvärda avarter såsom trafficking. Detta måste få ett slut, och det snarast. Slaveri och tvång i alla dess former är oacceptabelt, och dessa företeelser måste bekämpas genom att brotten utreds och förövarna spåras upp och döms. Men lagar som täcker in detta finns redan. Att utöver detta även kriminalisera sexhandel mellan samtyckande vuxna gör bara situationen värre. 
Kriminaliseringen av sexköp ger upphov till illegal ersättningsmarknad där handeln är farligare. Efterfrågan minskar inte, utan exporteras dels utomlands, framför allt till europeiska grannländer och Asien, och drivs dels ner under jorden. Kriminella organisationer ges möjlighet att etablera sig. Det blir svårare för köparen att avgöra om det föreligger tvång eller frivillighet. Benägenheten att larma polisen för den som misstänker att säljaren far illa minskar markant. Man riskerar repressalier både från de kriminella elementen och staten. Det senare eftersom man kan göra sig misstänkt för "försök till sexköp" – vilket också är kriminaliserat.  
Sexhandel mellan samtyckande vuxna kommer att finnas så länge människor är sexuella varelser som sinsemellan kan byta pengar, varor och tjänster.  
Detta är ett faktum som ingen lag kan ändra på. Med öppna och lagliga sexköp kan alla i branschen lättare upptäcka avarterna. Säljarna måste kunna organisera sig utan att kopplerilagen därmed gör dem kriminella, vilket är fallet idag. Ett licensförfarande kan vara en lösning för verifiering av ålder och andra attribut. Kriminalisering av sexköp där slaveri eller trafficking föreligger är också ett alternativ. 
Det naiva ligger i att tro att trafficking skulle underlättas av en sexköpslag och att kriminella organisationer har det lättare att etablera sig och att alla säljare med hallickar skulle välja att organisera sig och anmäla sig för licenser.


Sen undrar jag vad för argument det är sexhandel alltid kommer att finnas? Allt olagligt kommer antagligen alltid att fortsätta finnas i högre eller lägre grad även i fortsättningen hur man än gör. Det kan gör med lagar är att försöka minimera skadorna.

Istället blir det lättare att, som i andra länder, gömma traffickingofferna bland den vanliga prostitutionen.

Utöver det jag redan skrivit om ämnet, bland annat i Lagligt sexköp har baksidor och Vad var det jag sa?, så har svenskan idag en artikel om situationen i Spanien, Tandlös kamp mot sexhandeln, som igen tar upp hur utsatta de prostituerade är och att den lyckliga horan tycks vara en myt även där, utan att det handlar om tvång och risk för hälsan.

Jag rekommenderar även I Europa trafficking nu mest lönsamt:

En rapport från FN:s avdelning för bekämpande av droger och kriminalitet visar att trafficking är den mest lönsamma illegala verksamheten i Europa nu. 

Kriminella organisationer gör tillsammans en vinst  på 2.5 miljarder euro, en svindlande summa på att sälja människor.

Vid varje givet tillfälle är det minst 140.000 offer för trafficking i Europa, fast i en våldsspiral med övergrepp, våld och förnedring. ”Omsättningen” är minst 50% vilket gör att det varje år traffickeras 70.000 nya offer in i Europa.

Vad som händer med de 50% , dvs 70.000 personer som försvinner ur trafficking  varje år är okänt.

84% av offren är till  prostitution, offer som är lurade in i en tillvaro de inte kan komma ur.

32% av offren kommer från Balkan, 19% från de forna öststaterna, resten från Sydamerika, Asien, Afrika  och Centraleuropa.


Sverige är ett svårarbetat land för traffickerare. Köparna är rädda och nervösa. Inte för böterna i första hand, utan för att åka fast, med skammen.  Traffickerarna måste byta mobilabbonemag, byta lägenheter, byta kvinnor, ha ett säkerhetstänkande vid kontakt med kunderna, polisen kan ju finnas i bakgrunden… Allt detta är ett hinder att etablera sig i Sverige. Det är lättare att bedriva verksamhet i andra länder.
Det är inte bara att ställa ut dem på gatan som i Italien, exploatera dem i bordeller som i Tyskland eller ställa dom i ett fönster som i Nederländerna, i alla fall hittills.
Tro inte att dessa kvinnor är tydliga offer, dom framstår som frivilliga,  ler och står till ”tjänst” på alla möjliga sätt.
Vid tillslag i Sverige, förs hallickar och kvinnor  till häkte resp skyddade boenden.
Så effektivt är det inte i länder med en annan syn på prostitutionsproblematiken.



Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

12 kommentarer:

  1. Antalet hallickar i Sverige har enligt socialstyrelsen ökat sedan införandet av sexköpslagen. Det tycker på att fler traffickingoffer idag finns i Sverige än innan. Svenska sexsäljare har nämligen aldrig haft något behov av hallickar.

    Som du säger bör man ha lagstiftning som minimerar skadorna av en företeelse. Det kallas skadereduktion. Principen är att med ökad insyn och ökad kontakt får man lättare att hjälpa dem som har behov av hjälp och lättare att urskilja de kriminella elementen. Då är legalisering och kontroll alltid att föredra framför naiva nolltoleransvisioner som gör dåligt värre för de utsatta som ändå alltid kommer finnas. Därför är en liberal sexualpolitik alltid det mest humana. Därtill skulle det minska stigmatiseringen av sexsäljare, vilket förmodligen är bland det som de lider av mest.

    SvaraRadera
  2. Frågan är hur många som funnits nu utan lagen? som artiklarna jag visar så är det inte direkt utan kriminalitet och trafficking, eller hallickar, prostitutionen bedrivs i de delar av europa där det är tillåtet.

    SvaraRadera
  3. Trafficking i Europa kom igång i större skala efter fredsavtalet Dayton 1995. Efterfrågan från fredsbevarare och andra aktörer på prostituerade mättades med traffickerade unga kvinnor och även barn från fr a öststaterna men även med inhemsk trafficking. Vinsten gick till kriminella organisationer bla till vapenköp.

    Från 1999 och framåt började detta uppmärksammas mer, år 2000 utfärdade FN sitt traffickingprotokoll (trädde i kraft 2003)Sveriges lagstiftning mot människohandel från 2002 anknyter till detta protokoll.
    Det fanns alltså inte den omfattning på trafficking 1999 som det gör idag.

    Det finns alltså inget "innan" att jämföra med. Däremot har den organiserade sexhandeln ökat mycket mer i Danmark, Norge och fr a i Finland, som har väldigt stora problem. Alla dessa tre länder har mindre folkmängd än Sverige.
    Vår lag kom uppenbarligen i rätt tid för att kunna motverka den här omfattningen av människohandeln.

    Och utvecklingen i det legaliserade Europa är alltså nu skrämmande.

    SvaraRadera
  4. Med tanke på att människohandel, tvång, våldtäkt och misshandel redan är olagligt så gör sexköpslagen ingenting annat än att förbjuda frivilliga transaktioner mellan samtyckande vuxna människor. Det går inte ihop för mig.

    Om jag vill erbjuda massage av g-punkten och använda min penis till det så ser jag inte varför det skulle vara olagligt.

    Det handlar om personlig frihet, och friheten att bestämma över sin egen kropp. Om en person vill erbjuda sexuella tjänster för pengar ska den personen få göra det, om en person vill betala för dessa tjänster ska det förstås också tillåtas. Om ett avskaffande av sexköpslagen för med sig några negativa bieffekter får man ta hand om de med andra medel.

    Eller så förbjuder vi bara all handel, så slipper man stölder och snatteri, genialt!

    SvaraRadera
  5. Markussa - Uppenbarligen tycks det inte fungera med dina idéer i de länder som inte har lagar mot prostitution.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med Marianne Berg, hon har helt rätt!

    Endast en minoritet av traffickingoffer jobbar inom sexhandel. De flesta hamnar inom bygg, jordbruk och tiggeri. Ska vi då införa en "bygga-hus-lag" eller en "köpa-bröd-lag" för att minska efterfrågan? Hmm, nä, det verkar ju inte klokt. Vi måste rikta insatserna dit där verklig skada sker!

    Att utöver detta kriminalisera sängkammaraktivitet mellan samtyckande vuxna är - ugh, det knyter sig i magen. Jag kan tänka mig att Marianne har ett HBT-perspektiv när hon kritiserar detta (betänk den svenka 1900-historien -- usch).

    Och nu föreslås fängelse i upp till ett år!? Hjälp..!

    Och självklart finns det massor man kan göra för att man skall kunna skilja trafficking-offer från frivilligt (sic!) sexsäljande! Det är riktigt dåligt hur lite som görs för att detta skall funka, både i andra länder och i Sverige.

    Heja Marianne, jag önskar jag bodde i Malmö, då fick du mitt kryss!!!

    SvaraRadera
  7. Att köpa mig för en timme innebär inte att min kropp är din för en timme och du är fri att göra vad du vill med den. Det verkar vara deras uppfattning om det hela och då förstår jag varför de vill likställa det med våldtäkt och barnövergrepp. Det är fortfarande ett jämställt sexuellt möte där jag bestämmer vad som är ok att göra tillsammans med mig. Passar inte det så finns det andra eskorter som erbjuder det du söker.

    Att påstå att män inte bryr sig om det är traffickingoffer eller självständiga eskorter dom träffar? Tala om att nedvärdera män: “män är djur”. Som bara är ute efter att tömma och skiter i med vem eller hur det går till.

    De säger att samma män går till självständiga prostituerade som till traffickingoffer. Tvärtom i så fall. Sådana män ska såklart bort och likaså deras offer, som behöver hjälp.

    Att män inte bryr sig om kvinnan njuter? Män tänder på att kvinnan njuter. Själv har jag kommit med varenda kund jag har haft. Jag gjorde det för min egen njutnings skull och fick pengar på köpet.

    Och som Camilla skrev, så självklart är det lätt för missbrukande tjejer och tjejer med sexövergrepp att dras till branschen. Och dom ska ha hjälp, med sina trauman och missbruk.

    SvaraRadera
  8. Li Amelia - Det finns redan lagar som reglerar vem och hur man får vara anställd inom alla branscher som påverkar.

    Petite Jasmin - Risken du utsätter dig för är att någon anser sig vara fri mot din vilja att göra vad de vill med din kropp.
    Självfallet är även sexköpande män olika, men jag betvivlar att många bryr sig, det märks exempelvis på intervjun från Spanien.
    De flesta män bryr sig om att kvinnan njuter men jag undrar om det stämmer för sexköpande män och att så många säljande kvinnor njuter av det? Frågan är då varför man alls tar betalt för det?

    SvaraRadera
  9. Vägen in för mig var via en sexuell community. Då och då fick jag förslag om träffar mot betalning. Nej fy, det skulle jag aldrig göra, tänkte jag. Ha sex för pengar? Aldrig...

    Men förslagen sådde ett litet frö. Sexuella möten, med män som är både attraktiva och omtänksamma. Precis som vanligt alltså. Med den skillnaden att jag tar emot en liten peng. Varför inte? Han lider inte och jag lider inte, tvärtom. So lets do it. Jag kan berätta att jag har kommit med varenda kund jag har haft sex med och de har velat återkomma. De har varit omtänksamma och mån om mig och min njutning, gett mig njutning. Det handlar alltså inte om att bara vilja tömma utan om en genuin och ömsesidig sexuell relation.

    Varför betalning?
    Ja, kanske betalar han för min diskretion om han söker sex på annat håll fast han redan är i en relation som han inte vill bryta.

    Det enkla mötet, utan det sedvanliga uppraggandet (fjäskandet) före samt det känslomässiga strul och plikter som kan tillkomma efteråt. Raka rör, det här är jag ute efter - sex. Och det är helt ok.

    Min frisinnighet och ohämmade experimentlusta - en del önskar testa nya saker som "vanliga" tjejer ogärna ställer upp på. Kan vara enkla saker som att jag ska ha klackar, stay ups, höfthållare och en fin bh. I mötet med mig kan vi prata med varandra om sex och fantasier utan att döma och jag tar inte illa upp. Jag har inget behov av att leka fin flicka.

    Kanske har dom för mycket arbete för att hinna ragga på krogen eller på nätet.

    Det kan kännas både ärligare och rakare, än att kåtflåsande slänga drinkar och presenter efter en tjej och hoppas på det bästa.

    Skälen är nog lika många som det finns köpare.

    Jag talar utifrån egen erfarenhet när jag säger att det verkligen inte är oattraktiva, socialt inkompetenta kvinnoföraktande svin. Tvärtom så har de männen uppenbarligen en rätt öppen syn på kvinnor eftersom det inte gör dom något att de är frigjorda och dessutom väljer ta betalt. Jag föredrar någon utav mina kunder som en eventuell blivande partner framför de flesta män som trots allt spottar efter sådana som mig.

    Det är tragiskt att folk har sådan negativ bild utav köparna och jag vill verkligen försvara dom då jag fått chansen att lära känna helt fantastiska människor den här vägen som jag aldrig skulle stött på någon annan stans. Ett flertal är även numera vänner till mig privat - mycket goda vänner som stöttat mig i mitt privata helvete jag haft.

    Det ligger även en del spänning i det förbjudna att köpa (olagligt) och att sälja (omoraliskt).

    SvaraRadera
  10. Som jag sa innan så betvivlar jag inte att det finns undantag, men jag tror det är just det de är, undantag.

    SvaraRadera
  11. Läs: http://guoa.ub.gu.se/bitstream/2077/22825/1/gupea_2077_22825_1.pdf

    SvaraRadera