måndag 4 januari 2010

Konstig nonchalans

Jag skrev igår om hur jag tycker jägare som vill bli av med vargen resonerar konstigt när de argumenterar emot vargen för att de är rädda om sina hundar, trots att det är trafiken som är det största hotet, vilket egentligen är rätt lätt löst eftersom en kopplad hund inte riskerar bli offer för varken varg eller en bil.

Men jag ser att det är fler än jägarna som resonerar konstigt när jag läser om hur det på ett motionsområde utanför Helsingborg är folk som har okopplade hundar vilket gör det svårt, för att inte säga farligt, för bland annat de som rider. Att det strider mot den lokala ordningsstadgan där, och i hart när vartenda kommun, verkar inte intressant.

Det märkligaste är att hundägarna i detta fallet verkar strunta i att hundarna riskerar att bli sparkad av eller trampad av hästar som väger över ett halvt ton. Om man ignorerar alla andra så borde åtminstone det vara av intresse för både hunden och hundägaren...

Som det står i en av artiklarna så har polisen ansvar för att ordningsstadgan följs. Men som alla vet så finns det mer kriminalitet än poliser att utreda den här typen av brott, så att det ska hända i förebyggande syfte finns inte. Möjligen om någon blir svårt skadad.

Själv blev jag påhoppad av två schäfrar i maj förra året, vilket fick mig att anmäla det. Men några månader senare så blev naturligtvis anmälan nedlagd, trots att jag hade namngett hundägaren. Inte undra på att folk inte bryr sig om de regler som finns när det inte finns några konsekvenser för att bryta mot reglerna.

Mer media svd dn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar