lördag 23 januari 2010

Dagens skidtur i bilder - med ett djur att bli rädd för

Jag skrev tidigare idag om hur skidåkning är ett sant nöje och för några dagar sen om hur vintern stannar ett tag till, något som jag tycker är kul! Inte minst på grund av just skidåkningens möjligheter!

Det stämde inte riktigt med mina tidigare förhoppningar om 8 km spår, men det blev ett par varv och sammanlagt runt en mil, efter en liten extrakrok, allt som allt. Det var dessutom i väldigt vackert och lagom kallt väder!

Det gick milt sagt för jävla trögt och jag borde satt skidorna bak och fram, för det var halare bakåt än framåt, och jag var nästan förvånad när jag kom i fatt åtminstone ett par, istället för att bli konstant ikapp- och frånåkt :) Sen kanske det inte var så förvånande när den yngre i det paret knappast fyllt tvåsiffrigt än :D

Jag hade tur att jag fick kameran med mig. Inte bara för att det var vackert som alltid i skogen när det är högtryck, sol och vinter. Utan för att jag träffade på en älg som stod och försökte äta högst 6-7 meter från skidspåret, och då åkte jag ändå i spåret längst ifrån den, så hade jag åkt det andra så hade jag kommit ytterligare en meter närmare den...

Apropå vargar och sånt som jag skrivit om ett antal gånger, så fick jag någonstans ett litet bevis idag för att älgen är mindre pålitlig än en varg.

Jag stannade till och fotade älgen, till skillnad från skidåkarna innan som gjorde mig uppmärksam på den (annars hade jag säkert missat den...). Det tog inte så många sekunder, vilket syns på den första bilden av den, att den blev lite störd av mig och fällde öronen.

Naturligtvis var det bara för mig att ta mig därifrån så fort som möjligt, vilket inte var särskilt snabbt alls med tanke på hur fantastiskt dålig jag är på skidor numera och med tanke på de för mig dåliga förutsättningar för hastighet, som jag nämnde ett par stycken upp.

Jag blev lite rädd, för om älgen känt sig hotad av mig och gjort något utfall så är det inte direkt lätt att hoppa in i skogen och bakom något träd med två meter långa plastlappar på fötterna... I synnerhet inte med mitt dåliga fäste :)

Nu tycker jag det var kul att komma så nära, även om jag önskar att bilderna blivit bättre. Men egentligen  känns det mest synd om älgen eftersom jag betvivlar att den kommit så nära ett rätt hårt trafikerat skidspår om det inte var för att den var hungrig och hade svårt att hitta mat i snön och kylan.

Pulkabacken på bilden är bakom min gamla mellanstadieskola och var en backe jag har åkt både med snowracer och skidor många gånger som liten. Men då var den brantare och snabbare :)

Det är inte utan man önskar man vore lite yngre och med gott samvete, så här utan barn, tagit sig upp och åkt ner med min gamla snowracer, som jag tror står hos mamma och pappa fortfarande :)

(Det sista fotot på älgen är naturligtvis för dåligt för att ta med, men den kom med ändå för att visa hur osannolikt nära den var. Det hade inte varit svårt, i teorin, att kunna klappa den på mulen, utan att lämna skidspåret...)






Media om vinter och väder: dn sds  sds kb hd svd svd svd svd

Inga anonyma inlägg släpps igenom!

6 kommentarer:

  1. Trevligt att stöta på en likasinnad som också ser skidåknig som ett sant nöje. Hoppas det är okey att jag citerar dig en aning. Du har en trevlig och intressant sida som härmed hamnar på mina bokmärken.
    Det var ett häftigt älgmöte du fick. Jag har själv varit med om en liknande händelse, fast utan skidor. Jag håller också med dig om att älgen säkerligen kan vara mer opålitlig än vargen. /Glenn Bergsten

    SvaraRadera
  2. Oj det var ju riktigt nära med älgen. Förstår om du blev rädd :)

    SvaraRadera
  3. Helt okej att citera mig :) Skidåkning är, trots att det är ett sant nöje, ändå en tråkigare motionsform än orientering :) Jag har ytterligare ett möte på nära håll med en älg, där jag inte alls såg älgen när jag sprang förbi. Men däremot insåg jag att den varit högst 2-3 meter till höger om mig när den satte full fart och sprang ifrån mig.

    SvaraRadera
  4. Patrik - De är rätt stora på så nära håll :)

    SvaraRadera
  5. Jag stöter också hellre på en varg än en älg. :-)

    SvaraRadera
  6. Tur att fler än jag inser vad som är farligt :)

    SvaraRadera