onsdag 3 februari 2010

Bistånd

Jag läser om konsekvenser av regerings politik mot de utsatta hos Ett hjärta rött och funderar lite på inlägget jag skrev nyss, om de hemlösa och deras utsatthet nu i kylan och konsekvenserna av regeringens politik, vilket inte gör mig glad alls...

Lite gladare blir jag däremot när jag får läsa tidningen Dagen, som jag många gånger inte alls håller med när de känns som ett språkrör för Kd, när de lyfter fram hur den regeringen som Kd är en del av minskar biståndsbudgeten, vilket även påverkar de kristna biståndsorganisationerna negativt.

En av de märkligare sakerna är att regeringen, som så gärna möjliggör privata lösningar till så mycket som möjligt, även där få frågar efter det, utöver de som tjänar pengar, plötsligt väljer att ge mer till statsägda Swefund.

Nu vet jag för lite om Swefund för att direkt kritisera dem. Men jag kan konstatera att många av de organisationer som får minskat stöd är gamla och välrenommerade organisationer som kan det här. Poängen med att ge dem mindre pengar är svår att förstå... Mer konkurrens? Då riskerar det att bli som med skolorna, mer pengar går till marknadsföring av hur bra de är, istället för att hamna där pengarna behövs som bäst...

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar