fredag 26 mars 2010

Dags att se över myterna

Det är verkligen skönt att se hur sd halkar under riksdagsspärren och det behövs för att de inte ska kunna fortsätta sprida myter som görs till absoluta sanningar, som inte långt ifrån alltid överensstämmer med verkligheten, vilket negativt påverkar händelser som bryter mot myterna.

Ett typiskt sånt exempel är den stackars våldtagna flickan där stora delar av samhället ställer sig på förövarens sida då det handlar om en "trevlig grabb" med stor bekantskapskrets, och som inte alls stämmer in på de myter många har om vilka som våldtar.

Skolministern försöker skylla på bristande vuxenansvar, vilket naturligtvis är en del av sanningen det också. Men ministern själv ingår bland de vuxna som har ansvar, ansvar för att synligöra de som blir utsatta och de som begår övergrepp som inte når medias eller allmänhetens intresse i så hög grad, även när det handlar om "vanliga trevlig svenska killar"...

Ett steg i rätt riktning vore en bättre inriktad undervisning i våra skolor, mer vuxna människor, både lärare och andra grupper, som finns där och kan agera, istället för konstanta nedskärningar av skolans värld. Jag menar hur många av idag känner igen begreppet "skolpsykolog" som fanns under 70- och viss del av 80-talet?

Obligatorisk undervisning i inte bara sex- och samlevnad utan även om relationer i övrigt och om hänsynstagande och utmaning av myter som inte stämmer. 

Varför inte göra Katarina Wennstams En riktig Våldtäktsman till en viktig bok i den typen av undervisning?

Det tål att tänka på när man läser Ann Heberleins artikel Manlighet är inte en lokal företeelse, där hon konstaterar att 100% av alla som är lagförda för sexualbrott år 2008 är män.

Händelser, inom samma område, som också handlar om unga välartade grabbar som hos muf betett sig oerhört illa får inte riktigt samma uppmärksamhet, men visar igen på att det finns precis som när jag var ung många som beter sig illa åt, trots att de inte passar in på den gängse bilden av en våldtäktsman...

Det gammelpatriakala Sverige lever i Sverige och hederskultur i Bjästa säger några rubriker till bra artiklar, men jag kan direkt säga att det inte bara är där den finns. Den finns överallt och parallellerna till hederskulturen är så slående att det är dags att syna sitt eget land istället för att peka finger mot andra kulturer och försöka distansera sig från verkligheten. Det räcker att se på kommentarerna till muf-skandalen...

Ps: Naturligtvis ska man inte uttrycka sig så hatiskt att man hotar andra människor, det gör knappast något bättre, utan man hamnar på samma nivå som några av de man tidigare kritiserade...

Uppdaterat Precis som jag tyckte innan så instämmer RFSU med min åsikt om att sex- och samlevnadsundervisningen behöver förnyas och förbättras.

Uppdaterat 2 Jag tycker även att artikeln om pojkens beteende godkändes av omgivningen är ytterst relevant. Den visar på hur man kan påverkas att inte tycka att man gjort något fel, när ens omgivning inte tar avstånd, utan snarast hyllar, trots att man begått ett avskyvärd handling som normalt sett alla tar avstånd från.

Katarina Wennstams bok En riktig Våldtäktsman visar oerhört tydligt hur svårt det är för vissa våldtäktsmän att förstå att de begått ett övergrepp alls, och har man dessutom stora delar av ett samhälle, inklusive skola och präst, bakom sig så måste det var oerhört svårt att förstå att man gjort fel, i synnerhet som en yngre person.

Mer media dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd ab ab sds sds sds  dag dag dag exp exp exp exp exp exp exp exp exp exp kb kb nsk skd gp gp gp gp gp gp gp gp gp 


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

23 kommentarer:

  1. Tack för att du tar upp något som jag saknat på de flesta håll i den här debatten nämligen att detta knappast är någon i sig unik företeelse; det händer överallt. Visst, det här har fått ovänligt stora proportioner, kanske inte minst pga internet-kampanjen, men förtal och misstro mot våldtäktsoffer är knappast något nytt eller isolerat fenomen och även om de som gjort det i Bjästa verkligen borde skämmas, känns det överdrivna fingerpekandet som ytterligare ett sätt att blunda för den verklighet som vi alla lever i, och frånsäga sig det ansvar vi har för vad som händer omkring oss själva.

    SvaraRadera
  2. Kan man verkligen införa obligatorisk undervisning av sex och samlevnad? Kränker inte det religiösa som anser att deras barn ska inte behöva se och höra sånt?

    /Pentti

    SvaraRadera
  3. Anonym - Jag gör ett undantag mot att anonyma inte får skriva. Nej det är verkligen inte nytt och det är tråkigt att någon måste bli våldtagen och förtalad för att det ska bli aktuellt att diskutera det!

    Pentti - Så vitt jag vet så är det redan en del av vad som det ska undervisas om men frågan är hur mycket det är inriktat på än annat än den faktiska fortplantningsprocessen. Det finns säkert de som anser det men jag anser att man inte ska kunna välja bort det.

    SvaraRadera
  4. Gunnar Johansson26 mars 2010 17:39

    Är verkligen sex- och samlevnadsundervisning den rätta medicinen mot liknande händelser som den i Bjästa? Knappast. Det är inte någon eventuell brist på det området som triggade igång ett helt samhälle i en sällan skådad häxjakt på en oskyldig, ung flicka och tillika brottsoffer.

    Den här händelsen är ännu ett symptom på bristen på kristen etik i samhället rent generellt. För den som har ”Tio Guds bud” i ryggmärgen skulle Bjästa-katastrofen varit en omöjlighet. Det åttonde budet lyder: ”Du ska inte bära falskt vittnesbörd om din nästa”. Det budet verkade ingen i det här samhälllet känna till - och ännu mindre bry sig om.

    Dessvärre föll även prästen i Bjästa offer för den hatfulla masspsykosen. Hans omvändelse under galgen var pinsam att beskåda. Men den omständigheten är i och för sig ganska så typisk för den på det hela taget avfallna och ännu politiskt styrda Svenska kyrkan.

    Jesus yttrade sig så här tankvärt: ”Behandla andra människor som du själv vill bli behandlad”. Enbart det citatet är ett starkt argument för att återupprätta ämnet kristendom i skolans undervisning. En kristen etik skulle förebygga mycket elände och ondska hos både barn och vuxna.

    SvaraRadera
  5. Inte för att vara sån, men det finns väl tyvärr många exempel på att det även bland kristendomen funnits gott om de som agerat på liknande sätt? Jag tror tyvärr inte det hjälper utan att det behövs sex och samlevnadsundervisning också.

    SvaraRadera
  6. Gunnar Johansson26 mars 2010 19:01

    @Alltid Rött Alltid Rätt:
    Du bör nog skilja på vad kristendomen lär och enskilda kristna och personer som kallar sig kristna utan att leva som Jesus lär. Skillnaden mellan falsk och äkta kristendom undervisar Paulus och övriga apostlar en hel del om. Dåligt beteende i den falska trons namn ska inte behöva belasta den äkta och levande tron som Jesus och Nya testamentet så noga beskriver.

    Många med mig har sett och upplevt hur den moraliska dekadensen och förfallet ökar i samhället för varje år. Råheten och egoismen blir allt mer påtaglig. Och de här tendenserna förstärks och blir bara tydligare via Internet. Facebook och andra ”sociala medier” har på något sätt övertagit normbildningen från både föräldrar och skola.

    I det perspektivet är det svårt att se att ännu mer av sex- och samlevnadsundervning kan vara den bästa medicinen mot det allt värre moraliska och andliga förfallet. Undervisning i kondomteknik och samlagsställningar kan rimligen aldrig ersätta djupt grundläggande värderingar om hur vi behandlar våra medmänniskor.

    Budordet ”du ska inte bära falskt vittnesbörd om din nästa” talar för sig självt. Och det gäller förstås även de övriga nio budorden. Om de hade suttit i ryggmärgen hos det svenska folket som det gjorde under den första halvan av 1900-talet så hade mycket elände besparats oss.

    Apropå skolans undervisning i sex och samlevnad hade kolumnisten Göran Skytte en mycket intressant och tänkvärd krönika i Svenska Dagbladet den 24 oktober förra året. Här citerar jag ett stycke från den här artikeln:

    ”Den 15 oktober hade programmet Skolfront i SVT2 följande tema: ”Ska elever lära sig om analsex på skoltid?”. Programmet inleddes med följande ord av den manlige programledaren: ”Vi ska följa med på en lektion i sexualkunskap där `kukbruk, fittfakta och analsex´ är självklara ämnen på schemat”.

    I programpresentation preciseras vidare: ”Skolfront besöker en sex- och samlevnadslektion på Almunge skola utanför Uppsala. De får besök av Jessica Hansson, som är skolinformatör på RFSU. Eleverna får lära sig `Fittfakta och Kukkunskap´. Under lektionen går de igenom oralsex, analsex och onani.”

    På RFSU:s hemsida får man veta följande. De söker ”skolinformatörer” under rubriken ”Prata sex som extraknäck”. För att bli informatör ska man vara 20–30 år. Utbildningen består i en kurs på 50 timmar. För 1-2 ”pass” betalar skolan 3500 kronor. Det framhålls särskilt att ”Ingen skolpersonal får närvara under passen”. Alltså: ingen insyn i lektionerna.

    Åter till tv-programmet. In i lektionssalen kommer nu en ung kvinnlig RFSU-informatör. Hon börjar med att fråga eleverna vad de kallar sina könsorgan. Hon meddelar att RFSU använder orden kuk och fitta.

    Därefter följer praktiska instruktioner. Flickorna får lära sig hur man hanterar clitoris, pojkarna hur man trär på en kondom. Och sedan… trumvirvel… höjdpunkten: så här gör man vid analsex. Noggrann redovisning. Använd glidsalva. Inför pojkar och flickor i 14-15-årsåldern.

    Detta är inte ett enstaka fall i en enstaka skola. Faktum är att ett stort antal skolor idag överlåtit sexualundervisningen till RFSU, som för många framstår som en extremliberal sexualpolitisk lobbyorganisation. Totalt uppges RFSU undervisa 12000 skolelever i sex och samlevnad – enligt den modell vi nu fått inblick i.

    Det är faktiskt inte riktigt klokt. Är det så här vi vill ha det? Vem har till exempel frågat barnens föräldrar om det är så här de vill ha det? Ingen.”

    Slut på citatet. Hela artikeln finns här: http://www.svd.se/opinion/kolumnister/goranskytte/det-ar-faktiskt-inte-riktigt-klokt_3700293.svd

    Den här draksådden i skolans regi är det svårt för de unga att värja sig emot. Och med hjälp av bland annat Facebook får den sexuella råheten ytterligare bränsle. Det framgick med all tydlighet av onsdagens reportage i ”Uppdrag Granskning” om hur vulgärt och rått många ungdomar uttrycker sina kunskaper i ”sex och samlevad”. Vi får de barn och ungdomar som vi förtjänar.

    SvaraRadera
  7. Alltså nu syftade jag på att sex- och samlevnadsundervisningen ska ha mer av samlevnadsdelen och inte bara av sexdelen, vilket jag inte vet om du missförstod? Eftersom ungdomar har sex, inklusive analsex, oavsett vad du och jag tycker om det, så tycker jag det är självklart att de ska ha möjlighet att lära sig hur man har det på bästa sätt.

    Jag tycker det är tråkigt att du missar poängen: Om inte skolan, oavsett om det sker via RFSU eller någon annan, inte lär ut hur både sex och relationer fungerar både praktiskt och på alla andra sätt så kommer de att välja att titta på porr, som du vet lika väl som jag att det finns mängder av på internet ett musklick bort. Det alternativet är mycket sämre och jag tycker det är viktigt att man dessutom ger människor verktygen, både mentalt och praktiskt, för bra sex, även om det inte ser ut som andra vill.

    Hade det varit så att våldtäkter bara funnits så länge internet eller facebook funnits så hade jag kanske hållt med dig, men råheten du skriver om har funnits antagligen lika länge som människan funnits och minst så länge som människan kunnat skriva om sin samtid.

    SvaraRadera
  8. Gunnar Johansson26 mars 2010 20:37

    @Alltid Rött Alltid Rätt:

    ”Poängen” i ditt inlägg är ganska tveksam, för att uttrycka mig milt. Mina kommentarer har - liksom Göran Skyttes krönika - ett djupare syfte än att bara uppgivet acceptera det moraliska förfallet på sexualitetens område. Din ”poäng” är tydligen att ungdomarna ska kunna bete sig moraliskt förkastligt - om än på ”bästa sätt”.

    En sådan strategi ser jag som väldigt kontraproduktiv och destruktiv. Om inte vuxenvärlden - föräldrar och skola - tar sitt moraliska ansvar och vågar vägleda och undervisa barnen om skillnaden mellan rätt och fel, får vi också vänja oss alltmer vid avarter den tragiska händelsen i Bjästa är ett uttryck för.

    Med stöd av kristna normer och en kristen etik i ryggmärgen hos de unga kommer de per automatik att känna avsky för dagens moraliska fördärv på sexualitetens område. Ungdomarna skulle helt enkelt inte ha behov av analsex och andra perversiteter. Med samma etik i botten skulle de känna att sexualiteten hör hemma i äktenskapet.

    Sådana tankegångar låter kanske utopiskt utirfrån dagens långt gångna förfall. Men vi behöver inte gå längre tillbaka i tiden än till 1950-talet. Då var sexualiteten fortfarande förknppad med vuxenlivet. Människor i gemen hade ”Tio Guds bud” och katekesen i bakhuvudet. Då var ord som ”analsex” och ”oralsex” helt främmande bland vanligt folk.

    ”Lär den unge vid den väg han bör vandra”, skriver Predikaren i Gamla testamentet. Det goda rådet har det moderna samhället kastat överbord sedan flera decennier. I stället har vi fått en egofixerad mänsklighet som själva sätter sina moraliska gränser för ”kärleken”. Vi får som sagt de ungdomar som vi förtjänar.

    Det var också poängen med mina inlägg. Jag vill inte bara acceptera den dystra verkligheten. Jag vill också peka på en väg till en bättre och sundare mänsklighet. Den motsatta vägen är att nöja sig med att ”på bästa sätt” lära ungdomar hur de bär sig moraliskt förkastligt åt.

    SvaraRadera
  9. Jag vill inte att hederskultur skall finnas i Sverige. Bäst att skriva det själv så slipper ni anklaga mig för att vrida argumenten så de passar min förutfattade slutsats. Så:

    - Myten om våldtäktsmannen, som du nämner i inlägget, utgör grund för idén om Oscars oskuld. Inte en hederskulturs kyskhetsetik.

    - Flickorna anklagades för att ljuga om ett allvarligt brott. I en hederskultur räcker det med att vilja välja själv.

    - Det var barn som stod för drevet (ett par skvallerkärringar utgör inget drev). Barn har inget ansvar, för de är barn. De vuxna skulle ha stoppat drevet men ställde sig passiva. I en hederskultur bär de vuxna traditionen.

    - Den som påstår att detta kan ske och sker på många ställen i Sverige bör bevisa det om denne inte själv vill anklagas för att sprida illasinnade rykten. Jag har ingen anledning att tro att Bjästa skulle utgöra normen för Sverige. Jag har knappast någon anledning att tro att den här storyn ens utgör norm för Bjästa självt. Det slog totalt slint den här gången.

    - Reaktionen på Uppdrag gransknings reportage talar för sig själv: Majoritetssamhället betraktar detta som totalt oacceptabelt.

    Därmed är påståendet om en svensk hederskultur vederlagt.

    SvaraRadera
  10. Gunnar - Jag är av åsikten att man ska få göra som man vill med sin egen sexualitet så länge man inte skadar andra mot deras vilja. Du pratar som om vi får "vänja oss allt mer" vid vad som hände i Bjästa. Jag hävdar att det har hänt under hela människans historia och att skillnaderna tyvärr inte är så stora mot hur det var förr, med den skillnaden att möjligheterna att alls prata om sex gjort det lättare att anmäla och ge uppmärksamhet till den här typen av händelser. I det samhälle du tycks förespråka, där det är tabu, hade det knappast gått att ens anmäla händelsen.

    Att du ser analsex som perversitet är din ensak, jag ser det som en privatsak som är upp till var och en om de vill eller inte vill utföra. Du koncentrerar dig bara på det som kanske är skadligt. Varför inte koncentrera sig på att få unga att inte bara lära sig säga Nej till det de inte vill, utan att även våga säga Ja till det de vill?

    Anal- och oralsex är så vitt jag vet dokumenterat som att det existerat sen flera tusen år före vår tideräkning.

    SvaraRadera
  11. Wot - Hederskultur har flera olika delar i sig enligt den gängs definitionen. En är att merparten av samhället den utsatte lever i ställer sig mot den drabbade, precis som hände här. Det fanns som reportaget hos Uppdrag Granskning visade flera vuxna som ställde sig bakom åsikterna om att våldtäktsmannen var oskyldig trots fällande dom, ett erkännande och bevis. Ett argument som förekommer för att trycka ner flickan var att hon egentligen gjorde det för att hon ville vinna något på det och för att hon ville ha sex, och att våldäktsmannen egentligen kan få sex med vem han ville, alla är argument som används även i hederskulturer för att skuldbelägga den våldtagna.

    SvaraRadera
  12. Nånting som inte pratas om, som man också måste ta tag i är hur barn, och dessvärre, vuxna, hanterat information på nätet. Mammans kampanj har fått vara sanningen och folk har hasplat ur sig den ena dumheten efter den andra, när nu rollerna är ombytta slåss folk om att vara den som vill straffa gärningsmannen och hans mamma med det mest uppfinningsrika straffet.
    Mamman visar också nånting som blivit allt vanligare, föräldrars förmåga att blunda för att deras barn faktiskt kan hitta på dumheter, till och med våldta. Pojken måste jobba med sina problem, erkänna dem och gå vidare, det har mamman än så länge hindrat.

    SvaraRadera
  13. ARAR:

    Vilka vuxna? Jag räknade tre - två anonyma skvallertanter och pojkens mamma. De övriga var pinsamt ovetande/passiva/"neutrala". Omfånget på passiviteten var förstås synnerligen klandervärt men annars synes det som kärnan i utvecklingen vara att de vuxna var frånvarande.

    SvaraRadera
  14. Patrick - Jag kan bara instämma! Däremot tror jag att föräldrars förmåga att tro sina barn om gott varit vanligt länge. Och jag tycker egentligen inte det är så konstigt heller, även om det naturligtvis inte är bra att inte kunna tänka kritiskt.

    wot - Jag tycker att både präst och rektor bidrog till det hela.

    SvaraRadera
  15. Varför försöker vissa personer kalla detta för hederskultur?
    Mig veterligen så består hederskulturen i att försöka styra en kvinnas/flickas sexualitet med våld,och då är det oftast den EGNA familjen som står bakom våldet!
    Tycker det är tråkigt om även detta ord ska missbrukas och urvattnas så att det tillslut inte har nån betydelse som en så lång rad andra ord har drabbats av.

    SvaraRadera
  16. Det är stora delar av samhället som står bakom och inte bara den egna familjen. Jag svarar som jag svarade WOT ovan också, eftersom du inte verkade läsa det...

    Hederskultur har flera olika delar i sig enligt den gängs definitionen. En är att merparten av samhället den utsatte lever i ställer sig mot den drabbade, precis som hände här. Det fanns som reportaget hos Uppdrag Granskning visade flera vuxna som ställde sig bakom åsikterna om att våldtäktsmannen var oskyldig trots fällande dom, ett erkännande och bevis.

    Ett argument som förekommer för att trycka ner flickan var att hon egentligen gjorde det för att hon ville vinna något på det och för att hon ville ha sex, och att våldäktsmannen egentligen kan få sex med vem han ville, alla är argument som används även i hederskulturer för att skuldbelägga den våldtagna.

    SvaraRadera
  17. "Hederskultur har flera olika delar i sig enligt den gängs definitionen"

    Så här skriver man på Electra.

    "För att det hedersbundna samhället ska kunna leva vidare krävs att medlemmarna är beroende av den allmänna ordningen. Att t ex straffa någon som bryter mot de oskrivna regler som råder och att ”ta lagen i egna händer” är en förväntad uppgift av familjen och framför allt för de manliga familjemedlemmarna.
    Eftersom hedern, eller mannens heder, är starkt kopplad till kvinnans sexualitet innebär detta att kvinnans beteende måste kontrolleras för att hedern skall bevaras."

    Du får gärna hänvisa till de källor som du gör dina egna tolkningar på vad hederskultur är!

    SvaraRadera
  18. det är inte könernas krig eller barnens fel. det är skolpersonalens fel alltihop. Mitt barn pojke fick uppleva samma beteende mönster från skolpersonalen, när han blivit mobbad(blodslagen av andra barnen, pojkar, flickor, medan skolpersonalen bara tittade på). Situation helt analogisk. Och Skolverket gav rätt precis här i fallet för kommunala anställda. JO Kerstin Andre brukar hålla med kommunala anställda och Skolverket. precis så som här i fallet. Skillnaden bara, att mitt barnets fall(som alla andra mobbade barnens på alla kommunala skolor runt om i sverige) inte blev uppmärksammat på tv. Så mobbningen och utmobbningen fortsätter. Här ser det så ut Att JO Kerstin Andre ska tvingas stoppa allt det här och ge rätt till mobbade flickan och hennes mobbade föräldrar, bara därför att fallet är känt, det går inte att bara besluta som vanligt, dvs. för fördel av hela raden kommunala anställda/BEO.

    SvaraRadera
  19. Peter - Jag drar paralleller med hur det ser ut och fungerar i fall som detta och det är tydligen inte bara jag som ser paralleller till omgivningens godkännande, även om det inte handlade om flickornas egna familjers godkännande.

    SvaraRadera
  20. BEO - I ditt fall vet jag naturligtvis inte något men betvivlar inte vad du säger. Men i fallet jag skriver om så tycker jag det finns flera aspekter som påverkar väldigt tydligt och inte bara skolpersonalen.

    SvaraRadera
  21. I ÖVRIGT så rekommenderar jag även följande: http://www.dagensarena.se/text/2010/03/bjasta-for-familjens-heder

    Som också drar tydliga paralleller till hederskulturen.

    SvaraRadera
  22. Hur kommenterar du att muslimer vill bestraffa homosexualitet med döden?

    Eller att i alla samhällen där islam är ledande så är det straffbart med döden att lämna islam. Vad får dig att tro att dom inte vill ha det här?

    /Danne

    SvaraRadera
  23. Är det verkligen det i alla samhällen? Så vitt jag vet är det lagligt i Turkiet med homosexuella och de har tom egen pridfestival: http://www.rfsl.se/?p=3528 så du kanske ska passa dig för att gå på myter som folk försöker sprida?

    I övrigt är jag självfallet emot alla som vill döda folk i annat än rent självförsvar.

    SvaraRadera