lördag 12 november 2011

Svar till LRF-ordföranden i Kronobergs län

Svar till Kicki Svensson 10.10 (som i sin tur är svar på Vargen är ingen stor kostnad för allmänheten)

Jag noterar att de allra flesta saker jag tar upp låter Svensson bli att svara på, och väljer därför att helt ignorera det faktum att vargen för samhället inte är ett dyrt djur alls och att älgens kostnader med lätthet betalat stängslingen. Helhetssynen borde gälla hela det vilda beståndet av djur och inte bara enskilda arter. Det är beklagligt och går inte att tolka på annat sätt än att hon inte klarar av att hitta argument. Det är alltid lättare att diskutera med en motpart som vill diskutera. 

Däremot så är jag inte långsint alls av mig, och accepterar mer än gärna att följa med till fårhagen. Men jag har ett motkrav. Det är att Svensson för att visa att hon faktiskt vill diskutera och ha en dialog, följer med mig och Naturskyddsföreningens stängselgrupp ut för att stängsla den 19-20 november, för vargen, fåren och fårägarnas skull. Där får hon dessutom träffa Sven-Olof Löfgren som har stängslat för Svenska Rovdjursföreningen sen 1999, så att han får möjlighet att upplysa Svensson om möjligheterna till att faktiskt skydda fåren från vargen, utan att skjuta vargen. Smp har mina adresser och telefonnummer och jag har kontaktat dig via mail dessutom.

Däremot har det, sist jag hörde något, inte varit lätt att hitta fårägare som mot mat och kaffe vill få själva stängslingen utförd gratis. Det tycker jag istället är något Svensson borde fundera om att upplysa sina medlemmar om att den möjligheten finns.

Med Svenssons argumentation så blir inte fåren skyddade nästa gång en varg hittar till länet, även om Kynna skjuts. Det blir den med stängsling och Svenssons främsta intresse borde väl vara att skydda de fårägare hon uttala sig för? 

Svensson nämner boskap och risk för vargangrepp på dem i Dalarna och att det har förekommit. Dalademokraten skriver om det den 11 november i år. Djurägaren Roine Larsson berättar att en ko hittades död i hans hage och att någon ätit av den och att varken han eller länsstyrelsens representant kan säga att det är varg. Han konstaterar att obduktionen visar att kossan ifråga sannolikt varit död innan någon åt av den och att det hela tiden händer saker med djur och att de ibland självdör.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet Älmhult



Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar